خبرهای داغ:
نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام حسن(ع) قزوین: دوران هشت ساله دفاع مقدس به پایان رسیده است اما روح جنگ همچنان باقی است و جوانان این مرز و بوم در واقع از مشک معرفت عاشورا نوشیده اند و اینان، فرزندان این انقلاب هستند.
کد خبر: ۸۸۴۰۷۹۵
|
۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۳
شمیم خوش جانان از شلمچه می آید و عطر حضور یاران جان، در صمیمیت سیال هوا جریان دارد.
هر ساله چه بسیار رهروان عاشق که با پای جان مسافت ها را در می نوردند تا معراجگاه آسمانیان را زایر باشند.
استان قزوین نیز هر ساله راهیان مشهد نور و خون را با عطر صلوات راهی مامن عاشقان، می کند.
در همین راستا خبرنگار بسیج مستقر در خرمشهر، گفتگوی کوتاهی با مسوولان این حرکت معنوی دلشته ایم که از نظر می گذرد.

حجت الاسلام  مهدی مهدی جو مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام حسن(ع) قزوین
چرا همه ساله حضور کاروان های راهیان نوراز سراسر کشور و حتی کشورهای مختلف، بیشتر و باشکوه تر می شود؟
از لخاظ تدارکات، رسیدگی و امکانات رفاهی، می توان گفت پیشرفتی نداشته ایم.اگر آمارها می گوید که استقبال خوب بوده، از لحاظ کیفی و کمی به دو دلیل است.
۱_نیاز واقعی جامعه به این مفهوم که طبق گفته آمار علیرغم کمبودهای کیفی، افراد زیادی هستند که در این حرکت بزرگ شرکت می کنند و این نشان دهنده خودجوش بودن این حرکت از سوی مردم است.
۲_حقانیت این مسیر است که حضور کاروان های راهیان نور را دو چندان کرده است. حق هرگز از بین نمی رود و وجود حق، باعث شعله ور شدن این هدف است.

در این کاروان ها حضور جوانان و نوجوانان بسیار مشهود است. در حال حاضر وظیفه مسوولین و راویان دفاع مقدس در خصوص این قشر چیست؟
رواین دو معنا دارد.
 ۱_آنچه اتفاق افتاده است، قاعدتا در این مورد، شخص باید در صحنه حضور داشته باشد تا بتواند شرح روایت را بی کم و کاستی بیان کند.
۲_انتقال روایت. وقتی کسی حدیثی بیان می کند، خودش حضور نداشته ولی باید چیزی را که روایت می کند به خوبی درک کرده باشد.
بر همین اساس راوی سه وظیفه دارد: تلاش کند آنچه هست را بگوید. در مقایسه نقش شهدای ما که نقشی حقیقی بوده با بازیگران مطرح دنیا به این نکته واقف می شویم که نقش شهدا ماندگار است چون هدفی الهی داشته اند پس هرگز و در هیچ زمانی فراموش نمی شوند ولی نقش بازیگران مطرح دنیا گذراست و پس از یک برهه  زمانی فراموش می شود. چون نقشی مصنوعی است.
۲_راوی بتواند ارتباط احساسی و عاطفی برقرار کند. به فرموده مقام معظم رهبری، پنجره دسترسی به تعقل مخاطب، احساسات مخاطب است.که انجام این کار ظرافت می خواهد و راوی باید بتواند به این هنر دست یابد.
۳_راوی بتواندمفاعیم وارزش های دفاع مقدس را  به روزرسانی کرده و به مخاطب انتقال دهد. فرهنگ جبهه یعنی این که چفیه و قمقمه و پوتین، امروز چه مفهومی دارد؟ ما چه بهره ای از جبهه می توانیم داشته باشیم؟
راویان دفاع مقدس، چه میزان آموزش دیده اند؟
راویان به دوصورت تئوری و عملی آموژش دیده اند. در زمینه تئوری دو روش آموزش وجود دارد. برخی با با بنیادهای دیگر مانند بنیاد سیره فعالیت می کنند. بخشی از این راویان هم  از طریق خود سپاه آموژش می بینند و تجربه نشان داده، راویان جوان، گاهی موفق تر هستند. چون آگاهی به روزتری دارند.
در زمینه عملی، آموزش میدانی است که راویان بارها در این مسیر بوده اند و آنچه باید بیاموزند را فراگرفته اند.
دوران هشت ساله دفاع مقدس به پایان رسیده است اما روح  جنگ همچنان باقی است و جوانان این مرز و بوم در واقع از مشک معرفت عاشورا نوشیده اند و اینان، فرزندان این انقلاب هستند.
چرا یادمان های دفاع مقدس را سرزمین های نور نیز می نامند؟
قرآن می فرماید: آیا معنای نور غیر از هدایت است؟غیر از نزدیک شدن اشرف مخلوقات به خداوند است؟آیا غیر از این است که حضرت امام و شهدای ما ره صد ساله را در یک شب پیمودند؟ اگر در آن معراج به شهادت رسیدند،  پس آن یادمان ها، همه سرزمین های نور است.
با توجه به حضور پر برکت رهبر معظم انقلاب در شلمچه، این حضور نشان دهنده چه چیزی است؟
حقیقتی در عالم وجود دارد و آن تقابل حق و باطل است که از بدو خلقت وجود داشته است. اوج تقابل حق و باطل، اوج تقابل اسلام و باطل است. در طول تاریخ هزاران ساله اسلام ، اوج دین، انقلاب اسلامی بوده است. در عصر کنونی، اوج تقابل در کفه انقلاب قرار دارد. اوج این تقابل، دفاع مقدس است. پیروزی خون بر شمشیر. حضور رهبر عزیزمان در این سرزمین ها گویای حقانیت و پیروزی دین بر باطل است. اگر ما هیچ فلسفه و استدلالی بر حقانیت دین نداشته باشیم، همین پیروزی خون بر شمشیر خود دلیلی بر حقانیت دین است. ما باید برای دفاع از دینی که برای حفظ آن خون های زیادی ریخته شده، عزم خود را جزم کنیم و این باید یک تجربه میدانی باشد. همچنان که در دفاع از حرم از هر زاویه ای نگاه کنیم یک قدم جلوتر از دفاع مقدس هستیم.
نقش علما در شناساندن این مسیر چیست؟
آثار علما از خون شهیدان با فضیلت تر است. در بیانات بزرگان، نقش و جایگاه شهیدان بسیار روشن است. شهید در مکتبی رشد کرده که عالم آن را با قلمش در آثارش روشن کرده است. شهید ، پاسدار مرزی است که مداد عالم کشیده است که اگرقلم عالم نبود مرزی نبود.
 
 1001/پ30/ب/96
ارسال نظرات
پر بیننده ها