قلعه جنت آباد به عنوان یکی از آثار تاریخی شهرستان بهاباد که کاملا بکر و دست نخورده است میزبان گردشگران نوروزی در این شهرستان است.
کد خبر: ۸۸۴۲۰۵۹
|
۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از بهاباد، شهرستان بهاباد به عنوان یکی از شهرستان‌های خوش آب و هوای استان یزد با وسعت هشت هزار و 235 کیلومتر مربع، 200 کیلومتر تا شهر یزد و 85 کیلومتر تا شهر بافق فاصله دارد.

این شهرستان از دو بخش "مرکزی" و "آسفیج" و مناطق حاصل‌خیز جلگه و ییلاقی بنستان تشکیل شده و همچنین 249 روستا، آبادی و مزرعه در این شهرستان وجود دارد.

با وجودی که این شهرستان از لحاظ تقسیمات سیاسی مستقل تاریخ زیادی ندارد و در چند سال گذشته با جدا شدن از بافق به عنوان یک شهرستان مستقل معرفی شد، ولی آثار تاریخی بسیار بکر و دست نخورده ای دارد که می‌تواند مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی باشد.

از جمله آثار بکر و دست نخوره این شهرستان، قلعه جنت آباد است که با سبک معماری بسیار ویژه و نابی احداث شده و در گذشته به عنوان دژی محکم مورد استفاده قرار می گرفته است.

این قلعه در حوالی روستای احمدآباد، از توابع بخش مرکزی است و در 12 کیلومتری بهاباد واقع شده که با وجود گذشت سالهای دراز همچنان بسیاری از بخش های آن سالم است.

با گذشت صدها سال هنوز حصار و چهار برج دیده ‌بانی و نگهبانی این قلعه سالم مانده است و علاقمندان به آثار دوره زندیه می‌‌توانند این اثر بکر و دست‌ نخورده را از نزدیک مشاهده کنند.

در قلعه جنت‌‌آباد نمازخانه‌‌هایی با سر صفه زیبا و اتاق‌‌ها و راهروهایی به سبک معماری زندیه بنا شده‌‌اند که همچنان برای علاقمندان به تاریخ چشم‌ نوازند.

بنای تمام خشتی قلعه جنت‌‌آباد به شکل مربع بوده و طول هر ضلع آن 500 متر است که همین موضوع سبب شده این قلعه از قلعه های دوران و عصر خویش متمایز شود.

این قلعه از کوچه‌های خشت و گلی ساخته شده که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، خانه‌هایی که در داخل قلعه قرار گرفته‌اند خانه‌های اربابان خوانین کشاورزان و دامداران و طبقات مختلف مردم بودند که با شکل و معماری قدیمی ساخته شده است.

در صورتی که بخواهیم این قلعه را با آثار دوران زندیه مقایسه کنیم، بدون زیاده‌گویی می‌توان آن را نمونه و الگویی از ساخت و ساز این دوران تاریخی ایران اسلامی دانست.


ارسال نظرات