یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر با پرداخت بدهی دولت، اندکی از مشکلات بانک وصندوق بازنشستگی حل شود ما شاهد رشد و شکوفایی کشور خواهیم بود.
کد خبر: ۸۸۴۲۳۲۰
|
۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه حرکت بانک ها از بانک داری به بنگاه داری محل آغاز مشکلات بانکی بوده است گفت: نداشتن سیستم حسابداری استاندارد و تلاش در جهت نشان دادن سودهای غیر واقعی بانک ها نیز باعث شد برای مطالبات مشکوک الوصول  هیچ ذخیره ای لحاظ نشود، چرا که نشان دادن سود و دریافت پاداش هیئت مدیره اولویت برخی از مدیران بود، بنابراین صورت های مالی واقعی نشان داده نشد.
 
وی در ادامه ،افزود: سهامدارانی که با توجه به اطلاعات موجود در آن مقطع اقدام به خرید سهم بانک ها کردند در یک مدت ۶ ماهه با اصرار بانک مرکزی به در پیش گرفتن استانداردهای حسابداری و با اصلاح صورت های مالی با بحران مواجه شدند و  سهام داران با یک باز و بسته شدن نماد ، حدود ۴۰ درصد ضرر کردند و در مجموع می توان گفت که مشکل بانک ها بیشتر بحث نظارت و از جنس مدیریت بود که باعث شد ما به این بحران برسیم ، بحرانی که باید بیش از بیش جدی گرفته شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:بانک ها به دنبال منافع خود بودند غافل از اینکه منافع آنان با منافع تولید گره زده شده است بنابراین با سقوط بخش تولید وعدم توانایی در پرداخت اقساط، بانک ها به تدریج دچار ورشکستگی شدند.

وی همچنین اظهار داشت: به نظر من وضعیت بانک ها به عنوان بزرگترین مشکل اقتصادی بایستی شناسایی و به آن پرداخته شود. بانک ها وضعیت بسیار خطرناکی  دارند، اما در مورد صندوق های بازنشستگی باید بگوییم که متاسفانه در صندوق های بازنشستگی نیز مشکل مدیریت وجود دارد.

محمودی اصل اضافه کرد:در  مقاطع مختلف ،وجود  مدیران ناکارآمد و هیئت مدیره های سفارشی، دارایی های صندوق ها را به نابودی کشاند و  صندوق  های بازنشستگی و تامین اجتماعی نرخ بازدهی مناسبی نداشته و هیچ عددی را هم به صورت رسمی سراغ نداریم که این منابع گردآوری شده با چه میزان بازدهی  سرمایه گذاری می شوند.

وی تاکید کرد:سرمایه این صندوق ها اغلب به صورت منابعی جهت پرداخت حقوق پرسنل شرکت ها و جبران زیان  مصرف می شوند، بنابراین اوضاع صندوق تامین اجتماعی و بازنشستگی بسیار بحرانی است.


وی در پایان متذکر شد: دولت به صندوق تامین اجتماعی بیش از ۱۲۰ هزارمیلیارد تومان و به صندوق های بازنشستگی حدود ۵۰ هزارمیلیارد تومان بدهی دارد، پرداخت این بدهکاری ، معدل کارایی مدیران صندوق ها را از زمان تشکیل و فعالیت بی اثر نمی کند اما اگر اندکی از مشکلات بانک وصندوق بازنشستگی حل شود ما شاهد رشد و شکوفایی کشور خواهیم بود.
 
ارسال نظرات