خبرهای داغ:
عملیات اجرایی ساخت المان‌ پایتخت‌نشینی تبریز با حضور شهردار تبریز، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، جمعی از علاقمندان حوزه‌های فرهنگی و تاریخی و شهروندان، در محله تاریخی شنب غازان آغاز شد.
کد خبر: ۸۸۳۹۹۹۲
|
۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه6، شهرداری تبریز با در نظر داشتن ضرورت پاسداشت هویت تاریخی و پس از مطالعات مکان‌یابی و باستان‌شناسی توسط اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری، عملیات اجرایی ساخت المان پایتخت نشینی، در محلات تاریخی را آغاز کرده است.

یکی از این محلات تاریخی با قدمت پایتخت نشینی، محله شنب غازان در حوزه شهرداری منطقه 6 در شمالغرب تبریز است که عملیات اجرایی احداث المان پایتخت نشینی، در این محله کلنگ زنی شد.

المان‌های پیش‌بینی‌شده، مطابق سبک‌های معماری و سازه‌ای هر یک از دوره‌های تاریخی مرتبط، مطالعه شده و به زودی، به عنوان یک نماد هویتی، معرف جایگاه تاریخی کلان‌شهر تبریز خواهد بود.

به گواه تاریخ، کهن‌شهر تبریز پایتخت سه حکومت مهم ایلخانیان(663 تا 703 هجری قمری)، ترکمانان(810 تا 907 هجری قمری) و صفوی(907 تا 955 هجری قمری)بوده و در مجموع، مدت 185 سال مرکزیت سیاسی و اجتماعی کشور را بر عهده داشته است. اگرچه منازعات تاریخی و حوادث طبیعی، بخش عمده‌ای از بناهای تاریخی این کهن‌شهر را از میان برده، ولی همچنان می‌توان جلوه‌هایی از تاریخ پرشوکت شهر را در آثار و بناهای فاخر بررسی کرد.

مجموعه علمی و فرهنگی ربع ‌رشیدی و شنب‌ غازان، میدان صاحب ‌آباد و مسجد جامع، سه بافت ارزشمند تاریخی است که کانون‌های اصلی پایتختی تبریز در دوران‌های مذکور بوده ‌است.

ارسال نظرات