پیگیری «بسیج» از اوضاع آشفته نرخ دستمزد کارگران -18
بسیج در نظر دارد تا طی چند گزارش پیوسته ابعاد مختلف تعیین دستمزد کارگران رادر سال 96 پیگیری کند که گفتگوی زیر حاصل نظر چند تن از کارشناسان و مسئولان در این حوزه است.
کد خبر: ۸۸۴۳۱۰۷
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۳

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، تعیین دستمزد کارگران هرساله در شورای عالی کار با حضور نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران مشخص می شود.

تعیین این دستمزد به هر اندازه ای که باشد اغلب کفاف زندگی روز مره کارگران را نخواهد داد نکته جالب این است که اغلب دستمزدها بر اساس میزان تورم سالیانه تعیین می شود اما دولت ها به خاطر اینکه میزان تورم واقعی را اعلام نمی کنند همواره کارگران متضرر می شوند.

بسیج در نظر دارد تا طی چند گزارش پیوسته موضوع تعیین دسمزد کارگران رادر سال 96 پیگیری کند لذا بر آن شدیم تا با چند تن از نمایندگان و کارشناسان گفتگو کنیم.

اگر کارگر گرفتار هزینه درمان شود،باید حقوق یک ماهش را خرج یک دندان خراب کند

طی گزارش های پیشین برخی از نمایندگان سابق مجلس و نمایندگان شورای عالی کار در خصوص تعیین دستمزد کارگران اظهار نظر کردند

اما در راستای این بحث گفتگویی با عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

محمد ساکی، عضو کانون عالی کارگران البرز، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور و تبعض های مالی و اتخاذ راهکاری مناسب در این زمینه گفت: یک کارگر اگر گرفتار هزینه های درمان شود با این دستمزدها راهی به جایی نمی برد.

وی افزود: من مستنداتی دارم که اگر یک کارگر گرفتار هزینه درمان شود با این همه که در بحث سلامت کار شده و طرح تحول سلامت و... اجرا شده است نمی تواند از عهده آن برآید.اگر یک دندان کارگر خراب شود باید حقوق یک ماه خود را برای آن هزینه کند.این هزینه ها فقط برای درمان است و ما دیگر به سراغ د مخارج سرانه آموزشی، پوشاک و... نمی رویم.

ساکی، با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور و تببعیض های مالی و اتخاذ راهکاری مناسب در این زمینه گفت:ما هشت سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشتیم و در آن سال ها هم هیچ گونه افزایش حقوقی برای کارگران در نظر گرفته نشده است و هشت تا 5 درصد افزایش حقوق بدهند نزدیک به 40 درصد نسبت به زمان جنگ تحمیلی عقب هستیم.

اگر کارگر گرفتار هزینه درمان شود،باید حقوق یک ماهش را خرج یک دندان خراب کند

وی عنوان کرد: این رقم ها و دستمزدها جواب گوی زندگی کارگران نیست به عنوان مثال کارگری که ماهی 800 هزار تومان حقوق می گیرد و با همه موارد 900 و چند هزار تومان حقوق می گیرد؛ اجاره خانه در هر سمتی از تهران تا شعاع 2 هزار کیلومتری کمتر از 500 هزار تومان نیست.این درحالی است که سال گذشته چقدر هیاهو کردند که دستمزد کارگران افزایش داده ایم.

ارسال نظرات