خبرهای داغ:
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی، توجه به موضوعات فرهنگی را نخستین رویکرد این نهاد در سال جدید عنوان کرد و گفت: این نهاد رسالت اصلی خود را مبارزه با فقر فرهنگی قرار داده است و باید آموزه های فرهنگی و باورهای مذهبی و انقلابی به درون خانوارهای تحت پوشش نفوذ پیدا کند.
کد خبر: ۸۸۴۲۷۴۲
|
۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی کمیته امداد استان، محمد کلامی خاطرنشان کرد: نفوذ فرهنگی به خانواده ها سبب بالا رفتن انگیزه های دینی و معنوی و روحیه کار و تلاش می شود و زمینه های تولید فقر جدید را می بندد، چون اعتیاد و طلاق نشات گرفته از فقر فرهنگی است.

وی رویکرد دیگر کمیته امداد را در سال جدید ایجاد اشتغال پایدار برای خانوارهای تحت حمایت عنوان و بیان کرد: اشتغال زایی در مشاغلی انجام خواهد شد که مقطعی و موقتی نباشند و به خودکفایی خانوارها کمک کنند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد نباید به بیمارستانی برای بستری کردن مادام العمر افراد تبدیل شود، تاکید کرد: کمیته امداد یک اورژانس اجتماعی است،یعنی افراد وارد این نهاد می شوند تا تحت مداوا و مشاوره قرار گیرند و سپس مرخص شوند.

کلامی با اعلام اینکه ایجاد اشتغال و خودکفایی خانوارها هدف اصلی کمیته امداد است، اضافه کرد: این نهاد طرح استعدادسنجی بین افراد 20 تا 50 ساله انجام داده و قرار است 37 هزار نفر مورد مشاوره شغلی قرار گیرند و سپس بر اساس سند تدبیر استان و ارزیابی نیازهای بازار، آموزش های شغلی به آنان داده شود.

مدیرکل کمیته امداد استان با بیان اینکه در سال جدید با توجه به رویکردهای جدید سهم عمده ای را در اشتغال استان خواهیم داشت،افزود: این نهاد در لبیک به دغدغه های مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال، بیش از 20 درصد سطح اشتغال استان را به خود اختصاص خواهد داد.

کلامی گفت: از ارائه آموزش های شغلی فله ای به مددجویان اجتناب کرده و آموزش های شغلی بر اساس نیاز بازار خواهد بود، افرادی که بین 20 تا 30 ساله هستند باید آموزش هایی را یاد بگیرند که معطوف به بازار است و می تواند ارزش افزوده و ثروت ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: امسال مشاغل جدید در فضای مجازی،شرکت های دانش بنیان، صنایع مرتبط با خودرو و پرورش پرندگان مورد توجه این نهاد قرار خواهد گرفت.

مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به اینکه ما به دنبال خودکفا کردن خانوارها و کاهش جامعه مددجویی هستیم،تاکید کرد: در سال 96 تلاش این نهاد با توجه به سیاست های جدید، توانمندسازی و خودکفا کردن بیش از پنج هزار خانوار است.

کلامی اظهار کرد: تلاش ما این است که با پایش مددجویان کسانی که به مرز خودکفایی رسیده اند از کمیته امداد جدا کنیم تا بتوانیم ظرفیت های جدیدی را برای تحت پوشش قرار دادن افراد نیازمند ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه کمیته امداد یک مرکز فرماندهی اجتماعی در مبارزه با فقر است، اظهار کرد: وظیفه اصلی این نهاد هماهنگی بین بخش ها و سازمان ها برای مبارزه با فقر فرهنگی و اجتماعی است، همه ارکان حاکمیت مسئول مبارزه با فقر هستند و نباید این وظیفه صرفا به کمیته امداد سپرده شود.

کلامی با اشاره به اینکه برای مبارزه با فقر ابتدا باید منشا بروز فقر را درمان کرد،افزود: باید سیاست های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به گونه ای سازماندهی شوند که فقر در جامعه تولید نشود.

مدیرکل کمیته امداد استان با بیان اینکه سیاست این نهاد خانه دار کردن مددجویان فاقد مسکن است و در سال جدید یک هزار و 500 واحد مسکن برای مددجویان ساخته خواهد شد، افزود: در صورت کمک خیران طرح رضوان این تعداد قابل افزایش است، از خیران مسکن ساز انتظار داریم کمیته امداد استان را در تامین مسکن نیازمندان کمک کنند.

وی ادامه داد: تامین مسکن در کشور ما یکی از بخش های پرهزینه بوده و از علل بروز فقر است چون بخش عمده ای از درآمد و ثروت خانوارها را می بلعد و درآمد خانوارها برای اجاره مسکن پرداخت می شود.

کلامی با اعلام اینکه یکی از دغدغه های کمیته امداد تقویت پژوهش گری در این نهاد است، خاطرنشان کرد: حضور پررنگ پژوهش در بدنه کمیته امداد باعث می شود حرکت های اصولی و حساب داشته باشیم و از آزمون و خطاهایی که موجب ایجاد هزینه می شوند پیشگیری کنیم.

مدیرکل کمیته امداد استان با بیان اینکه امسال آموزش های عمومی و تخصصی را در این نهاد تقویت خواهیم کرد،افزود: مددکاران با آموزش و ارتقای سطح دانش خود تبدیل به مشاورانی آگاه و دلسوز می شوند تا سطح کار مددکاری از کار اجرایی به سطح مشاوره ای ارتقا پیدا کند.

کلامی با اعلام اینکه امسال با ایجاد بانک اطلاعات خیران یک ارتباط دوسویه و سازنده با آن ها برقرار خواهیم کرد تا در کنار کمک های مادی خیران از حمایت های معنوی و مشورتی آنان نیز برخوردار شویم، خاطرنشان کرد: خیران را در جریان ریز هزینه کرد کمک های آنان قرار خواهیم داد تا با شفافیت درآمدها و هزینه کرد ها، اعتماد مردم و خیران را نسبت به فعالیت های کمیته امداد ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه کمیته امداد استان در سال جدید تعامل مثبت و سازنده با نهاد های اجتماعی و موسسات خیریه خواهد داشت،گفت: در فضای تعامل و سازنده سطح خدمت رسانی را تعمیق و گسترش می دهیم. همکاری کمیته امداد و نهاد های خیریه سبب خواهد شد تا تعداد بیشتری از نیازمندان جامعه بتوانند از خدمات کمیته امداد و خیریه ها برخوردار شوند.

کلامی در مورد ساماندهی صندوق های صدقات کمیته امداد استان، بیان کرد: با هماهنگی که با فرمانداران خواهیم داشت صندوق های صدقات در سطح استان ساماندهی و از صندوق هایی که متولی مشخص و قانونی ندارند جلوگیری خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد استان در مورد انتظارات این نهاد از مسئولان استان تصریح کرد: فقر معلول کارکردهای غلط نهادهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است و این نهادها به نوعی در تولید فقر در جامعه نقش داشته اند و باید برای مبارزه با آن نیز به صورت جدی وارد میدان شوند.

وی تاکید کرد: تصور اینکه کمیته امداد باید با فقر مبارزه کند باور و اندیشه غلطی است، از نهاد ها و سازمان ها انتظار داریم با ریزبینی و اتخاذ سیاست های کارآمد هم از تولید فقر جلوگیری کنند و هم یاری گر کمیته امداد در مبارزه با فقر باشند.

ارسال نظرات