در نشست خبری قاضی‌عسگر و حمید محمدی اعلام شد
نشست خبری حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و حمید محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت درباره آخرین وضعیت حج سال ۹۶ و جزئیات آن عصر امروز در این سازمان برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۴۰۰۱۰
|
۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری مشترک حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپست حجاج ایرانی و همچنین حمید محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت عصر روز گذشته در این سازمان برگزار شد.

در این نشست خبری حجت‌الاسلام قاضی عسگر گفت: امیدوارم سال آینده سالی سراسر همراه با سلامتی، نشاط و موفقیت برای کشورمان و عموم مردم عزیزمان باشد.

وی افزود: فریضه حج در روایات ما به عنوان رکن دین یاد شده است و اهتمام فراوانی از سوی شیعیان برای برگزاری آن وجود دارد ضمن اینکه اهل سنت هم در این زمینه اهتمام بسیار جدی دارند.

حضور حاجیان ایرانی؛ نتیجه مذاکرات صریح با طرف سعودی

قاضی عسگر تصریح کرد: به دلیل مشکلات و حوادث مسجد الحرام و مناء در حج سال گذشته متاسفانه مردم ما از انجام حج محروم شدند هرچند که ما همه تلاش خود را برای عدم تعطیلی این حج انجام داده‌ایم و اگر آنچه که امروز انجام شده سال قبل هم مورد توافق از سوی طرف مقابل قرار می‌گرفت در سال گذشته هم حاجیان به حج می‌رفتند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر با اشاره به چند دور گفت‌وگو و مذاکره صورت گرفته با وزیر حج عربستان گفت: این مذاکرات صریح و با رویکرد منطقی و همراهی از سوی دو طرف انجام شد که نتیجه آن توافق نهایی درخصوص برگزاری حج سال آینده با حضور حاجیان ایرانی است.

وی افزود: براساس نتیجه نهایی مذاکرات حج قرار است که بیش از 86 هزار حاجی  ایرانی به حج مشرف شده و از برکات و فریضه الهی آن بهره‌مند شوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی اظهار داشت: در مذاکرات حج آنچه مورد عنایت قرار گرفت این بود که همه خواسته‌های مردم ما و مسئولان ما و در راس آن مقام معظم رهبری مورد بدست آمد که این اقدام با گفت‌وگوهای دوستانه و صمیمی صورت گرفته که اکثر غریب به اتفاق خواسته‌های ما محقق شد.

سرپرست حجاج ایرانی خوشحالیم که طرفین به توافق رسیدند ضمن اینکه آنها هم در این توافق همراهی لازم را با جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر درباره حفظ عزت، کرامت و امنیت زائران ایرنی در حج افزود: مشکلاتی که ما در سال‌های گذشته داشتیم را به طرف مقابل اعلام کردیم که در تفاهم‌نامه منعقده به صراحت این موضوع آمده است.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: طرف سعودی به این مساله اذعان کرده است که وظیفه ما نسبت به همه حجاج حفظ عزت، کرامت و امنیت زائران است. مخصوصا برای زائران جمهوری  اسلامی ایران؛ همچنین این حفظ کرامت و امنیت حاجی‌های ایرانی را وظیفه ذاتی خود تلقی کرده که برای مراعات آن تمام تلاشش را به کار خواهد بست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی درباره برگزاری برائت از مشرکین و دعای کمیل، افزود: کلیت موارد مورد نظر در تفاهم‌نامه به صراحت آمده است ضمن اینکه برگزاری مراسم‌ها و دعاهای مختلف در محل سکونت زائران ایرانی مانعی ندارد اما در دور بعدی مذاکرات به صورت جزئی توافقاتی در این‌باره توافق صورت خواهد گرفت تا در آینده از بروز احتمالات جلوگیری شود.

حمید محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت در این نشست خبری گفت درباره صدور روادید برای زائران ایرانی با توجه به عدم وجود رابطه سیاسی با سعودی‌ها خاطرنشان کرد: فرایند کلی مذاکرات مثبت بود و در این جو مثبت توانستیم به صورت منطقی خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را مطرح و با طرف مقابل به توافق کلی برسیم.

سرپرست سازمان حج و زیارت افزود: به دلیل نبود رابطه سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی صدور روادید برای حجاج ایرانی به صورت الکترونیکی صورت خواهدگرفت.

حمید محمدی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: اطلاعات زائران ایرانی در سایت وزارت حج عربستان به صورت الکترونیکی بارگذرای خواهد شد و بعد از تایید آنها در سیستم سازمان حج و زیارت هم پرینتی از آن خواهیم داشت که کلیت این روادید به همین صورت و به حالت الکترونیکی خواهد بود.

قول پادشاه عربستان درباره پرداخت هدیه به شهدای مسجدالحرام و منا

حجت‌الاسلام قاضی عسکر در ادامه این نشست درباره مذاکرات حج و مطرح شدن مباحث شهدای مسجدالحرام و منا افزود: با توجه به قول پادشاه عربستان درباره پرداخت هدیه از سوی وی به شهدای مسجدالحرام این امر در دستور کار طرف سعودی قرار گرفته است. ضمن اینکه قرار است که دیه این شهدا هم از طرف شرکت بن‌لادن به حادثه دیدگان مسجدالحرام پرداخت شود که تاکنون این امر در دو مرحله پرداخت شده است.

وی درباره پیگیری آخرین وضعیت شهدای حادثه منا گفت: به دلیل قطع رابطه با عربستان راهی برای پیگیری حقوقی شهدای حادثه منا وجود ندارد و اگر می‌خواستیم از طریق مبادی بین‌المللی این مباحث را پیگیری کنیم این شرایط فرق می‌کرد البته اقداماتی هم از طرف وزارت خارجه و دادگستری صورت گرفته و برخی کارها هم از سوی سازمان حج و زیارت و بنیاد شهید انجام شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: اخیرا قراردادی با یک وکیل عربستانی منعقد شده که وی پیگیری‌های حقوقی شهدای حادثه منا را انجام دهد. ضمن اینکه ما به طرف سعودی اعلام کردیم که بیش از 800 نفر از حاضرین مکه در اسنادی که وجود دارد با ما مصاحبه کردند و فیلم همه این موارد هم وجود دارد و قرار است این فیلم‌ها در اختیار کمیته حقیقت‌یاب قرار گیرد تا نظر نهایی در این خصوص اتخاذ شود.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: برخی افراد براساس برخی روایات معتقندند که اگر در مکانی نظیر مسجد و حین طواف حادثه‌ای برای افراد مختلف بوجودآید دیه آن از سوی بیت‌المال پرداخت خواهد شد و امیدواریم دیه شهدای حادثه منا هم مثل تعیین تکلیف شهدای مسجدالحرام انجام شود تا بتوانیم وظیفه خود را در این خصوص هم انجام داده باشیم.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر اظهار داشت: قرار شده که از هر خانواده شهید مسجدالحرام و منا دو نفر به حج مشرف شوند تا بتوانند به نیابت از شهید خود فریضه الهی حج را انجام داده و از فضایل آن بهره‌مند شوند.

در ادامه نشست خبری حمید محمدی اظهار داشت: مساله امنیت یکی از دغدغه‌های اصلی جمهوری اسلامی و مردم کشورمان در حج بوده که مصادیق آن به طرف مقابل اعلام شده است.

وی افزود: طرف مقابل در مذاکرات به ما اعلام کرد که برنامه‌ریزی دقیقی را برای حج سال آینده از سال‌های قبل و بعد از بروز حادثه منا در سال 94 انجام داده است و به صراحت امنیت حجاج و تامین آن را در تفاهم با ما پذیرفته‌اند و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفت مشکلات در این خصوص حل شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در ادامه نشست گفت: خیابان 204 که محل بروز حادثه منا بوده است اخیرا از طرف سعودی‌ها تعریض شده و در ترکیب خیابان‌های منا نیز تغییراتی انجام شده؛ همچنین برنامه‌ای به کشورهای مختلف درباره اعزام و زمان‌بندی سفر قرار است که ارائه شود.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: با پیگیری‌های ما مشخص شده است که این برنامه‌ریزی در خصوص زمان‌بندی سفر حجاج کشورهای مختلف به منا در سال گذشته انجام نشده است. هرچند که ما ستاد بحرانی را در این باره تشکیل داده‌ایم و آموزش‌های امداد و نجات را به عوامل مختلف ارائه شده است.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر گفت: سازمان پزشکی حج و زیارت و آقای کلیوند به عنوان رئیس اورژانس کشور قرار شده است درخصوص آموزش‌های امداد و نجات اقدامات خاصی را انجام دهند.

وی اظهار داشت: طرح سعودی در مذاکرات به صراحت درباره عزت، کرامت و امنیت حاجی‌های ایرانی و پذیرش این موضوع تعهداتی را انجام داده است هرچند که ممکن است حوادث غیرمترقبه در هر کشوری صورت بگیرد که بسیاری از آ‌نها ناخواسته وحتی قابل پیش‌بینی نیست اما آن چیزی که قابل پیش‌بینی است باید از سوی طرف سعودی انجام شده و اقداماتی در آن خصوص صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره وجود سند و مدرکی درخصوص زندانی بودن دو پلیس مجرم فرودگاه جده خاطرنشان کرد: قبلا سند و مدرکی به طور قطعی درباره محکومیت این دو پلیس وجود نداشته است اما در نامه وزیر حج عربستان وی به صراحت تصریح کرده که این ا فراد به 4 سال زندان و پذیرش هزار ضربه شلاق و اخراج از محل کار محکوم شده‌اند و با اینکه جمهوری اسلامی ایران خواستار اشد مجازات در قبال این دو پلیس متخلف شده بود اما 3 قاضی از 4 قاضی رسیدگی کننده به این پرونده حکمی را که ذکر کردم را تایید کردند.

سرپرست سازمان حج و زیارت درباره نصب دستبندهای الکترونیکی به حاجیان کشورمان خاطرنشان کرد: موضوع نصب دستبند پیشنهاد ما بوده که از این طریق حاجیان خود را در زمان بروز حادثه و یا وقایع مختلف سریع‌تر شناسایی کنیم اما طرف سعودی به ما اعلام کرده که این امر در دستور کارشان قرار داشته است. این در حالی است که نه در حج سال گذشته و نه در حج سال 96 اجرای نصب دستبند الکترونیکی از سوی سعودی‌ها برای حاجیان در دستور کار آنها قرار ندارد.

حمید محمدی در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: نصب دستبند الکترونیکی در دستور کار سازمان حج و زیارت در قبال حاجیان ایرانی وجود دارد و می‌کوشیم تا اطلاعات اولیه و هویتی حاجیان کشورمان را در قالب این دستبند الکترونیکی ذخیره داشته باشیم.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر خاطرنشان کرد: هدف ما از نصب دستبندهای الکترونیکی شناسایی فرد در سریع‌ترین وقت و زمان ممکن است ضمن اینکه سوابق بیماری وی به دلیل سن بالای اکثر حاجیان ما می‌تواند در مواقع بحرانی کمک‌حال ما باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانیافزود: نصب این دستبندها به هیچ وجه الزامی نیست اما ما به دلیل رعایت مسائل امنیتی و سلامت حجاج کشورمان ناچار به اجرای این امر هستیم.

حمید محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت در خصوص برنامه‌ریزی‌های انجام شده درخصوص حج 96 اظهار داشت: این برنامه‌ریزی‌ها 3 ماه است از سوی سازمان حج و زیارت انجام شده ضمن این که این اقدام صرف‌نظر از نتایج نهایی مذاکرات انجام شده و با توجه به زمان کم کاری به نتیجه نهایی مذاکرات نداشتیم.

وی افزود: قرار است اولویت‌های ثبت‌نام حج سال آینده در دهه سوم فروردین اعلام شود. اما طبق توافق با طرف سعودی تیم‌های مسکن و تغذیه سازمان حج و زیارت براساس تفاهم با وزارت حج عربستان هفته آینده به این کشور سفر خواهند کرد تا برآورد لازم در این خصوص صورت گیرد.

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: نیمی از زائران ما توسط سازمان هواپیمایی ایران و نیمی دیگر توسط سعودی‌ها برای انجام فریضه حج سال 96 به عربستان سفر خواهند کرد؛ البته از هفته آینده کارشناسان ما اقدامات لازم را در این خصوص انجام خواهند داد.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر تصریح کرد: با تمهیدات انجام شده از هفته‌های قبل هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد و بلافاصله بعد از اعلام اولویت‌های ثبت‌نام حج 96 اقدامات دیگر انجام خواهد شد و می‌کوشیم تا آموزش‌های لازم را درباره حج تمتع توسعه داده تا حاجیان کشورمان مطلب مجهولی را در ذهن خود نداشته باشند.

در ادامه نشست خبری حمید محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت افزود: فراخوان اعزام به حج تمتع شامل افرادی است که در سال‌های 85 و 86 ثبت‌نام کرده‌اند و همین افراد هستند که اولویت ثبت‌نام را برای حج سال آینده دارند.

وی درباره مذاکرات حج با توجه به عدم وجود رابطه سیاسی بین ایران و عربستان گفت: مذاکرات صورت گرفته در خصوص حج سال 96 فارغ از رابطه ایران و عربستان انجام شده و در این خصوص دو نشست با وزیر حج عربستان و چندین جلسه با کارشناسنان سعودی برگزار شده است، ضمن اینکه استمرار این جلسات نیز با تبادل مذاکرات کتبی از سوی دو طرف بوده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت: ما مساله حج را از روابط سیاسی دو کشور ایران وعربستان مبرا می‌دانیم چراکه موضوع حج براساس دین و مذهب امری واجب است اما امیدواریم بتوانیم  از دیپلماسی حج برای تقویت دیپلماسی عمومی بهره بگیریم.

وی تصریح کرد:‌ ایران و عربستان دو کشور بزرگ منطقه هستند و گسترش روابط همسایگان از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است هرچند که پیام‌های مختلفی از سوی تعدادی از کشورهای منطقه خلیج فارس برای گسترش روابط با ایران وجود دارد.

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: توافق اخیر ایران و عربستان درباره حج یکسال طول نکشیده بلکه سال گذشته در برخی موارد توافقاتی حاصل شد که متاسفانه درباره مواردی نظیر مسائل کنسولی و ... نتایج لازم حاصل نشد اما از همان زمان که دعوتنامه وزیر حج عربستان خطاب به آقای صالحی امیری را دریافت کردیم گفتیم که در مذاکرات حج شرکت خواهیم کرد و این کار هم صورت گرفت.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر گفت: چون فضای مذاکرات منطقی بود نتیجه آن جحلسات هم خوب بود؛ ضمن اینکه نتیجه بدست آمده از مذاکرات حج هم به هیچ وجه عقب‌نشینی در برخی مسائل نبوده است اما وقتی خواسته‌هایمان را به طرف مقابل اعلام و طرف مقابل آن را پذیرفت الحمدلله نتایج آن مطلوب واقع شد.

در ادامه نشست خبری حمید محمدی درباره خدمات کنسولی به زائران ایرانی با توجه به عدم رابطه سیاسی بین دو کشور افزود: خدمات کنسولی موضوع خیلی مهمی در بحث حج محسوب می‌شود و با توجه به افزایش حاجیان ایرانی به بیش از 86 هزار نفر قطعا موضوعات خاصی در این خصوص بوجود خواهد آمد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: برای رسیدگی به این امور در وقایعی مانند تصادفات و زائران فوت شده در متن توافقنامه و طرف سعودی به صراحت آمده است که 10 کارشناس کنسولی ایرانی در عربستان مستقر شده و به زائران ایرانی خدمات لازم را ارائه دهند و قرار است این تیم از اوایل شوال تا پایان محرم در عربستان حاضر باشند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر درباره میزان هماهنگی مذاکرات حج با مقام معظم رهبری گفت: وقتی مقام معظم رهبری نماینده‌ای را در سازمان حج و زیارت منصوب می‌کنند معنایش پذیرش اقدامات آن فرد و تیم همراه وی است. هرچند که ما کارشناسان خوبی را در بخش نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت داریم.

در ادامه این نشست خبری حمید محمدی با بیان اینکه زائران ما در سال 94 ، 64 هزار نفر بودند گفت: براساس درخواست طرف سعودی در همان سال و با توجه به ساخت و سازهای مکه و مدینه این میزان 20 درصد کاهش پیدا کرده بود اما در حین مذاکرات طرف سعودی به ما اعلام کرد که جمیعت ایران 76 میلیون نفر است و بر همین اساس باید 76 هزار نفر به حج اعزام شوند.

سرپرست سازمان حج و زیارت در توضیح بیشتر این موضوع افزود: با توجه به آخرین سرشماری انجام شده جمعیت ایران 79 میلیون و 900 هزار نفر اعلام شده است و بر همین اساس طرف سعودی پذیرفت که 79 هزار و 900 نفر به حج اعزام شوند اما با توجه به حضور عوامل اجرایی و خانواده شهدای منا و مسجدالحرام این میزان به 86 هزار نفر خواهد رسید.

حجت‌ الاسلام قاضی عسکر درباره آغاز فرایند اعزام حاجیان به حج عمره پس از حج تمتع گفت: مذاکرات ما با طرف سعودی فقط درخصوص حج تمتع صورت گرفته است. اما مانع بزرگ ما در ا ین مذاکرات تعیین تکلیف وقایع مسجدالحرام، منا و فرودگاه جده بوده است اما با توجه به فراهم شدن انتظاراتمان پس از انجام حج تمتع در خصوص  حج عمره تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی افزود: منتظریم تا کارشناسان سازمان حج و زیارت در زمینه حمل و نقل به عربستان رفته و هزینه نهایی حج سال 96 دقیقا مشخص شود.

نماینده مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت گفت: حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری همواره به ما تاکید کردند که در سفرهای حج عمره و تمتع به هیچ وجه به دنبال سودخواهی نباشیم و تلاش شود با قیمت‌های تمام شده به مردم خدمات را ارائه کنیم.

قاضی عسکر افزود: با آنکه در سال‌های قبل مردم برای حج ثبت نام کرده بودند توانستیم با برخی اقدامات ۲ میلیون تومان به مردم بازگردانیم ضمن آنکه به دنبال آن هستیم که فقط هزینه‌ تمام شده حج زا از مردم بگیریم نه بیشتر.

وی گفت: با آنکه قیمت ارز در کشورمان افزایش پیدا کرده و تورم هم در عربستان افزایش یافته و سال‌های قبل ما توانستیم 60 قلم از نیازمندی‌های حاجیان را از ایران تامین می‌کردیم که شاید امسال موفق نشویم این کار را انجام دهیم.

ارسال نظرات