اغلب مردم به علت خرید دایمی پرتقال، سیب؛ خیار، انواع سبزیجات همواره با کمبودها و مشکلات کیفیت و گرانی قیمت روبرو هستند؛ از این رو گفتگویی با حسین مهاجران، رییس صنف میوه و سبزی ترتیب دادیم که از نظرتان می گذرد.
کد خبر: ۸۸۳۹۰۵۴
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۲

گروه اقتصادی_ خبرگزاری بسیج: میوه و سبزی از جمله کالاهای استراتژیک جامعه هستند که نوسانات قیمت آن، معضلات و چالش های این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

اغلب مردم به علت خرید دایمی پرتقال، سیب؛ خیار، انواع سبزیجات و...همواره با کمبودها و مشکلات کیفیت و شاید گرانی قیمت میوه روبرو هستند و یکی از خرید های مهم مردم در شب عید نوروز میوه است.

آشنایی با مشکلات، معضلات و اتخاذ راهکار مناسب حوزه میوه بهانه ای شد تا خبرگزاری بسیج، طی گفتگویی حضوری با حسین مهاجران، رییس اتحادیه صنف میوه و سبزی از کم و کیف کار مطلع شود که نظرتان می گذرد:


مردم پرتقال نخرند/نرخ جدید میوه شب عید اعلام شد/مافیای، موز را هزار تومان گران کرد

فعالیت 3هزار واحد قانونی در میوه و تربار

ما اکنون در صنف میوه و سبزی حدود 3 هزار واحد داریم که قانون مند فعالیت می کنند و تعدادی واحد وجود دارندکه پرونده های آن ها درحال اقدام است.همچنین تعداد قابل توجهی واحد صنفی داریم که بدون پروانه کسب فعالیت می کنند که ما درحال ساماندهی و نظارت بر این واحد ها غیر قانونی هستیم.

صنف میوه و سبزی نسبت به سایر صنوف شرایط و استثنائات خاص خود را دارد بر همین اساس حدود 16 ساعت میانگین کار مفیدش است و بدنام ترین صنف هستند بدون آنکه سودی آیدشان شود.زمانی که بازار میوه و سبزی داغ است.سودش در جیب دلالان می روند و زمانی که بازار در رکود قرار دارد باز کسبه و میوه فروشان متضرر می شوند.

میوه و سبزی تنها صنفی است که چیزی را خریداری می کند و آن را زینت می دهد و به رؤیت مصرف کننده می رساند.تنها صنفی است که سوت نشده می خرد و سوت شده می فروشد و ناخالص می خرد و خالص می فروشد.

در همین صنف وقتی از خارج میدان بار می آید مینی بوس ها و رهگذر ها دست در وانت می کنند میوه بردارد و می گویند حلال است.لذا تلفات بار به این صورت در صنف میوه و سبزی وجود دارد.

آن چیزی که حدود 30 سال صنف را آزار داده است و ما دائم شکایت کرده ایم این است که همان قیمت میوه و سبزی که در میدان فروخته می شود و فاکتور می شود به دست ما نمی رسد.

یعنی قیمت 20 کیلو میوه ای که از میدان خریداری می شود واقعی به دست ما نمی رسد.لذا کارگری که به شما خدمات می دهد، مغازه را نظافت می کند، بار میوه را تخلیه می کند چرا 20 برابر یک کارگر عادی از ما به زور پول می گیرد؟

ما این مشکلات و شرایط را دائم به مسئولین گوشزد کره ایم.در سال های گذشته آقای محمدی تعزیرات وارد شدند و یک سرو سامانی به میدان میوه و تربار دادند اما مقطعی بود چون بعد از ایشان اوضاع به زمان قبل برگشت.

یکی دیگر از مشکلات ما معضل دارایی است که سود ما را با یک ضریب بسیار بالا محاسبه می کنند درحالی که این کار تلفات خاص خود را دارد بر فرض مثال اگر به دو نهر فیروزآباد و صالح آباد سفر کنید در بیابان ها پرتغال ریخته و این بخشی از تلفات کار میوه و سبزی است.

همچنین اگر مغازه میوه فروشان سود خوبی داشته باشد باید با سود کمتر بفروشند واگراین طور نباشد،ضرر و زیانش را خود میوه فروش می برد بر همین اساس در این صنف میوه فروشانی قدیمی و با سابقه ای که کاری جز میوه فروشی نمی شناسند حضور دارند و به علت کهولت سن ضرر و زیان می دهند و یا به غرفه های میدان میوه و تربار بدهکار هستند.این مشکلات بخشی از شرایط سخت صنف میوه وسبزی است که آن را آزار می دهد.

316 میلیون تومان صنف میوه و سبزی ناپدید شد

در خصوص همکاری صنف میوه و سبزی با دولت باید گفت که ما از سال 1385 یا 1386 در طرح تنظیم بازار میوه و سبزی دخالت داشتیم.بر همین اساس صنف میوه و سبزی تبدیل به پل ارتباطی بین وزارت صنعت، معدن وتجارت بارفروش های میدان، بدون دریافت سود شد.

هرساله واحدها توزیع میوه با تناژ بسیار بالا و تخلف اندک انجام دادند و چندین سال است که 316میلیون سرمایه ما در این طرح وصول نشده است و پیوسته به محاکم قضایی مراجعه می کنیم و حتی حکم جلب برخی افراد در جیبمان است.برخی از این واسطه های دولتی که با ما در ارتباط بودند پول های را نمی دهند و یا فراری هستند.

ما توزیع بار را شروع کردیم با معرفی اتحادیه به آقای محمد علی خاکپور از صادرات کنندگان میوه، بار دادیم تا این بار را به وزارت کشور ببرد. وزارت کشور مازاد این میوه را به میدان تر وبار برگردانده و با قیمت بالاتر فروخته است و 30 میلیون از پول صنف را جلب کرده است.

به یک نفر دیگر بار داده ایم و بعد اعلام کرده است که دفاتر حسابش گم شده اما بعد متوجه شدیم که همان بار میوه به ارزش 18 میلیون تومان فروخته شده است.

خود وزارت صنعت، معدن و تجارت طبق آن تفاهم نامه باید به کسانی که بازرسی و مسئولین تأیید می کنند پول دهد و اکنون این وزارت 106 میلیون تومان به ما بدهکار است و چند سال است که همه مسئولین وبازرسان وزارت خانه این موضوع را تأیید کرده اند و وزیر سه بار به زیرمجموعه خود اعلام کرده و حتی به رییس جمهور وقت نامه ارسال کردیم و مسئول مالی وزارت خانه اعلام کرد که باید ذی حساب تأیید کند و بعد از تأیید ذی حساب متوجه شدیم وزارت خانه پول نداشت.

مردم پرتقال نخرند/نرخ جدید میوه شب عید اعلام شد/مافیا، موز را هزار تومان گران کرد

در همین طرح توزیع، دو مباشر به ما معرفی کردند و ما به آنها سیب مرغوب دادیم به طوری که از کیفیت محصولات اعلام رضایت شد و مسئول بازرگانی هشتگرد و نظرآباد تقدیر نامه نوشتند اما 35 میلیون پول ما را ندادند.شخصی بار میوه را که بارنامه داشت، روبود و در کرج به فروش رساند و ما این بار را در گم شده ها رؤیت کردیم اما به ما ندادند.

اتحادیه در طرح توزیع 316 میلیون تومان متضرر شده و با دوندگی هایی که انجام دادیم تاکنون یک میلیادر سود این پول را داده ایم.درحال حاضر به مدت 3 سال است که با وزارت جهاد همکاری می کنیم و توزیع میوه و سبزی بازار را بر عهده داریم.

بر همین اساس توزیع میوه شب عید را آغاز کرده ایم و تعدادی واحد نیز مشخص شد تا میوه با تناژ بالا و سود کم بفروشند اما متأسفانه امسال به علت سرمازدگی با مشکل مواجه هستیم.

صنف میوه و سبزی، کاری نبوده که در توانش باشد و انجام نداده است لذا در خصوص توزیع میوه با دولت ها همکاری لازم را داشته ایم.بر همین اساس همکاری ما با دولت قبل بی سابقه بود امسال هم همکاری لازم را با دولت کردیم.

واردات 100هزار تن پرتقال مصری

پرتقال ذخیره شب عید هرسال ما در شرق مازندران قرار داشت که اول آذرماه به علت برف بی سابقه از بین رفت در غرب مازندران این میوه از بین رفت اما تلفات کمتری نسبت به پرتقال شرق مازندران داد.اکنون این پرتقال وارد بازار شده و آنچه که آبدار بوده نگه داشتند و مابقی را دور ریختند.

پرتقال رسمی جنوب کشور نیز را نمی توان نگهداشت چون از درخت می ریزند همچنین پرتقال شیراز که به قیمت 8 هزار تومان فروخته می شد؛ به علت سرمازدگی از بین رفت.

پرتقال سایر مناطق نیز به علت بارندگی بیش از حد خال سیاه زد و مجبور شدند سریع وارد بازار کنند.البته این مقداری از این پرتقال را به سردخانه برای ذخیره شب عید برده اند که خوشبختانه هنوز موجود است.

مردم پرتقال نخرند/نرخ جدید میوه شب عید اعلام شد/مافیا، موز را هزار تومان گران کرد

مردم شب عید در خرید پرتقال مراعات کنند

با وجود معضل کمبود پرتقال شب عید به مسئولین دو پیشنهاد دادیم بر همین اساس پیشنهاد وارد کردن پرتقال و ذخیره در سردخانه ها را به وزارت جهاد سازندگی دادیم که عملیاتی و از کشور مصر بهترین پرتقال خریداری شد. گفتنی است امسال کشور ترکیه هم با معضل سرمازدگی مواجه بود و پرتقال های مناسب نداشت و دیگر پیشنهادی که به مسئولین دادیم این بود که اگر می خواهید پرتقال وارد نکنید به مردم بگویید که در میوه شب عید به جای پرتقال اولویت را به خرید سیب، خیار و موز و ... بدهند.به هرحال واردات پرتقال انجام شده و آمار مختلف است برخی می گویند 20 هزار و برخی می گویند 100 هزار تن پرتقال از مصر خریداری شده است.

اگر بر فرض 100 هزار تن پرتقال وارد شده باشد و مردم بخواهند مانند سال گذشته خریداری کنند کفاف نخواهد داد و مگر آنکه مردم در خرید پرتقال مراعات کنند چون به نفع کشور است.اگر مردم در خرید پرتقال مراعات کنند و به جای پرتقال، بیشتر سیب مصرف کنند؛ ارز کمتری از کشور خارج می شود.

در این وضعیت فعلی برخی سوء استفاده می کنند لذا قیمت تمام شده میوه بسته بندی شده 1875 تومان تا 1850 تومان است و یا قیمت سیب سفید 6 هزار تومان در میدان عرضه می شود؛ جای این سوال وجود دارد که چرا این سیب وارد بازار نمی شود درحالی که ما احتیاج به سیب نداریم و سردخانه ها پر هستند.

ما سه مرکز سیب در کشور داریم که قابلیت ذخیره شب عید دارد و بقیه سیب ها باید از برج 7 یا 8 وارد بازار شود.اما همه این سیب تولیدی در سرخانه ها ذخیره سازی شده است.ما پیشنهاد دادیم تا پرتقال مصری کیلویی 3 هزار 500 تومان به دست مصرف کننده برسد؛ اما متأسفانه پرتقال به صورت قاچار به قیمت 9 هزار تومان به فروش می رسد و فروشنده هم 13 هزار تومان می فروشد.

اکنون هر کیلو پرتقال 3 هزار 500 تومان فروخته می شود و واحد صنفی ما این پرتقال را 3 هزار 100 تومان به فروش می رساند و مغازه دار نیز به قیمت 3 هزار و 500 تومان به دست مصرف کننده می رساند.

در خصوص میوه سیب سفید باید گفت با بهترین کیفیت در داخل کشور تولید می شود و اگر در بازار شب عید تزریق شود جذب بازار خواهد شد.گفتنی است قیمت سیبی که از تولید کننده خریداری شده چیزی در حدود 2 هزار و 800 تومان بوده است و 80 درصد نیاز مصرف کننده شب عید را تأمین می کند و تنها 20 درصد از مردم به دنبال خرید میوه های آنتیک و خاص هستند که باید سیب 8 هزار تومان، بخرند.

امسال برای تولیدکننده و توزیع کننده ناشناخته است. توزیع کننده نمی داند امسال چه اتفاقی خواهد افتاد؛ آیا مردم همچنان پرتقال شمال را نمی خرند؟ از طرفی واردات پرتقال هم به اندازه ای نیست که بتواند جواب گوی نیاز همه مردم باشد.آیا مردم مانند زمان مشابه سال قبل خرید خواهند کرد؟ لذا باز کمبود پرتقال خواهیم داشت یا اینکه مردم مراعات خواهند کرد.اما خواهش من این است که مردم در خرید پرتقال مراعات کنند.

سیب شب عید را 6 تا 5 هزار تومان بخرید

یقینا اگر دارندگان سیب، سیب را وارد بازار نکنند بعد از عید مشکل خواهند داشت لذا اگر این تولیدکنندگان سیب را وارد بازار کنند قیمت سیب سفید با کیفیت از6 هزار تومان و قیمت سیب قرمز با کیفیت از 5 هزار تومان بالاتر نخواهد رفت.در مورد خیار هم کاشت هایی انجام شده و برداشت آن گردش میوه شب عید خواهد بود.لذا از این میوه هم مشکلی نخواهیم.

در خصوص میوه موز سال های گذشته سازمان حمایت 4 نفر از وارد کننده های موز را می خواست تا رنگ آمیزی میوه ها را بیشتر و در شب عید موز بیشتری تزریق کنند و این کار انجام می شد.

واردکنندگان موز یک ماه قبل از عید هزار تومان گران می کنند

اما چند سالی است که این واردکننده ها به طور هماهنگ چندماه قبل از عید هزار تومان قیمت موز را افزایش می دهند.لذا موز 3هزار و 500 تومان را به قیمت 4 هزار و 500 تومان می فروشند.

اما اگر با همه این شرایط بر اساس نیاز مصرف کننده رنگ آمیزی شود ما در میوه های سیب، موز، خیار، پرتقال مشکلی نخواهیم نداشت. اما در خصوص میوه کیوی به علت سرمازدگی با کمبود بسیاری مواجه هستیم.این درحالی است که تولید امسال کیوی نسبت به مشابه سال قبل کمتر بوده است.گفتنی است کیوی جزء میوه های اصلی نیست و هنوز هم در همه مجالس مصرف نمی شود.

دلالان میوه سود 500 تومان تا بی نهایت می برند

دلال ها، دلال های سابق نیستند.در گذشته فقط دلال های دولابی را در خیار، کدو و بادمجان داشتیم که در کارهای دیگر دخالتی نداشتند و با سقف درآمد کیلویی 50 تومان قانع بودند.

اکنون این طور نیست؛ هر آنچه بار با کیفیت است دلال ها از ساعت 8 شب جابه جا می کنند و حداقل 500 و حداکثر بی نهایت سود می برند.

ما در سال 1362 یا 1363 نیمی از این دلال ها را سامان دهی کردیم و با سخت گیری هایی که انجام شد تبدیل به مغازه دار، بارفروش شدند اما متأسفانه مجددا اضافه شدند.

امروز در یک دکان حضور دارند که فقط پروانه دکان به نام صاحبش است و صاحب دکان، مغازه را به 4 قسمت تبدیل کرده و هر قسمت را به یکی از این دلالان اجاره داده است.

دلالان بدون داشتن سرمایه از خود تولید کننده بیشتر سود می برند. دلالان وقتی قیمت ها را بالا می برند موجب بدنامی صنف میوه و سبزی می شوند که تولید کننده می گوید من با فلان قیمت محصولم را فروخته ام و همان محصول را چندبرابر قیمت خودم خریداری کرده ام.

بهترین راهکار برای جلوگیری از فعالیت دلالان تشکیل یک کارگروه علاقه مند و پیگیر است. ما سال های سال راهکار دادیم و به نتیجه های خوبی هم دست یافتیم.یکی از کارهایی که می توان انجام داد تعیین ساعت کار است چون قبل از آن ساعت هر شخصی می آید قطعا دلال خواهد بود.

ساعت کار دلال ها فرق می کند چون اگر بخواهند یک بار میوه را در بین واحد ما توزیع کنند زمان می برد. دلال به درد کسی می خورد که 5 تا 6 تا بار دارد و صنف ما به دردش نمی خورد.راهکار دیگر این است که میوه را در ظرف های کوچک سوت شده با کد تولید کننده بسته بندی کنیم.

علت گرانی سیب زمینی و پیاز چیست؟

تولید کننده به صورت سنتی عمل می کند و حتی گوش به حرف وزارت جهاد نمی دهد که خیرش را می خواهد در 1362 مسئولین گفتند هندوانه را نکارید، کاشتند و حتی موقع حمل به تهران جلویش را گرفتند به خاطر همین موضوع در اهواز، کهنوج درگیری و زد و خورد طولانی به وجود آمد.

مشکل ما این است که کشاورز آگاهی ندارد بر همین اساس اگر امسال مردم گوجه را نخرند سال دیگر نمی کارند و قیمت گوجه چند برابر می شود و اگر هم گوجه را خوب خریدند تا باغچه منزلشان گوجه می کارند.

تنها راهکاری که وجود دارد کنترل نیاز مصرف کننده در سیب زمینی و پیاز است؛ مصرف کننده به محض آنکه در برج 7 باران می آمد یک گونی پیاز، یک گونی سیب زمینی می خرید.آن وقت مشاهده می کردیم که اول سال صادر کننده و پایان سال وارد کننده سیب زمینی و پیاز هستیم.

اکنون 5 تا 6 سال است که به روز خرید می کنیم و توازنی بین تولید و مصرف به وجود آمده لذا دیگر شاهد افزایش قیمت ناگهانی سیب زمینی و پیاز نیستیم.

باید باب صادرات سیب و پرتقال را باز کنیم

به کل در کشور به اندازه ای توان وجود دارد که ما در زمینه پرتقال، سیب و... باید باب صادرات را باز کنیم. اگر امسال سرما اذیت نمی کرد 30 درصد مازاد تولید داشتیم.از طرفی کالاهای قاچاق بسیار اذیت می کند و بازرسی اصناف میوه و سبزی هم همه توان خود را گذاشته است.

اما اگر گلوگاه ها هماهنگ نباشند همه این زحمات بی نتیجه است چون ما مجوز ورود میوه به پیله ورها داده ایم تا میوه مصرف همان استان مرزی را تأمین کنند این مجوز ابزاری شده با تریلر ها میوه وارداتی را به شیراز، مشهد، تهران می فروشند.امروز 25 نوع کالای قاچاق وارد کشور می شود مشکل ما این است برخی از این میوه های قاچاق قابل خوردن نیست و حتی در فصل میوه قرار ندارد.

به عنوان مثال ورود انگور شیری چه استفاده ای دارد؟ انگور شاهرودی که کیلویی 7 یا 8 هزار تومان است از انگور شیری بهتر است یا در این فصل چه نیازی به ورود گیلاس، زردآلو و.... داریم.

درود به چند استان ما که به فصل میوه می خورند؛ مشهدی ها در فصل خودش خربزه و یا یزدی ها و کاشانی ها به فصل، میوه می خورند.اما همه این طور نیستند برخی ها از پول زیادی نمی دانند چی کار کنند.

روزی در ایران 4 نفر واردکننده موز بودند

همین موز را اگر به مدت 3 سال وارد نکنیم تولیدات داخل کفاف نیاز مصرف کننده را خواهد داد.موز را از قبل انقلاب وارد می کردند الان قیمت یک کارتن موز در سومالی یک دلار است که از قیمت کدو هم ارزان تر است.

یک زمانی واردکننده ها 4 نفر بودند و اکنون 60 نفر هستند.در گذشته رقابتی وجود داشت اما اکنون واردکنندگان موز باهم گلوگاه تشکیل داده اند و همه باهم توافق می کنند که یک ماه مانده به عید 1000 تومان قیمت را افزایش دهند.

اکنون در «ایران شهر» موزهای کوچک خوبی به عمل می آید ویا سرتاسر دریای خزر از بابلسر تا آستارا موزهایی به عمل می آید که با بهترین موز خوراکی سومالی رقابت می کند به گونه ای که هیچ کس تمایز موز ایرانی با خارجی را تشخیص نمی دهد.

اما یک مطلب وجود خرج اولیه آن بالا و تولید موز در ایران یک پنجم آفریقا است چون آب هوای آفریقا گرم است و دائم درحال برداشت موز هستند اما ما نهایتا دوبار در سال می توانیم برداشت کنیم.

مردم پرتقال نخرند/نرخ جدید میوه شب عید اعلام شد/مافیای، موز را هزار تومان گران کرد

لازمه آن این است که قیمت مقرون به صرفه برای تولید کننده داخلی موز بگذارند و دیگر موز وارد نکنند.لذا وقتی تولیدکننده مشاهده کرد که موزش به قیمت خوبی فروش می رود سودش را برای وسعت کار قرار می دهد.سود یکی از دلایل عدم نوسان قیمت موز است.خرید هر کارتن موز به ارزش یک دلار و فروختن آن به میزان 4 هزار و 500 تومان می دانید چه سودی دارد؟!

میوه فروش با گران فروشی ریشه خود را می زند

بازار بهاره میوه یک بحث ریشه ای دارد قرار است در یک جلسه ای معضلات کار خود را اعلام کنم که ما با دست خودمان ریشه خودمان را می زنیم.اگر کاسب در فروش میوه طمع نکند نیازی به راه اندازی بازار بهاره نیست؛ حالا چه کنیم تا کاسب و میوه فروش طمع نکند و با گران فروشی ریشه خود را نزند؟ بحثی است که ما باید ریشه ای به آن بپردازیم.

به عنوان مثال کارخانه رب را 4هزار 300 قیمت زده و 2 هزار 700 به مغازه دار می فروشد ، کاسب طمع می کند رب را به همان قیمت روی بسته به دست مصرف کننده می دهد.لذا فروشگاه های بهاره، کروش و... می آیند رب را 3 هزار تومان می فروشند آنها با این کار 40 درصد سود می برند و هم نقدینگی مردم را بدست آورند و هم کاسب را بدنام می کند.

شما ببینید که با ما چه می کنند و خودمان خواب هستیم. برخی از این شرکت های جنس هایی را در نایلون بسته بندی می کنند و می نویسند 850 گرم اما معرف ما یک کیلو است.

مصرف کننده از خواربار فروشی یک کیلو لپه می خرد 8 هزار تومان بعد در فلان فروشگاه می بیند لپه 7 هزار تومان است غافل از اینکه این 850 گرم و آن یک کیلو بوده است.

ما کسبه نمی دانیم با خودمان چه کار می کنیم یک زمانی من کاسب بودم و از قم لیمو کیلویی 12 تومان می خریدم و با همه تلفات و هزینه حمل و نقل در تهران با همان قیمت 12 تومان می فروختم.این کار باعث شد روزی 20 تن بار می فروختم.

هرج و مرج در تولیدات وجود دارد

وقتی تولیدکننده می بیند بر اصناف هرج و مرج حاکم است هرکاری که می خواهد انجام می دهد.به عنوان مثال تن ماهی 200 گرم، 180 گرم یا 160 گرم است.

صادرات بی کیفیت کیوی وجه ایران را خراب می کند

بسیاری از تولیدات ما همچون فرهنگیجات و سبزیجات با تن ها بالایی صادر می شود.ما با تولیدات پرتقالی که در کشور داریم تا 5 سال آینده افزایش جمعیت داشته باشیم کفاف مصرف کننده را خواهد داد.

ترکیه، لهستان رقیب ما هستند. من 20 سال به مسئولین می گویم که قند کیوی تولید شده در آبان ماه به ثمر می رسد اما گوش نمی دهندو از برج 6 می چینند و با کیفیت بسیار بد صادر می کنند.

لذا مصرف کننده خارجی وقتی پول می دهد می بیند که کیوی خوراکی نیست؛ کیوی ترکیه، لهستان و... جای ما را در بازار می گیرند.این درحالی است که ما بهترین کیوی دنیا با بهترین سایز و کیفیت را داریم.

اگر یک مدتی به تولیدات سیب، کیوی و... سوبسید دهند بعد مدتی در صادرات پیشرفت چشم گیری می کنیم.ما بهترین سیب سفید دنیا تولید می کنیم.اما قیمت سیبی که از دبی می آید و 29 روز روی آب مانده است از سیب ما گران تر است.

بسته بندی میوه ها حیله گرانه است

مردم پرتقال نخرند/نرخ جدید میوه شب عید اعلام شد/مافیای، موز را هزار تومان گران کرد

بسته بندی میوه های ما حیله گرانه است ما گفتیم هر 10کیلو میوه ای 300 گرم ظرف نیاز دارد امروز می بینیم ظرف خیلی شیک است اما از 6 کیلو بار 900 گرم ظرف است.

تا وقتی این طرز فکر ما است وضع بسته بندی میوه ما هم مشکل خواهد داشت.باید کاسب همان سود عادلانه اش را منظور کند تا خود و مملکت سود ببرد و کشور سرافراز شود.

مردم پرتقال نخرند/نرخ جدید میوه شب عید اعلام شد/مافیا، موز را هزار تومان گران کرد
ارسال نظرات