آسیب شناس اجتماعی گفت: سبک زندگی اسلامی ایرانی و بازمهندسی آن نردبام تکامل و رشد انسانی و خانواده ها است. رسانه ها و مربیان تربیتی جامعه باید با جدیت تمام درصدد احیای تقویت و گسترش این فرهنگ در جامعه باشند
کد خبر: ۸۸۳۹۲۲۹
|
۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷

سبک زندگی اسلامی ایرانی پایه اصلی تکامل خانواده ها استدکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به سبک زندگی ایرانی اسلامی با محوریت ارتباط والدین با فرزندان و رفتار شناسی این مسئله اظهار داشت: سبک زندگی اسلامی ایرانی بر اساس معیارها، ارزش ها و رفتارهایی پی ریزی شده که بسیاری از آنها برگرفته از کتاب آسمانی و فرمایشات نبی اکرم (ص)، ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین است.

وی افزود: سبک زندگی اسلامی ایرانی می تواند چراغ راه تعالی و رشد فکری و معنوی انسان ها قرار بگیرد متاسفانه آثار شوم شبکه های ماهواره ای و بخشی از فضای مجازی در قالب شبکه های اجتماعی به صورت هدفمند سبک زندگی ما را مورد تهاجم قرار داده و با حملات حساب شده و دقیق قصد انحراف جامعه را دارند.

این رفتار شناس اجتماعی گفت: یکی از رفتارهای فردی و اجتماعی که به تدریج به دست فراموشی سپرده می شود فرهنگ عذرخواهی است. در خانواده والدین بدون توجه به این فرهنگ سازنده هر حرف و رفتاری را انجام می دهند بدون اینکه نسبت به آن اظهار پشیمانی یا عذرخواهی کنند.

دکتر ابهری ادامه داد: بنابراین فرزندان با این قالب فکری رشد کرده و وارد جامعه می شوند. روحیه طلبکارانه ای که در برخی نوجوانان و جوانان ملاحظه می شود به این رفتار نادرست بر می گردد، گاه یک عذرخواهی ساده می تواند از درگیری لفظی و فیزیکی و حتی قتل جلوگیری کند. یک عذرخواهی ساده و صادقانه در زندگی زناشویی می تواند شیرینی و نشاط را به کانون خانواده هدیه کند.

پژوهشگر اجتماعی بیان داشت: فراموشی این فرهنگ از رفتارهای کوچک آغاز می شود؛ از لگد کردن پای یک همشهری یا طعنه زدن به او و یا برخوردهای غیرعمدی می تواند با عذرخواهی رنگ دوستی بگیرد. مدرسه دومین کانون آموزش و تمرین این رفتار عالی انسانی است.

وی عذرخواهی کردن را نشانه شجاعت روحی، عزت نفس، خودباوری و صداقت روح و روان دانست و افزود: غرور و تکبر بیجا و شیطانی، خودخواهی، خودپسندی و فریفته شدن با معیارهای مادی و خاکی دلایل اصلی خودداری افراد از عذرخواهی کردن است.

این آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: وقتی خداوند بزرگ در توبه را باز گذاشته و انسان را با این وسیله به سوی خود فرا می خواند ما که بندگان ضعیف و ناتوانی هستیم باید با قبول عذرخواهی دیگران اجازه رشد رفتاری به آنها بدهیم.

ابهری بسیاری از طلاق های عاطفی و حتی قانونی را ناشی از خودپسندی و خودخواهی یکی از زن و شوهرها برشمرد و گفت: برخی از زن و شوهر ها نمی خواهند و یا نمی توانند با عذرخواهی اشتباه خود را اصلاح و از تکرار آن جلوگیری کنند.

وی مطرح کرد: وقتی بنیانگذار جمهوری اسلامی با شجاعت کامل در همین زمینه ها نظر خود را اعلام کرده و یا امام خامنه ای رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی سبک زندگی اسلامی ایرانی و بازمهندسی آن را نردبام تکامل و رشد انسانی می داند لذا رسانه ها، دولتمردان و مربیان تربیتی و فرهنگی جامعه باید با جدیت تمام درصدد احیای تقویت و گسترش این فرهنگ در جامعه باشند تا رفتار یاد شده به صورت یک واکنش نهادینه و انسانی در جامعه ما ریشه بگیرد.

ارسال نظرات