گفت و گو اختصاصی بسیج با مدیر همایش رزمی فرهنگی بصیرتی «ستارگان زمینی»
«ستارگان زمینی» رزمایشی فرهنگی که به منظور ترسیم و بیان رشادت‌های رزمندگانی که روح بلندشان بر زمین جای نداشت، در مناطق عملیاتی جنوب برای زائران به تصویر کشیده شده است.
کد خبر: ۸۸۴۱۰۷۴
|
۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ شب آخری که در مناطق عملیاتی بودیم توفیقی نصیبمان شد تا به تماشای رزمایشی بنشینیم که حال و هوای روزهای دفاع مقدس را بیشتر تداعی می‌کرد.

همیشه دو چیز سفر زائران به این مناطق را کامل می‌کند یکی اینکه در آن روزها و لحظاتی که در این مناطق هستی بوی پیکر مطهر شهیدی تازه تفحص شده را به مشام برسد و دیگری اینکه رزمایشی فرهنگی که به نوعی تمامی رخدادهای تاریخ جمهوری اسلامی ایران را به تصویر کشد.

با تمام خستگی و بی‌خوابی که داشتیم برای دیدن رزمایش از کوهی بلند بالا رفتیم و به محل اجرای رزمایش رسیدیم؛ آن‌قدر همه‌چیز طبیعی و بی‌نقص بود که یک‌ لحظه خودت را وسط عملیات حس می‌کردی.

در تمام مدتی که به تماشای رزمایش نشسته بودم، فکر و ذهنم درگیر بود و این موضوع که این رزمایش را، که با این همه مشقت و سختی برگزار می‌شود تنها چند نفر باید ببینند، آزارم می داد.

چرا این افراد همیشه بی‌نام‌ و نشان برای پایداری انقلاب و کشورشان تلاش می‌کنند؟ تصمیم گرفتم بعد از اتمام نمایش با کارگردان صحبتی داشته باشم تا به نحوی حقی که بر گردنم بود را ادا کرده باشم.

*سلام؛ خودتان و مجموعه را معرفی کنید.

-بنده مهدی تاج‌میریان هستم مدیر همایش رزمی فرهنگی بصیرتی «ستارگان زمینی»، ۸ سال است که در اردوگاه شهید مسعودیان مدیریت اجرای رزمایش را عهده دار هستم. 

«ستارگان زمینی» جزو نخستین نمایش‌هایی بوده که در این راستا و در این حجم انجام‌شده و خدا را شکر به دلیل استقبال خیلی خوب زائرین اکنون در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان کرمانشاه و در خوزستان در چهار نقطه اردوگاه شهید مسعودیان، اردوگاه شهید حبیب‌اللهی، اردوگاه شهید غلامی و اردوگاه شهید باکری در خرمشهر و در ۴ نقطه خوزستان شاهد اجرای این رزمایش فرهنگی هستیم.

*چه تعداد نیرو در این رزمایش کار می‌کنند؟

عوامل و بازیگران این مجموعه نمایشی ۷۵ نفر هستند که ۱۵ نفر کار اجرای اصلی و مابقی کار نور، صوت و جلوه‌های ویژه را بر عهده دارند. حدود ۶۰ نفر هم هنرورند که خواهر و برادر کار را روی زمین یا همان میدان نمایش انجام می‌دهند.

*خیلی‌ها این فکر در ذهنشان هست که این تیراندازی‌ها و امثالهم که انجام می‌شود ممکن است که تلفات جانی داشته باشد. فکر می کنید چه ضرورتی دارد این رزمایش اجرا شود؟

-ما هیچ کدام از مهماتی را که استفاده می‌کنیم مهمات اصلی نیستند و همه مهمات، مهمات گازی بی خطر است. 

همه عواملی که کار می‌کنند و اسلحه دست می‌گیرند یک دوره آموزشی می‌بینند و قبل از اینکه نیروها بر روی صحنه بیایند آموزش استفاده از صلاح و میزان فاصله‌ای که با هنروری که می‌خواهند شلیک کنند را آموزش می‌بینند. 

در بحث جلوه‌های ویژه، تمام افراد این حوزه دوره‌های مربوطه را طی کرده و کارت پایان دوره دارند.

*موضوع اصلی این نمایش‌نامه مذهبی و به قولی انقلابی بود فکر نمی کنید باتوجه به هجمه های موجود اگر گریزی هم به مباحث سیاسی روز می زدید می توانست بیشتر اثرگذار باشد؟

-بخش عمده‌ای از برنامه ما باید مربوط به دفاع مقدس باشد چراکه می خواهیم داستان‌ها و اتفاقایی که در دفاع مقدس افتاده را به نمایش بگذاریم.

اما یک ماه می‌شود که کار جدید را شروع کردیم، و تلاش داریم باتوجه به موضوع مدافعان حرم به نوعی ارتباط میان این دو مبحث را نشان دهیم اینکه دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی؛ براساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم بناست مسائلی که در سال ۸۸ در بحث فتنه اتفاق افتاد را برای سال آینده به امید خدا به رزمایش اضافه می‌کنیم.

*هدفتان از ساخت این رزمایش چیست؟

-آشنایی بچه‌ها و زائرانی که بیشترشان برای اولین بار است که به این مناطق می‌آیند و بیشتر هم جوانان و نوجوانانی هستند که دوران دفاع مقدس را درک نکرده‌اند.

تمام تلاشمان این است که بتوانیم اتفاقاتی که در آن دوران افتاده از جمله رشادتی که رزمنده‌ها داشتن و مظلومیتی که مردم و شهدا داشتند را به تصویر بکشیم تا نسل جدید نسبت به فرهنگ ایثار و ایستادگی، رشادت و دلیرمردی و ... آشنا شوند، این هویت کشور ما و انقلاب ما و جوانان ما است که باید زنده نگه داشته شود.

یک نمایش دیگه هم داریم در همون بحثی که حضرت آقا فرمودند در مشهد برای زائرین امام رضا (ع) کار داشته باشید، یه نمایش این‌ چنینی و البته موضوعش بر می گرده به ورود آقا امام رضا(ع) به مشهد که اون را هم دارن اونجا اجرا می‌کنند.

*جدا از اینکه شما دارید روی مخاطب کار می‌کنید چقدر روی عوامل از لحاظ معنوی و روحی کار می‌کنید که این‌ها هم خارج از این نمایش بتوانند یه سری از اهداف را پیش ببرند؟

-ما در بخش عوامل خودمون آمدیم یه کار جدید کردیم در بخش آقایان از یکی از روحانیون دعوت کردیم و آمدند توی جمع ما و مسائل، مشکلات عقیدتی و احکامی را مشاوره‌ای با بچه‌ها کار می‌کنند.

در بحث خواهران دعوت کردیم از خواهران حوزه علمیه که سابقه مربیگری و تدریس داشتند تا در بین خواهران همین وظیفه را انجام دهند و همچنین کار تربیتی با کودکان را نیز عهده دار باشند گرچه برقراری ارتباط با کودکان کار مشکلی است ولی مباحث دینی را برای آنان بازگو می کنند.

در حال حاضر که هوا خوبه ولی تصور کنید روزها یا ساعاتی را که حتی ایستادن در زیر ساختمان ها هم دشوار بود ولی مجموعه افراد رزمایش پای کار ایستادن و با قوت بیشتری کار را ادامه دادند.

سعی کردیم تا جایی که مقدرو باشد سختی را که شهدا تحمل کردند به تصویر بکشیم، سختی که شهدا برای امنیت و آرامش امروز ما به جان خریدند.

خیلی از بچه‌ها در بخش‌هایی که بحث شکنجه شدن یا ضرب و شتم رزمندگان اسلام بود با همان روحیه بسیجی می‌آیند و داوطلبانه برای ایفای آن نقش در صف قرار می‌گیرند.

*در رابطه با دستمزد هنروران هم توضیحاتی را بفرمایید؟

-هزینه‌ای که پرداخت می‌شود مبلغ بالایی نیست ولی با این وجود همین بچه ها همین اندک دستمزد را هم برای کمک به افراد نیازمند یا موسسات خیریه می بخشند و به دیگران و مسائل مربوط به سایر هم هم‌وطنانشان بیشتر از مسائل خود اهمیت می‌دهند و این موضوع به خاطر مسائل معنوی حاکم بر فضا و در بین بچه‌ها است.

*صحبت آخر

-کارهای که تأثیر گذارند مانند کارهای فرهنگی که تقریباً در کشور تک و به صورت شاخص هستند و بر روی مخاطبان تأثیر دارد باید حمایت شود و تعدادشان بیشتر شود تا تأثیرگذاری بهتری داشته باشند.

گفت‌وگو از: مهسا شمس کلائی

ارسال نظرات