فضای محرمانه داخل خانه/ به دنبال پادزهر باشید

متاسفانه چنین تصور می‌شود چون در فضای مجازی همه چیز انتزاعی است تاثیرات این فضا هم انتزاعی است، و این در حالیست که تاثیرات آن را به صورت واقعی در جهان حقیقی می بینیم.
کد خبر: ۸۸۳۹۳۴۶
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است، بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اخلال کرده است و این می‌تواند سبب بروز تغییراتی در روابط خانوادگی شود.
 
از زمانى که فضای مجازی وارد فضای واقعی انسان شده على رغم تمام محاسن و مزایاى آن، به دلیل نو بودن این پدیده سبب شده تا کودکان و نوجوانان و چه بسا زوجین هر یک برای خود یک فضای محرمانه در داخل خانه ایجاد کنند که این امر موجبات فراهم آوردن بی اعتمادی را برای والدین نسبت به فرزندان و زوجین نسبت به یکدیگر شده است.
 
فضای مجازی به دلیل ماهیتی که دارد چنانچه به درستی مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، علمی، و غیره مثمر ثمر باشد و در واقع فضای مجازی مشروط بر داشتن دانش درست استفاده کردن از آن همانند بمب اطلاعات عمل می‌کند؛ اما متاسفانه اکثریت کسانی که وارد این فضا می‌شوند اولا سواد استفاده از آن را ندارند و این باعث می‌شود در این فضای بزرگ سر از سایت‌هایی ناسالم بیرون بیاورند که مورد سوء استفاده قرار گیرند و یا تجاوز به حریم خصوصی آن‌ها را به دنبال داشته باشد و از طرفی دیگر سبب می‌شود تا افراد را از فضای حقیقی دور نگه دارد.
 
متاسفانه چنین تصور می‌شود چون در فضای مجازی همه چیز انتزاعی است تاثیرات این فضا هم انتزاعی است، واین در حالیست که تاثیرات آن را به صورت واقعی در جهان حقیقی می بینیم که از جمله می‌توان به خشونت کودکان و نوجوانان در فضای خانه و اجتماع، سرد شدن فضای خانه و روابط خانوادگی، طلاق عاطفی و دلسرد شدن زن و شوهر و در نهایت جدایی آنان می‌شود. بطوریکه طبق گزارشات حاصله از دادگستری‌ها علت اصلی طلاق در حال حاضر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بوده است.
 
حاکمیت فرهنگی جریان مسلط به فناوری اطلاعات، شکل‌گیری هویت مجازی، شکسته شدن مرز بین فضای حقیقی و فضای مجازی، زمینه‌سازی گسست نسلی، بلوغ جنسی زودرس در اتاق‌های گفت‌وگو و شبکه‌های اجتماعی، اعتیاد اینترنتی، ترویج نظام سرمایه داری و الگوی زندگی مصرفی، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، نقض حریم خصوصی افراد، تأثیرات منفی رفتاری، انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع نمونه هاي بارز كاركردهاي منفي اين فضاست.
 
در فضای مجازی برای استفاده بهینه باید کار فرهنگی زیاد صورت گیرد، لذا باید تمرکزمان را بر مدیریت فرهنگ در این حوزه انجام دهیم.
 
آموزش مستمر مهارت اجتماعی سواد رسانه اي و تكرار آن به موازات گسترش استفاده از تكنولوژي هاي مجازی، خلق شبکه‌های گروه های اجتماعی  توسط فرهیختگان، رهبران فكري و مخاطبان رسانه ها و تدوین سیاست های اجتماعی، فرهنگی و رسانه مي تواند آسيب هاي منفي ناشي از فضاي مجازي را به حداقل رسانده و مخاطب را برای بهره برداری مفید و سودمندانه از مسائل زندگی و حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نظام ‌توانیم تقویت کنیم.
 
اما متاسفانه در حوزه فرهنگی نه تنها رسانه و شورای عالی فضای مجازی بلکه دستگاه‌های فرهنگی هم در مورد فرهنگ‌سازی برای این کار فعالیت درست و قابل قبولی را انجام نداده‌اند.
 
حال اگر نسبت به مدیریت فضای مجازی انقلابی صورت نگیرد و به همین منوال پیش رود دشمن سم مهلک خود را به کل جامعه تزریق و بنیان خانواده‌ها را ریشه کن خواهد کرد.
 
اسماعیلی
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار