خبرهای داغ:
شهر زیرزمینی اویی در شهر نوش آباد از توابع آران و بیدگل به عنوان بزرگترین شهر زیرزمینی دستکن جهان، همزمان با ۱۲۸ کشور جهان، در ساعت زمین به خاموشی فرو رفت.
کد خبر: ۸۸۴۱۵۵۰
|
۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آران وبیدگل عباس شافعی مدیر شهر زیرزمینی اویی نوش آباد در حاشیه این مراسم نمادین گفت: شهر زیرزمینی نوش آباد برای ششمین سال متوالی همزمان با روز جهانی ساعت زمین از ساعت۲۰ و ۳۰ دقیقه روز شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶برابر با ۲۵ مارس ۲۰۱۷ به احترام زمین به مدت یک ساعت در خاموشی فرو رفت.

وی افزود: یکی از مهم ترین لوازم شهر زیرزمینی برق و روشنایی آن است به گونه ای که بدون این منبع انرژی، بازدید از این شاهکار معماری امکان پذیر نیست، لذا اجرای این طرح به صورت نمادین در این مکان تاریخی، هشداری برای همه مردم در مصرف محطاتانه انرژی است.

مدیر شهر زیرزمینی اویی، با اشاره به اینکه اجرای این طرح، زمینه آشنایی بیشتر گردشگران دنیا با این مجموعه منحصر به فرد را نیز فراهم کرده است، تصریح کرد: نوش آباد از نخستین شهرهای کشور در اجرای طرح ساعت زمین است و با اجرای این طرح در طول پنج سال گذشته، بسیاری از گردشگران خارجی که به این شهر سفر می کنند از اجرای طرح ساعت زمین در این بنای تاریخی یاد می کنند.

شافعی اجرای طرح تعویض لامپ های شهر زیرزمینی را از اقدامات عملی این مجموعه در مدیریت مصرف برق در سال ۹۵ خواند و خاطر نشان کرد: در سال گذشته، لامپ های فوق کم مصرف سه وات جایگزین لامپ های پرمصرف یکصد وات شد و با اجرای این طرح، مصرف برق بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت.

شهر زیر زمینی اویی نوش آباد با قدمتی یک هزار و ۵۰۰ ساله پاِیتخت انوشیروان پادشاه ساسانی و شهری سه طبقه و کاملا دست ساز است که طبقه اول آن در عمق سه متری و طبقه سوم در عمق ۱۶ متری از سطح زمین ساخته شده و ارتفاع هر طبقه حدود ۱۸۰ سانتی متر است.

این شهر یکی از منحصر به فردترین شهرهای زیرزمینی جهان است و با وسعت و پیشینیه تاریخی خود، اثری فراتر از مراکزی است که به عنوان شهر زیر زمینی در کوبرپدی استرالیا، کاپادوکیه ترکیه یا ونکوور کانادا معرفی شده‌اند.

شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل یکی از پنج شهر کوچک تاریخی کشور است که در سه کیلومتری غرب این شهرستان و ۲۱۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار گرفته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها