خبرهای داغ:
کارشناس مسائل سیاسی منطقه:

راهیان نور، مانند گنجی است که در درون دفاع مقدس بوده است

محمدمهدی جعفری در گفتگوی اختصاصی با بسیج گفت: اهیان نور، مانند گنجی است که در درون دفاع مقدس بوده و آنان که در بیانات مقام معظم رهبری می بینیم، آشنا کردن نسل جپان با این گنجینه، امری لازم و ضروری است.
کد خبر: ۸۸۴۰۸۸۳
|
۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
خبرگزاری بسیج قزوین با محمدمهدی جعفری کارشناس مسائل سیاسی منطقه، در خصوص راهیان نور گفتگویی ترتیب داده که از نظر می گذرد.
فلسفه ایجاد راهیان نور چیست؟
راهیان نور، مانند گنجی است که در درون دفاع مقدس بوده و آنان که در بیانات مقام معظم رهبری می بینیم، آشنا کردن نسل جپان با این گنجینه، امری لازم و ضروری است.
این راه میتواند برکات معنوی و روحی فضای موجود در مناطق عملیاتی را در میان نسل جوان نهادینه کند که در تجربه های افراد مختلف این عمق پذیری مشهود است.
هدف از ایجاد عملیات بزرگ راهیان نور، آشنایی همه ملت های آزاده دنیا با این گنجینه بزرگ است. این که چگونه کشوری با کمترین امکانات در مقابل دشمنی که دنیا از او حمایت می کرد، ایستادگی کرد و با معنویت از میان سختی ها عبور کرد و فضایی که به نام راهیان نور عنوان می شود همان مکانی است که برای ایستادگی در مقابل باطل گنجینه هایی داشته که هدف وجودی راهیان نور را بیان می کند.

نقش حوزه سیاسی در راهیان نور چست؟
با نگاهی دقیق می توان دید که دو جبهه در تاریخ، مقابل هم بوده اند و در موضوع دفاع مقدس نیز،  جبهه حق با رهبری امام راحل در مقابل رژیم بعث و هدایتگران اصلی این جنگ، نظام استکباری و در راس آن آمریکا و اسراییل بودکه قصد از بین بردن جبهه حق را داشتند. وقتی راویان گذشته دفاع مقدس را که با دست خالی به پیروزی رسید، بیان می کنند، بعد سیاسی دفاع مقدس را معرفی می کنند. مستکبران با تجهیزات کامل، اجازه نمی دادند که جبهه حق به راه خود ادامه دهد. بیان سختی ها و این که رهبری عملیات های ما با فرماندهانی خبره و متعهد بود که از کمترین امکانات بیشترین استفاده را جهت مقاومت در برابر دشمن  می کردند، بعد سیاسی را بیان می کند.
راهیان نور در ترویج فرهنگ شهادت چه تاثیری دارد؟
یکی از تاثیرگذارترین امور در فرهنگ ایثار و شهادت، راهیان نور است.
وقتی مبلغین و راویان، روایت های ایثار و شهادت را برای نسل جدید بیان می کنند، تاثیر بسیار زیادی در جوانان دارد. در بحث مدافعین خرم، آنچه دیده می شود، یکی از برکات این سفر انسان ساز است که در نسل های جوان ایجاد شده و تجسم این فرهنگ چنان ریشه دوانده که در بحث مدافعین حرم، متولدین دهه ۷۰ که هنوز به دنیا نیامده بودند، امروز به عنوان مدافعین حرم آل ا... به طور خودجوش خواستار حضور در سوریه هستند و این فرهنگ بازگرفته از سفرهای راهیان نور است که جامعه تجلی پیدا کرده است. 
راهیان نور یک عملیات بزرگ فرهنگی و بصیرتی است که می تواند الگوی خوبی برای بهره برداری هرچه بیشتر جوانان در عرصه خدمات رسانی باشد. راهیان نور یکی از اقدامات بسیار خوب، ارزشمند و پرفایده ای است که توسط بسیج سپاه در طی سال زایران به سرزمین های نور انجام می گیرد. اردوهای (دانش آموزی_ اقشار محلات) با حمایت جانبی دستگاه های خدمات رسان به ویژه شهرداری و شورای شهر انجام می گیرد.
تا دوسال پیش نداشتن یک مرکز بعنوان زائر سرا برای اسکان بود که باهمت  مجموعه مدیران استان (شهرداری قزوین ،شهرداری محمدیه،شهرداری الوندو سپاه پاسداران استان قزوین)این مشکل در طول دوسال جاری مرتفع گردید.
مجموعه راهیان نور متشکل از خادمین شهدا که از مدت ها قبل از زمان اعزام زائرین به محل اسکان جهت امادگی پشتیبانی،فرهنگی، محیط آرایی به منطقه اعزام میشوند .
نقش راویان در فرهنگ سازی دفاع مقدس و یادمان های شهدا چیست؟
باتوجه ب صنوات حضور در دوران هشت سال دفاع مقدس که در اکثر مناطق عملیاتی بوده ودر خطوط پدافندی مختلف همرزم بسیاری از شهدا  وررمندگان بوده اند، به جهت زحماتی که شهدا و جانبازان کشیده اند، برای الگو برداری نسل جوان، این زحمات را بیان کنند و از شجاعت ها و شهامت ها و توانمندی های رزمندگان برای جوان الگو سازی کنند.
امروزجوانان زائر از سطوح سنی مختلف، سختی این مناطق را میبینند و علی رغم کمبودامکانات و طولانی بودن مسیر ،متوجه سختی هایی که رزمندگان در این مسیرکشیده اند، می شوند.
مقام معظم رهبری دو پیام ویژه در خصوص راهیان نور بیان کردند.
یکی زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی شهدا که برای آن دسته از جوانانی است که در دوران دفاع مقدس نبودند و الان میتوانند با یادآوری فداکاری شهدا ، ثواب شهادت را ببرند.
دومین پیام رهبر معظم انقلاب :هشت سال دفاع مقدس برای ما گنجینه ایست که مسئولان بایدبرای حفظ این گنجینه تلاش کنند و نگذارند تاریخ هشت سال دفاع مقدس به تخریف برود.
اینها بار مسئولیت مارا شدید تر کرده تا واقعیت هارا ثبت کنیم و نگذاریم این واقعیت ها تحریف شود. هنر ما بیان واقعیت های دفاع مقدس است.

اختصاص اعتبار بیش از هفتاد درصدی به کاروان راهیان نور از سوی شورای شهر

فعالیت های کمیسیون فرهنگی را در این زمینه بیان کنید
در بحث راهیان نور، شورای شهر مبلغی بیش از هفتاد درصد به زائران مساعدت داشته ازقبیل فیکچرها برای نصب در زائر سرا،مخزن زباله وچاپ عکس های شهدا ،نصب دستگاه بلوتوث و مساعدت ها و همکاری هایی که از کمیسیون فرهنگی ب این مناطق شده است.

اطلاع رسانی راهیان نور درسطح استان قزوین به چه صورت است؟
در خصوص فضاسازی سطح شهر،از روز شهید،برنامه بزرگ راهیان نور از طریق ابزار های تبلیغاتی و فضای مجازی برای حضور حداکثری مردم اطلاع رسانی شده است.
شهرداری وشورای شهر جزء متولیان این طرح میباشند و با تعامل با دستگاهای دیگر خاستار رفع مشکلات مردم در این خصوص هستند.
طبق فرمایش مقام معظم رهبری، شهدا امام زادگان عشق اند این مناطق،ملجاء وپناه بسیاری از درماندگان است که حاجت خود را ازآنهامیگیرند، بازخورد این مناطق برای جوانان بسیار خوب بوده است.



1007/پ30/ب/110
ارسال نظرات
پر بیننده ها