ویژگی‌های اقلیمی، متفاوت در شهرستان رودبار جنوب زمینه رشد و نمو گیاه دارویی ختمی را فراهم کرده است،و می‌توان با پرداختن و توجه بیشتر به آن به توسعه و اقتصاد این شهرستان کمک شایانی کرد.
کد خبر: ۸۸۴۱۹۹۷
|
۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،
  مقام معظم رهبری در آغازین دقایق نوروز ۹۶شعار سال را با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولیدو اشتغال» نام گذاری نمودند و آنرا، راه و جاده‌ی مستقیم و روشنی برشمردند که جامعه به آن  احتیاج دارد کشاورزان رودباری برنامه هایی در همین راستا به مرحله اجراء در آورده اند که از کشت گیاهان دارویی می توان به عنوان برنامه شاخص آن اشاره کرد.
متکی بودن اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و تاثیرپذیری درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصادی، آسیب  پذیری اقتصاد کشور را سبب شده است. در این میان محصولات جنگلی، مرتعی و گیاهان دارویی و صنعتی علاوه برنقش خاصی که در اقتصاد داخلی دارند، می‌توانند تاثیر بسزایی در صادرات غیرنفتی داشته باشند.

ویژگی‌های اقلیمی، متفاوت در شهرستان رودبار جنوب زمینه رشد و نمو گیاه دارویی ختمی را فراهم کرده است،و می‌توان با پرداختن و توجه بیشتر به آن به توسعه و اقتصاد این شهرستان کمک شایانی کرد.

گیاهان دارویی، از ارزش و اهمیت بسیاری در تأمین بهداشت و سلامت جوامع چه از بعد درمانی و یا پیشگیری از بیماری‌ها برخوردار است.
استفاده از گیاهان دارویی قدمتی همپای بشر دارد، به طوری که یکی از مهم‌ترین منابع تأمین نیازهای غذایی و دارویی بشر در طول نسل‌ها بوده‌ است.


طبق آمار سازمان بهداشت جهانی افزون بر ۸۰ درصد مردم جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه و نواحی فقیر و دور افتاده عمده‌ترین نیازهای درمانی خود را از طریق گیاهان دارویی تأمین می‌کنند.


از گیاهان دارویی به‌عنوان ذخایر هر کشوری نام برده می‎شود، در این میان نیز شهرستان رودبارجنوب  به لحاظ پوشش غنی از منابع طبیعی و گیاهان دارویی از جایگاهی ویژه برخوردار است.

ایران از نظر تنوع گیاهی به خصوص گیاهان دارویی جایگاه منحصر به فردی دارد. بر اساس پژوهش های انجام گرفته حدود ۸۰۰۰ گونه گیاهی در کشور شناسایی شده است که از این تعداد بیش از ۲۴۰۰ گونه دارای خواص دارویی عطری – ادویه ای، آرایشی و بهداشتی هستند؛ لذا ظرفیت و توانایی منحصر به فردی در گیاهان دارویی وجود دارد که می‌توان از این پتانسیل به خوبی بهره برد و با برنامه‌ریزی علمی علاوه برحفظ، احیاء، توسعه و اصلاح آنان، به بهره برداری اصولی و پایدار از این منابع پرداخت.

افزایش روزافزون جمعیت و در نتیجه افزایش تقاضا برای کاربرد گیاهان دارویی باعث تولید اقتصادی گیاهان دارویی می شود از این رو ضروری است که در راستای به کارگیری هر چه بیشتر از گیاهان دارویی از علم محققان کشور بهره گرفت تا حداکثر استفاده از صنعت گیاهان دارویی صورت گیرد.

گیاه دارویی ختمی و خاکشیر در اکثر روستاهای رودبارجنوب کاشت می شود و کشاورزان به صورت روزانه آن را برداشت می کنند ودیگر نیست که برای خرید این گیاه دارویی به عطاری های سطح شهر مراجعه کنند.

شهرستان رودبارجنوب با ۱۲۰هزارنفر جمعیت در ۳۳۰کیلومتری جنوب استان کرمان واقع شده است.

 رودبار ما

ارسال نظرات