خبرهای داغ:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

ایجاد سازمان نظام رسانه‌ای/ انسجام فرهنگی مهم‌ترین نیاز جامعه فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصویب ایجاد سازمان نظام رسانه‌ای در کمیسیون فرهنگی دولت خبر داد.
کد خبر: ۸۸۳۹۰۰۸
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سیدرضا صالحی امیری در گردهمایی اصحاب فرهنگ و هنراستان همدان با بیان اینکه استان همدان دارای رمز و رازهایی است که کشف نشده است، اظهار داشت: باید در سطح ملی و استانی تلاش گسترده برای کشف حقایق فرهنگی و تمدنی این جغرافیا انجام شود چراکه ویژگی های تمدنی این دیار در تحولات فرهنگی جامعه تعیین کننده است.

وی با بیان اینکه همدان به مثابه نگین درخشانی است که در سراسر ایران اسلامی نورافشانی می کند، افزود: همه ایرانیان افتخار می‌کنند که در جغرافیایی زیست می کنند که همدان متعلق به آن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان اینکه کار فرهنگی با شعار، سخنرانی، بنر و... به جایی نمی‌رسد، تاکید کرد: باید دارای گفتمان فرهنگی باشیم که پایه‌های تمام فعالیت‌های فرهنگی را بر اساس آن استوار سازیم.

وی گفتمان را مجموعه‌ای از باورهای نهادینه شده هر جامعه که در قالب یک ادبیات رسمی هویت پیدا می کند، تعریف کرد و ابراز داشت: به فرموده مقام معظم رهبری در جامعه جزم‌اندیشی و ولنگاری فرهنگی قابل قبول نیست و از این منظر در دولت به سوی اعتدال و گفتمان فرهنگی حرکت کرد.

صالحی‌امیری گفتمان فرهنگی را بر 4 پایه انسجام فرهنگی، تنوع فرهنگی، عقلانیت فرهنگی و دیانت فرهنگی استوار دانست و عنوان کرد : ما بر اساس یک گفتمان روشن و شفافی نظام فرهنگی را مدیریت می کنیم.

وی با بیان اینکه انسجام فرهنگی به معنای ادغام و یکی شدن نیست، گفت: انسجام به معنای همگرایی همه ظرفیت های فرهنگی به سمت هدف متعالی و معین است.

* نظام فرهنگی بر مبنای اجبار و دستورالعمل اداره نخواهد شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انسجام فرهنگی را از مهم ترین نیازهای جامعه فرهنگی دانست و تصریح کرد: برای اینکه مجموعه فعالیت فرهنگی در همدان به سامان برسد مهمترین نیاز آن انسجام فرهنگی میان اصحاب فرهنگ و هنر استان بوده و این یک ضرورت است.

وی در خصوص تنوع فرهنگی عنوان کرد : تنوع به این معناست که به میزان افراد حوزه هنر نگاه های متفاوت باشد و این حق انسان است که آزاد بیاندیشید ، آزاد بگوید و آزاد بنویسد چرا که آزادی فکر و بیان حق طبیعی هر شخص است بنابراین در دولت تنوع فرهنگی در دایره انقلاب اسلامی و گفتمان فرهنگی در دایره نظام فرهنگی به رسمیت شناخته می شود.

صالحی امیری با بیان اینکه تلاش برای نفی دیگران ما را به انسداد و انشقاق هدایت خواهد کرد، ادامه داد: به رسمیت شناختن اقوام و طوایف متعدد فرهنگی با 6 هزار گویش که در کشور باعث ایجاد بستر و فضایی برای رشد و خلاقیت می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام فرهنگی بر مبنای اجبار و دستورالعمل اداره نخواهد شد، افزود: این نظام بر مبنای عقلانیت در جامعه بر اساس واقعیت ها شکل گرفته حرکت خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیشه فرهنگ دینی را مبتنی بر اعتدال فرهنگی دینی دانست و عنوان کرد : ما به پدیده اباحه‌گری و رها شدن فرهنگ و و لنگاری آن اعتقاد نداریم چرا که مبتنی بر اندیشه سکولار است.

وی رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در سه حوزه سیاستگذاری فرهنگی، حمایت و بسترسازی فرهنگی و نظارت فرهنگی معرفی کرد و اظهار داشت: این وزرات علاوه بر این سه مسئولیت ، مسئولیت دیگری بر عهده ندارد.

صالحی امیری با ابلاغ واگذاری فعالیت های فرهنگی به افراد فرهنگی عنوان کرد : این حق طبیعی اصحاب است که خود برنامه ها را مدیریت و اجرا کنند.

* واگذاری فعالیت های فرهنگی در همه حوزه های فرهنگی

وی با اشاره به ضرورت واگذاری فعالیت های فرهنگی به افراد فرهنگی، باور به جامعه فرهنگی، ایمان و اعتماد به آن را از استراتژی‌های فرهنگی دولت عنوان کرد و ابراز داشت : تجربه نشان داده دلسوزتر از همگان برای فرهنگ و هنر اصحاب آن هستند و ما نیز باید مسئولیت ها را به آنها واگذار کنیم تا آنها در این عرصه مشارکت و مداخله داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصویب سازمان نظام رسانه ای در کمیسیون فرهنگی دولت خبر داد و تصریح کرد: این طرح فردا در دولت تصویب خواهد شد و به مجلس خواهد رفت و این اولین حرکت ما برای واگذاری مسئولیت اداره رسانه کشور به اصحاب رسانه و مطبوعات است که یک حرکت بزرگ است.

وی تدوین سازمان نظام‌مند را در راستای واگذاری فعالیت های فرهنگی به افراد فرهنگی دانست و عنوان کرد : با مذاکره با خانه سینما، موسیقی و تئاترو سایر نهادهای صنفی حوزه هنر در حال تدوین سازمان نظام مند هستیم و وقتی این سازمان شکل گیرد بخش زیادی از مسئولیت های جاری صنف واگذار خواهد شد.

صالحی امیری با بیان اینکه واگذاری فعالیت های فرهنگی در همه حوزه های فرهنگی انجام خواهد شد افزود : در سراسر کشور بیش از 90 نمایشگاه در مراکز استان ها و تهران برگزار کردیم که واگذار شده است .

* عدالت فرهنگی توزیع عادلانه همه فرصت‌هاست

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب اردیبهشت ماه سال آینده توسط اتحادیه ناشران و نهاد های صنفی نشر اداره خواهد شد، ابراز داشت : این واگذاری به گفتمان و باور فرهنگی مبتنی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شعار وزارت ارشاد این است که تهران ایران نیست، تاکید کرد : از روزی که وارد کار وزارت شده ام بدون استثنا ء هر هفته در شهرستان و استان ها حضور داشتیم تا فعالیت ها را از تهران به استان ها منتقل کنیم و این سیاست قطعی است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت عدالت فرهنگی در جامعه تصریح کرد : عدالت فرهنگی توزیع عادلانه همه فرصت ها در سراسر کشور و باور به ظرفیت ها است.

صالحی‌امیری ادامه داد: در سال 96 جهشی در رفتار ما در حوزه فرهنگی در استان ها و شهرستان ها شکل خواهد گرفت و به تدریح منابع را از تهران به شهرستان‌ها انتقال خواهیم داد.

وی با رد شایعه وجود سه چهارم منابع در تهران عنوان کرد: در کشور 23هزار کانون مساجد و 2 هزار و 500 موسسه قرآنی تحت حمایت وزرات فرهنگ و ارشاد فعالیت می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مطبوعات استانی امتیاز بالاتری از مطبوعات مرکز دارند، افزود : امروز نظام شفافی در حوزه مطبوعات ایجاد کردیم و این شفاف سازی سیاست قطعی وزارت فرهنگ و ارشاد است.

وی تعداد صدور مجوز مطبوعات در کشور را 2 هزارو 500 مجوز عنوان کرد و ابراز داشت: در هر هفته 40 تا 50 مجوزصادر می شد و این جهت گیری ها به این معناست که به دسترسی همگان به اطلاعات اعتقاد داریم.

وی رسانه ها را حلقه ارتباط بین دولت و نظام با افکار عمومی و مردم معرفی و تاکید کرد: باید رسانه ها مورد حمایت قرار گیرند؛ نقد رسانه ها مورد تایید است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت با تخریب‌گری مخالف وبا نقد موافق است، عنوان کرد: هدف از نقد اصلاح وضعیت، با هدف خیر خواهی و دلسوزانه، آگاهی بخشی افکار عمومی، رعایت انصاف و عدالت ، و ارائه راه‌حل های بهتر است در صورتی که تخریبگری با ایجاد یاس و ناامیدی و انتقام جویانه ، تحریک افکار عمومی ، نهایت بی عدالتی و بی انصافی است و ارائه راه حلی که انسان را به ناکجاآباد می رساند.

* نقد از ضروریات توسعه ملی

وی نقد را از ضروریات توسعه ملی دانست و بیان داشت: دولت موافق نقد است و از آن استقبال می کند اما عده ای نام و نانشان در تخریب دولت است و تلاش دارند همه واقعیت ها را انکار کنند و واقعیت های دولت را نادیده بگیرند.

صالحی امیری با عنوان اینکه ما ادعایی نداریم که شق القمر کرده ایم، افزود: افراد به این سوال ساده پاسخگو باشند که اگر ما می خواستیم با روند گذشته حرکت کنیم امروز کجای کار بودیم؟ فروش نفت با 170 هزار بشکه فقط 4 کشور حق خرید نفت را داشتند و پول ها فقط برای غذا و دارو و کالا بود.

وی با بیان اینکه در دولت‌های قبلی تورم بالای 40 درصد، رشد منهای 6.8 درصد بود، عنوان کرد: تورم زمان حال 10 درصد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت : ما روند ناصحیح گذشته را کنار گذاشتیم و امروز زنجیر تحقیر و تحریم پاره شد و ملت ایران دیگر در دنیا احساس عزت و کرامت می کند.

وی با بیان اینکه دولت فعلی جزء به منافع ملی به چیز دیگری فکر نمی کند، افزود: چرا عده ای اصرار دارند این خدمات را نادیده بگیرند ؟ مگر از این کار چه سودی می برند ؟ ناامید ساختن مردم هنر نیست چرا که این ملت به نشاط و امید برای آینده نیاز دارد ، چرا اصرار دارند کام ملت را تلخ کنند؟

امیری صالحی با بیان اینکه اگر مسیر گذشته را ادامه می‌دادیم الان در ناکجا اباد بودیم، گفت : در سال 91 درآمد نفتی 143 میلیارد دلار بود که این میزان امسال به 33 میلیارد دلار رسیده است و دولت با این سختی ها و در این وضعیت توانست فضا را مدیریت کند.

* پیشرفت شرکت های دانش بنیان از اثرات مذاکرات و برجام است

وی با اشاره به اینکه بنا نیست ما کشور را مخروبه تحویل دهیم، تصریح کرد: آنهایی که کشور را مخروبه تحویل دادند، بدانند که ما در حال آواربرداری هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برجام را به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت فعلی معرفی کرد و بیان داشت: اگر دولت توانست برجام را به سامان برساند نه اینکه نمی دانست شرایط بین المللی چیست اما ما نخواستیم مسیر گذشته ر اادامه دهیم و مذاکره را به عنوان یک راه عقلانی با نگاه به منافع مردم انتخاب کردیم.

وی پیشرفت شرکت های دانش بنیان را از اثرات مذاکرات و برجام تلقی کرد و ابراز داشت : اگر در برجام موفق بودیم مقام معظم رهبری و نیروهای مسلح به عنوان پشتوانه محکم و تاثیرگذار بودند.

صالحی امیری امنیت حاصل در کشور را از اثرات برجام برشمرد و یادآور شد : مردم سرزمین ما لایق امنیت هستند ولی این امنیت تصادفی نبود و دولت با مذاکره این امنیت را ایجاد کرد وگرنه الان کشور ما هم همچون دیگر کشورها در آتش می سوخت.

وی با بیان اینکه دولت فعلی به دنبال تنش و تنش زایی نیست، تصریح کرد : این سیاست قطعی دولت است و از این منظر عده ای احساس می کنند موفقیت دولت عدم موفقیت خودشان را دنبال دارد و نان و نامشان در مخالفت دولت است بنابراین هر روز واقعیت های جامعه را با بی عدالتی و بی انصافی انکار می‌کنند .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عذر خواهی از کارگران ، معلمان و افراد که در حال حاضر در کشور در حال رنج و مشقت هستند خاطر نشان کرد : ما منکر ناکارآمدی ها و مشکلات نیستیم اما دولت با همه توان برای رفاه آنها تلاش می‌کند .

وی با بیان اینکه کشور نیازمند گسترش مصرف فرهنگی است، افزود : ما برای کاهش آسیب های اجتماعی و معضلات باید مصرف فرهنگی را بالا ببریم.

انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظرات