خبرهای داغ:
با دلم راهی شلمچه می شوم، سرزمین عشق و دلدادگی، قطعه ای که زائران بسیاری فروردین نگاهشان را هرسال به شوق دیدن آن همراز دلتنگی شان می کنند.
کد خبر: ۸۸۴۱۲۶۶
|
۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، همراز ندبه های عاشقی و هم پای همه، تا اندوهشان را بر ضریح شهدای گمنام آن دخیل ببندند و دل تنگشان را بر آستان آن گره بزنند تا با هر تکان شانه ها و هق هق درونشان غم و اندوه شانه های خود را در غروب دل انگیز آن رها کنند و سبکبار باشند و سبکبال.

آری شلمچه وعده گاه عاشقان است و دلدادگان، وعده گاهی که روزگاری نه چندان دور از آن میعادگاه عشق، مرغان عاشقی پر گشودند که امروز نامشان نشان دلتنگی هایمان شده است.

در این الفاظ و کلمات چنان مبهوت مانده ام که ناگهان صدای اذان ظهر به خودم می آورد تا شوق دلتنگی ام را پای سجاده ببرم و در آستان دوست بر شهدای این سرزمین سلام و درود بفرستم، شهدایی که رها از هرچه خیال بر آسمان ایران تابنده تر از ستارگان می درخشند و مدار روشنی را برایمان نشان می دهند.

 

از شلمچه بسیار شنیده ایم و گویی اصلا نشنیده ایم، زائرانش از هر طیف و قشری مشتاق تر از گذشته بر آستان آن پا می نهند و ابراز دلدادگی می کنند، فارغ از هر سمت و مسئولیت، جایگاه و ... و چه خوب دلتنگی و شوقشان را از این سرزمین بیان می کنند.

یکی از کارشناسان رسانه ای کشورمان با ابراز علاقه خود به این منطقه از سرزمینمان که روزی در تصرف دشمن بود، می گوید: زیبایی شلمچه را بسیاری از زائران با غروبش می شناسند و برخی افراد حتی نذر می کنند در سفرشان به جنوب، وقت غروب در شلمچه باشند.

ابراهیم نوروزی فر با اشاره به اینکه سه بار از منطقه شلمچه زیارت کرده است، بیان می کند: این قطعه از خاک با جاذبه ای که دارد هر زائری را با شوق تمام و حسی غیر قابل توصیف به زیارتش می خواند، قطعه ای که وجب وجب آن متبرک به خون شهداست.

وی می افزاید: شهدا در هر وجب از خاک شلمچه با نثار جان خودشان از میهنمان دفاع کردند و جوانان با سفر به این قطعه از جنوب و یادمان های دیگر می توانند از نزدیک با محل شهادت و جانفشانی شهدا و سیره آن ها آشنا شوند.

نوروزی فر ادامه می دهد: در شلمچه شهدا چنان حماسه های بزرگی در عملیات هایی همچون عملیات کربلای 5 از خود نشان دادند که برای ملت های دیگر این حماسه ها شاید همچون افسانه باشد.

مسئول بسیج رسانه البرز به اهمیت پرداخت این منطقه از مناطق عملیاتی اشاره و اظهار می دارد: عملیات کربلای 5 پس از لو رفتن کربلای 4 در شلمچه رویداد مهمی در دفاع مقدس بود که اتفاق افتاد، عملیاتی که در آن هفت هزار و 651 رزمنده ايراني به شهادت رسيدند که 400 نفر از آن ها از فرماندهان بودند و جا دارد این چنین تاریخ مهمی برای جوانان بازگو شود.

وی با مهم خواندن پرداخت رسانه ای به این عملیات، به شهادت شهید رهبر از خبرنگاران صدا و سیما نیز می پردازد و می گوید: حضور این شهید در خط مقدم به‌قدری جدی بود که نه تنها به عنوان یک خبرنگار بلکه به‌عنوان یک منبع خبری موثق برای فرماندهان به شمار می‌رفت و چنین الگویی باید در برهه کنونی برای اهالی رسانه معرفی و شناسانده شود تا ضمن آشنایی آن ها با مناطق عملیاتی و شهدای رسانه، انگیزه ای نیز برای حضور در عرصه جنگ نرم آن ها باشد.

 

به راستی که روایت حماسه این خاک و این قطعه از بهشت چونان افسانه ای است که مردان آسمانی با نثار جان خود و گذشتن از همه بود و نبود و هستی شان برگ های زرینی را بر تاریخ دفاع مقدس نگاشتند که باور آن اگر همرزمانشان، این خاک و آثار به جا مانده نبود غيرممکن بود.

صدای نوحه ارسالی یکی از همکاران اعزامی به جنوب مرا متوجه خود می کند، دقت که می کنم مي بینم سردار کریمیان؛ فرمانده سپاه عاشورا در جمع زائران راهیان نور آذربایجان‌شرقی از عشق می خواند و از شور.

 

مردی که در عملیات خیبر پس از جراحت شدید که الان نیز آثارش به خوبی پیداست، به اسارت نیروهای عراق درآمد و پس از پایان جنگ تحمیلی سرافرازانه به میهن بازگشت و به قول خودش پس از آزادی رسالت زینبی وار دارد تا روایت گر لحظه های کربلای ایران در عصر امروز برای من و تو باشد.

با همه مطالبی که از شلمچه پیش رویم است و قسمت اعظم آن را نیز یکی از همکاران رسانه ای در اختیارم گذاشته است، مبهوت مانده ام که چگونه می توان از خاکی نوشت که عاشقان جوانش امروز با سنی بیست و چندساله که بسیاری از آن ها پس از جنگ به دنیا آمده اند در آن قطعه از بهشت خادم هستند و مشتاق.

خادمانی که عاشقانه دلدادگی شان را پای ضریح شهدای گمنام و شهدای مدفون در خاک های آن ها برده اند تا تعطیلات نوروز خود را از دامن متبرک آن ها به بهروزی کشند.

یکی از خادمان جوان که حاضر نشد نامی از خود بیاورد، از علاقه اش به شلمچه چنین می گوید: من زمان جنگ نبودم ولی بسیار شنیده ام و خوانده ام که شهدا کم سن و سال تر از ما در دوران دفاع مقدس در برابر دشمن جانانه ایستادند تا امروز من آزادانه سر بلند کنم.

وی ادامه می دهد: با وجودی که رشته تحصیلی بنده رشته پزشکی است ولی همیشه در کنار دروس تحصیلی خود کتب دفاع مقدس را به عنوان دروس پایه برای استحکام زندگی و اعتقاداتم با خود دارم و مطالعه آن ها را برای خودم ضرورت می دانم.

 

این خادم بسیجی عاشق با اشاره به حضور زائران و تعلق خاطر بسیاری از آن ها به این خاک بیان می کند: شلمچه میعادگاه حاجت مندان عشق است و چه خوب شهدای این قطعه جواب نیازمندیشان را می دهد، اینجا سرزمینی گمنامی است که به نیابت از بقیع بسیاری این جا دلتنگی شان را به دامان فاطمه زهرا(س) می سپارند.

به راستی که شلمچه مامن امن دلتنگی است، مامنی که وقتی دانه های اشک، تسبیح سجاده ات می شود، دلت همچون کبوتری رها شده از قفس سینه شوق بقیع را در سر می پروراند تا نام فاطمه(س) ندبه های دلتنگی مان را همراه ضجه ها به انتظار آمدن موعود گره بزند.

رقیه غلامی

ارسال نظرات