فشار افکار عمومی درباره واریز وجه به جای دریافت سود، مدیران دولتی را گیج کرده است.
کد خبر: ۸۸۳۹۱۴۹
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، با افزایش انتقاد از روند پرداخت سود سهام عدالت، دولت مجبور شده برای افزایش تاثیر انتخاباتی تصمیمات جدیدی اتخاذ کند. به گزارش «وطن‌امروز»، 2 ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، دولت از سامانه سهام‌عدالت رونمایی کرد. در حالی که در 3 سال و نیم اخیر خبری از سهام‌عدالت نبود، رونمایی انتخاباتی از سامانه سهام‌عدالت انتقادات فراوانی را ایجاد کرد. بسیاری فکر می‌کردند دولت قرار است در آستانه انتخابات به بهانه سهام‌عدالت پولی به مردم برساند اما با رونمایی از سامانه مشخص شد نه تنها پولی در کار نیست بلکه مردم باید پول هم بدهند! دولت مدعی است ارزش سهام‌عدالت هر نفر یک میلیون تومان است و مردم 550 هزار تومان سود کرده‌اند. اگر کسی می‌خواهد سهام خود را بفروشد باید 450 هزار تومان واریز کند تا سهام آن در زمانی نامعلوم آزاد شود.

 

این واقعیت موجب شد بسیاری از مردم مقابل سهام‌عدالت موضع بگیرند و تبلیغ دولت به ضد تبلیغ تبدیل شود. حالا رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده از مردم برای واریز سود سهام‌عدالت (سودی که عملا وجود ندارد) شماره حساب گرفته می‌شود! پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته در نشست خبری درباره این تصمیمات گفت: براساس طرح توزیع سهام عدالت، یک میلیون تومان سهم به مشمولان به این شرط داده شده که طی 10 سال از محل سود این سهام، اقساط آن پرداخت شود که تا امروز حدود 530 هزار تومان از این اقساط تسویه شده است، بنابراین طبق مصوبه شورایعالی اصل 44، قرار شد تا پایان شهریور 96 به مشمولان فرصت داده شود تا در صورت تمایل از محل آورده نقدی خود اقدام به پرداخت باقیمانده اقساط خود کنند.

 

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرد: در حال حاضر ارزش بازار سهام‌عدالت مشمولان حدود یک‌میلیون و 50 هزار تومان است و بر این اساس کسانی که اقدام به واریز 470 هزار تومان بدهی باقیمانده به حساب دولت کنند، در زمان آزادسازی سهام عدالت‌شان حدود 2 میلیون تومان ارزش خواهد داشت، به همین جهت به مشمولان سهام‌عدالت پیشنهاد می‌کنیم نسبت به واریز مانده بدهی خود اقدام کنند که البته این موضوع کاملاً اختیاری است و اجباری در آن نیست. وی ادامه داد: در سامانه سهام‌عدالت هم به مشمولان پیشنهاد داده‌ایم که می‌توانند بین رقم 10 هزار تا 470 هزار تومان به حساب دولت بابت تسویه باقیمانده اقساط خود واریز کنند، این موضوع به این معنی است که حداقل مبلغ واریزی 10 هزار تومان و حداکثر مبلغ واریزی 470 هزار تومان است. پوری‌حسینی با بیان اینکه مشمولان تا پایان سال 95 مهلت دارند این مبلغ را به حساب دولت واریز کنند، اذعان داشت: البته در سال آینده و تا پایان شهریور نیز این امکان فراهم خواهد بود تا مشمولان نسبت به تسویه اقساط خود که البته اختیاری است اقدام کنند.


 واریزی بیشتر مساوی با سود بیشتر
 رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی درباره تفاوت میان کسانی که اقساط خود را تا پایان سال 95 تسویه کنند و کسانی که در سال آینده این کار را انجام دهند، اظهار داشت: افرادی که در سال 95 اقدام به تسویه سهام خود کنند به‌میزان پولی که به حساب دولت واریز کرده‌اند از سود سهام در سال آینده برخوردار خواهند شد.


از 20 فروردین شماره حساب بدهید
پوری‌حسینی اضافه کرد: براساس مصوبه دوم اسفندماه امسال، سازمان خصوصی‌سازی باید سود سال مالی 95 سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را اواخر سال آینده میان مشمولان تقسیم کند، از این رو در آینده فراخوانی را منتشر خواهیم کرد که براساس آن مشمولان با مراجعه به سامانه سهام‌عدالت شماره حساب و شماره تلفن همراه خود را وارد سامانه می‌کنند تا در زمستان سال آینده سود سهام‌عدالت مربوط به سال مالی 95 شرکت‌ها به حساب‌شان واریز شود. وی گفت: البته از روز 20 فروردین و با پایان یافتن تعطیلات نوروز، در این زمینه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای خواهد شد، بنابراین مشمولان در این زمینه نباید فعلاً اقدامی انجام دهند.


سود واریزی، حداقل 90هزار تومان
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی همچنین با اعلام اینکه در 3 سال گذشته به‌طور متوسط سالی 4500 میلیارد تومان از شرکت‌های سرمایه‌پذیر بابت سود سهام‌عدالت پول دریافت شده است، گفت: از این رو پیش‌بینی می‌شود برای سال مالی 95 اواخر سال آینده حدود 90 هزار تومان سود میان 49 میلیون نفر از مشمولان سهام‌عدالت توزیع شود که این عدد برای افرادی که تا پایان امسال نسبت به تسویه بدهی خود بابت اقساط سهام‌عدالت اقدام کنند بیشتر خواهد بود. وی گفت: البته برای 2 دهک اول مشمولان سهام‌عدالت که مددجویان کمیته امداد و مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی را شامل می‌شود و از تخفیف 50درصدی در پرداخت سهام‌عدالت برخوردارند، سود توزیعی اواخر سال 96 حدود 150 تا 200 هزار تومان خواهد بود.


شمارش معکوس برای خروج سامانه سهام‌عدالت از دسترس
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: مهلت مراجعه به سامانه سهام‌عدالت در سال 95 روز 29 اسفند پایان خواهد یافت و سامانه تا 14 فروردین سال 96 از دسترس خارج خواهد شد؛ بنابراین مشمولان در سال جاری تنها تا 29 اسفند فرصت دارند به سامانه مراجعه کنند و از سال آینده نیز از 14 فروردین تا پایان شهریورماه این سامانه در دسترس خواهد بود.


باز هم داستان مقاومت در برابر واگذاری‌ها!
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی دیروز درباره موانع خصوصی‌سازی هم سخن گفت. پوری‌حسینی با اشاره به اینکه اوج مقاومت‌ها در برابر واگذاری‌های دولت در سال‌های 94 و 95 اتفاق افتاده است، گفت: در این مدت تقریباً هیچ مزایده‌ای برگزار نشده که با مقاومت از طرف دستگاه‌های مختلف مواجه نبوده باشد. وی با ابراز اینکه با وجود همه مشکلات و کمبود نقدینگی بخش خصوصی، واگذاری‌ها از توفیق نسبی در سال 95 برخوردار بوده است، اظهار داشت: تا به امروز از 5/16 هزار میلیارد تومان تکلیف بودجه‌ای به این سازمان حدود 12 هزار میلیارد تومان حاصل شده که تا پایان سال این رقم افزایش خواهد یافت.


رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی همچنین با یادآوری اظهار گله‌مندی مقام معظم رهبری از کندی روند واگذاری‌ها در کشور اظهار داشت: این موضوع نکته بسیار مهم، درست و سنجیده‌ای است و بر این اساس برای سرعت بخشیدن به روند واگذاری‌ها تلاش خواهیم کرد.

ارسال نظرات