آن چیزی که در رفتارهای این سال ها نگران کننده است کمرنگ شدن خوبی های رسوم و در مقابل پررنگ شدن رفتارهای نابهنجار و آسیب های اجتماعی است
کد خبر: ۸۸۳۸۹۴۵
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
دکتر میرطالبی، پژوهشگر و کارشناس ادیان در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی خبرگزاری بسیج با بیان اینکه ریشه مراسم های اصیل در سنت ایرانی و پیش از ورود اسلام به ایران بوده است، گفت: به طور کلی هیچ ریشه دینی در مراسم های سنتی مانند چهارشنبه سوری وجود ندارد. 

این کارشناس مذهبی افزود: اگر امروز می بینیم بعد از گذشته چند قرن هنوز رسومی در کشور ما وجود دارد که در اسلام جایگاهی ندارد به دلیل این است که اغلب در رسوم باقی مانده رفتارها و گذاره هایی وجود دارد که هماهنگی عجیبی با آموزه های دین اسلام دارند. 

دکتر میرطالبی اظهار داشت: برای مثال ما در رسوم اصیلی مانند عید نوروز، شب یلدا و حتی چهارشنبه سوری صله رحم، دید و بازدیدهای محله ای، کمک به فقرا، جمع کردن کثیفی های ظاهری و حذف ویژگی های بد باطنی، شاد کردن دل کودکان و حتی تقسیم کردن آجیل و شیرینی را داشتیم که همه این رفتارها بخشی از آموزه های اخلاقی است که در دین اسلام هم بسیار مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اسلام با هیچ نوع شادی و دید و بازدید مخالفتی ندارد، تصریح کرد: ما در هیچ جای دین اسلام نهی از شادی را نمی بینیم مگر اینکه ضرری برای خودمان یا سایر مردم داشته باشد به همین دلیل طبیعی است وقتی پیروان دینی مانند اسلام با ریشه ایرانی ببینند که در بعضی از رسوم شان آموزه های دینی شان در چارچوب شادی تقویت می شود این رسوم را حفظ و تقویت کنند.

این کارشناس ادیان ادامه داد: آن چیزی که در رفتارهای این سال ها نگران کننده است کمرنگ شدن خوبی های رسوم و در مقابل پررنگ شدن رفتارهای نابهنجار و آسیب های اجتماعی است ما در چهارشنبه سوری دهه های اخیر صله رحم، انفاق، کمک های خیرخواهانه، توزیع آجیل و شیرینی و حتی شادی های بی خطر خانوادی را نمی بینیم.

میرطالبی با بیان اینکه آتش بازی های خیابانی مصادیقی از ضرر به بیت المال و نقض حقوق همنوع است که در اسلام بشدت نهی شده است، یادآور شد: در این نوع رفتارهای برپایه چهارشنبه سوری های سال های اخیر ما نه تنها شاهد رفتارهای خیرخواهانه نیستیم بلکه آسیب هایی که به جسم و روح مردم وارد می شود نمونه بارز مردم آزاری است.

این استاد دانشگاه سوره با اشاره به اینکه بروز رفتارهای آخر سال چهره خوبی از هویت ایرانی در جهان انعکاس نمی دهد، خاطر نشان کرد: رفتار زشت برخی از مردم در روزهای پایانی یک سال و درست در روزهایی که همه می خواهند آرامش، سلامتی و شادی را تجربه کنند آنقدر وحشتناک و زننده است که گاهی اوقات بعد از بازتاب های جهانی می بینیم ما ایرانی ها مردمی ترسناک، عصبی و بعضا آتش پرست معرفی می شویم در صورتی که هیچکدام از این خصلت ها واقعیت ندارد.

میرطالبی با تأکید بر اینکه دانش و مطالعه بیشتر مردم در مورد رسوم واقعی می تواند آسیب ها را حذف کند، تأکید کرد: کاش مردم کمی درباره درستی و نادرستی رسوم به غلط رایج در جامعه مطالعه کنند؛ برای آگاهی بیشتر مردم کسانی که دانش کافی در حوزه دین و رسوم دارند باید به مردم یادآوری کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه مردم اگر با حقیقت رسوم آشنا شوند قطعا در مقابل مصیبت های خطرناکی مانند شادی های خطرناک و کاذب چهارشنبه سوری می ایستند، ادامه داد: مردم باید بدانند هدف و اصول برگزاری رسوم سنتی چه بوده است و چرا اسلام با چنین رسومی مخالفت نداشه است اما امروز همه اندیشمندان، روانشناسان، جامعه شناسان، کارشناسان مذهبی و فرهنگی بر حذف چهارشنبه سوری به شکل امروزی تأکید می کنند.


ارسال نظرات