مدیر یکی از بزرگترین بانک‌های دولتی ترکیه به اتهام همکاری مالی با رضا ضراب، سرمایه‌دار ایرانی - ترکیه‌ای که منتظر محاکمه به جرم دور زدن تحریم‌های ایران است، در یکی از فرودگاه‌های آمریکا دستگیر شده است.
کد خبر: ۸۸۴۱۹۰۵
|
۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، مدیر یکی از بزرگترین بانک‌های دولتی ترکیه به اتهام همکاری مالی با رضا ضراب، سرمایه‌دار ایرانی - ترکیه‌ای که منتظر محاکمه به جرم دور زدن تحریم‌های ایران است، در یکی از فرودگاه‌های آمریکا دستگیر شده است.

 منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند «محمت هاکان آتیلا»، معاون مدیر اجرایی «بانک خلق ترکیه» به اتهام تلاش برای انجام مبادلات مالی از طرف ایران در فرودگاه «جان اف کندی» در نیویورک دستگیر شده است.

دولت آمریکا ادعا کرده شواهدی در دست دارد مبنی بر اینکه رضا ضراب میلیون‌ها دلار به عنوان رشوه به مقام‌های دولت ترکیه و مدیران ارشد بانک یاد شده پرداخت کرده است. مطابق این ادعا، «بانک خلق ترکیه» به «ضراب» برای دور زدن تحریم‌های ایران کمک کرده است. 

مقام‌های ترکیه در سال 2013 رضا ضراب را به دادن رشوه به مقام‌های کابینه این کشور متهم کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تحقیقات درباره این موضوع را زمینه‌چینی برای کودتا خواند و تمامی اتهامات علیه ضراب و اعضای دولت او در نهایت مختومه اعلام شدند. 

دولت آمریکا می‌گوید رضا ضراب از شبکه شرکت‌هایش در ترکیه و امارات برای انجام مبادلاتی که نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران بوده استفاده کرده است. 

وی در سال 2016 در میامی دستگیر شد و قرار است در  دادگاه محاکمه شود.

ارسال نظرات