پیگیری «بسیج» از اوضاع آشفته نرخ دستمزد کارگران -19

زندگی بخور و نمیر کارگران یعنی تعطیلی اقتصاد کشور

عضو کانون عالی کارگران البرز گفت: برخی نرخ دستمزد کارگران را سیاسی می کنند اکنون هزینه دستمزد در بحث تولید 12 درصد است و 88 درصد دیگر چیزهای دیگر تشکیل می دهد و دولت همه چیز را کنار می گذارد.
کد خبر: ۸۸۴۳۱۱۹
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۹

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، تعیین دستمزد کارگران هرساله در شورای عالی کار با حضور نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران مشخص می شود.

تعیین این دستمزد به هر اندازه ای که باشد اغلب کفاف زندگی روز مره کارگران را نخواهد داد نکته جالب این است که اغلب دستمزدها بر اساس میزان تورم سالیانه تعیین می شود اما دولت ها به خاطر اینکه میزان تورم واقعی را اعلام نمی کنند همواره کارگران متضرر می شوند.

بسیج در نظر دارد تا طی چند گزارش پیوسته موضوع تعیین دسمزد کارگران رادر سال 96 پیگیری کند لذا بر آن شدیم تا با چند تن از نمایندگان و کارشناسان گفتگو کنیم.

طی گزارش های پیشین برخی از نمایندگان سابق مجلس و نمایندگان شورای عالی کار در خصوص تعیین دستمزد کارگران اظهار نظر کردند

اما در راستای ادامه گزارش ها، گفتگویی با عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

محمد ساکی، عضو کانون عالی کارگران البرز، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور و تبعض های مالی و اتخاذ راهکاری مناسب در این زمینه گفت: برخی نرخ دستمزد کارگران را سیاسی می کنند اکنون هزینه دستمزد در بحث تولید 12 درصد است و 88 درصد دیگر چیزهای دیگر تشکیل می دهد و دولت همه چیز را کنار می گذارد و تنها به بحث دستمزد می چسبد.لذا کارگری که دستمزد مناسب نگیرد همشه فکرش درگیر است و کارآیی لازم را نخواهد داشت.

تأثیر دستمزد کارگر بر تولید 12 درصد است

ساکی با اشاره به اینکه کاهش دستمزد کارگر به رونق اقتصادی ضربه می زند؛ تصریح کرد: امیدواریم در این خصوص یک فکری اساسی شود به هرحال هرچه سطح دستمزد کارگران پایین باشد به رونق اقتصادی هم ضرر وارد می کند.من کارگر اگر درآمد داشته باشم ملحفه منزلم را عوض می کنم و به چرخه تولید پارچه و پوشاک کشور کمک می کنم.

وی با بیان این مطلب که دستمزد کم کارگران کفاف زندگی حداقلی آنها را نمی دهد؛ خاطرنشان کرد: اگر کارگر پول داشته باشد یخچال خود را بعد از 20 سال عوض می کند ولی اگر پول نباشد می شود "زندگی بخور و نمیر."زندگی بخور و نمیر یعنی تعطیل!

ارسال نظرات