بارش‌های بهمن اغلب تالاب‌های کشور را سرزنده کرد و به رودخانه‌هایی که سال‌های‌سال چشمشان به آسمان خشک شده بود، جان دوباره‌ای داد.
کد خبر: ۸۸۴۳۰۳۹
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
 به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان؛این جبران را باید به حساب بخشندگی آسمان گذاشت، به حساب باران‌های سیل آسا و ناگهانی بهمن ماه پیش و نوروزی که از سر گذراندیم. درحالی‌که بارش‌های پاییز گذشته چندان نمی‌ به زمین خشکیده نداد و با وجود پیش‌بینی زمستان پر باران، تا دی ماه وضع بارش کشور نگران‌کننده بود اما از اواخر بهمن ورق برگشت. بارش‌های بهمن اغلب تالاب‌های کشور را سرزنده کرد و به رودخانه‌هایی که سال‌های‌سال چشمشان به آسمان خشک شده بود، جان دوباره‌ای داد. این بخشندگی ادامه پیدا کرد و با آمدن بهار باز هم آسمان بارید؛ باز هم
 سیل آسا و ناگهانی و مدام. چنان که بسیاری از مسافران به‌ویژه آنها که به استان‌های جنوبی و شرقی سفر کرده بودند، شاهد سیلاب‌ها بودند. حالا چنان شده که کارشناسان هم می‌گویند، کمبودهای بارشی‌سال گذشته جبران شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد هرمزگان، کرمان، فارس، قم و همدان در‌سال آبی جاری (از اول مهر ٩٥ تا کنون) بیشترین‌ درصد تغییر بارش را داشته اند. این میان خوزستان، یزد و کهگیلویه و بویر احمد اگرچه بارش‌هایی را تجربه کردند اما به ترتیب ٣٦,٦، ٣٤.٥ و ٣٢.٧‌درصد کاهش بارش را نسبت به بلندمدت تجربه کردند. اینطور که رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور روز گذشته آخرین وضع بارش و دمای کشور را گزارش داد، درحالی‌که کل کشور از اول مهر ٩٥ تا ١٣ فروردین ٩٦،  ١٨٠.٤ میلی متر بارش دریافت کرده و از آن‌جا که میانگین بارش بلند مدت کشور ١٨٣.٨ میلی متر و در‌سال گذشته ١٨٤.٢ میلی متر بوده است؛ نسبت به بلندمدت ١.٩‌درصد و نسبت به‌سال گذشته ٢.١‌درصد کاهش بارش داشته اما بارش‌های اخیر کمبودها را جبران کرده است.
ارسال نظرات