سید مهدی حسینی با تأکید بر ماندگاری و اثر چندین برابر زبان هنر، گفت: زبان هنر سه ویژگی مهم تأثیرگذاری لحظه ای، ماندگاری و گستردگی دارد و از همین جهت است که بر معرفی اهل بیت(ع) به زبان شعر تأکید می شو
کد خبر: ۸۸۳۹۱۴۵
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

سید مهدی حسینی در گفت و گو با روابط عمومی سازمان بسیج مداحان کشور در حاشیه دوره آموزشی و هم اندیشی خواهران مداح، با بیان این که حضرت زهرا(س) امّ الائمه(ع) هستند، گفت: همه ائمه معصوم(ع) پس از حضرت علی(ع)، تربیت یافته دامان مبارک این بانوی دو عالم هستند.

این استاد شعر آیینی اظهار داشت: لحظه به لحظه زندگی این شخصیت الهی باید مورد بررسی و دقت قرار گیرد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، همه نکات زندگی ایشان باید به عنوان الگو در زندگی ما مورد توجه قرار گیرد.

وی به نقش شعرا و مداحان درباره تبیین شخصیت حضرت فاطمه(س) در جامعه اشاره کرد و بیان داشت: مهمترین کاری که مداحان باید به آن توجه داشته باشند این است که حضرت زهرا(س) را از نظر مقام الهی شناسایی کنیم و ابعاد مختلف زندگی ایشان را رصد کنیم.

حسینی ادامه داد: وظیفه دیگر مداحان این است که بانوی دو عالم را با زبان هنر معرفی کنند؛ زبان هنر چند ویژگی دارد که نخستین ویژگی آن تأثیر گذاری آنی و لحظه ای آن است؛ دومین ویژگی زبان هنری ماندگاری این اثر است.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی سوم زبان هنر، گستره آن است که بسیاری از مردم و محبان اهل بیت(ع) پای منبر وعظ می نشینند و از طریق مداحی و شعر، مخاطب این مکتب هستند؛ بنابراین مداح و شاعر لازم است که در این زمینه کار علمی و هنری دقیقی انجام دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: سبک زندگی فاطمی از مهمترین شاخصه هایی است که باید از این شخصیت الهی برگرفته شود و در جامعه نهادینه شود؛ مداحان و شعرا به خوبی می توانند در تبیین این شاخصه مهم اثرگذاری داشته باشند.

وی تلاش شعرای آیینی برای معرفی شخصیت حضرت زهرا(س) به زبان هنری را ستودنی دانست و تصریح کرد: از دهه 60 به بعد شعر آیینی روز به روز رشد کرده و بالیده است و یکی از جلوه های رشد آن، شعرهایی است که در مدح و مرثیه حضرات معصومین(ع) سروده می شود.

این استاد شعر آیینی به نظرات رهبر معظم انقلاب درباره شعر اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: از سال 1363 که حضرت آیت الله خامنه ای رییس جمهور بودند تا امروز که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران هستند، گنجینه ای از نظرات را درباره شعر اهل بیت(ع) ایراد فرموده اند که منبع بسیار نابی برای بحث آموزش شعرا و مداحان است.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب بیش از 100 سرفصل درباره معیارهای انتخاب شعر و سرایش شعر مطرح فرموده اند، اضافه کرد: شعرا و مداحان باید به رهنمودهای ایشان توجه ویژه ای داشته باشند تا بتوانند آثاری ماندگار، تولید کنند.

حسینی به نقش مهم مداحان و شعرا در حرکت های خودجوش مردمی از پیش از انقلاب تا به حماسه 9 دی اشاره کرد و بیان داشت: همه مردم در هر قشری وظیفه دارند که حضور گسترده در انتخابات داشته باشند.

وی شرکت در انتخابات را دفاع از انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: یکی از مردمی ترین اقشار جامعه، مداحان هستند که همانند دعوت مردم به حضور در جبهه های جنگ، باید مردم را به حضور گسترده در انتخابات دعوت کنند، البته با این شرایط که از معرفی شخصیت ها و جناح های سیاسی پرهیز شود.

ارسال نظرات