معرفی گوشه ای از آداب و ورسوم مردم خاتم ؛
هر سال در آستانه نوروز و سال نو در بیشتر مناطق مختلف کشور ،خانه تکانی و شستن اسباب و لوازم منزل انجام می شود اما این رسم در شهرستان خاتم قبل از شروع سفرهای نوروزی آغاز شده و شهروندان برای استقبال از میهمان نوروزی خود را آماده می کنند.
کد خبر: ۸۸۳۸۶۲۹
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خاتم، هر سال در آستانه نوروز و سال نو در بیشتر مناطق مختلف کشور ،خانه تکانی و شستن اسباب و لوازم منزل انجام می شود اما این رسم در شهرستان خاتم قبل از شروع سفرهای نوروزی آغاز شده و شهروندان برای استقبال از میهمان نوروزی خود را آماده می کنند.

غبارروبی، گردگیری دیوارهای خانه، اسباب ها و زدودن سیاهی از روی آنها و دور ریختن وسایل کهنه و نو کردن آنها در سال جدید همه از رسم های کهن مردم شهرهای هرات و مروست و روستاهای تابعه به شمار می رود.

آماده کردن خانه ها برای پذیرایی از مهمانان نوروزی، خرید وسایل نو، انجام تغییراتی در دکوراسیون منازل، جابه جایی برخی وسایل در آشپزخانه و اتاق پذیرایی، بیرون ریختن اسباب و وسایل اضافی، حتی عوض کردن خاک گلدان ها، شخم زنی باغچه ها و هرس درختان حیاط ها امسال درخاتم زودتر از سالهای گذشته شروع شده است.

گرمای هوا و شکفتن شکوفه های بهاری در این روزهای پایانی سال، نوروزی زودهنگام را برای خاتمی ها به ارمغان آورده و همین امر باعث شده فصل خانه تکانی های نوروزی نیز زودتر آغاز شود.

در این روزها هنگام عبور کردن از کوچه ها و خیابان های بسیاری از مناطق خاتم، شاهد آویزان شدن فرش ها، قالی و قالیچه ها در پشت بام ها، روی دیوارها و تراس خانه ها هستید.

این روزها فروشندگان، مغازه داران، خشکشویی ها و قالیشویی ها به سبب خریدها و خدماتی که به شهروندان ارائه می دهند، مملو از شهروندانی است که برای انجام امور زندگی خود در آستانه سال نو سخت در حال جنب و جوش هستند .

در این میان خانم های خانه دار زودتر از خانم های شاغل کار خانه تکانی را آغاز و هنوز عید از راه نرسیده، خانه ها را برای شروع سال نو آماده و مهیا کرده اند.

زنان شاغل نیز خانه تکانی خاص خودشان را دارند و با این تفاوت که تمام هزینه و نیروی خود را یک جا جمع کرده و در اولین فرصت به دست آمده خانه را با کمک کارگر و یا با همکاری سایر اعضای خانواده تمیز می کنند.

البته از آن جایی که در طول سال هم فرصت کمتری برای تمیزی خانه داشته اند، این کار معمولاً بیشتر از چند شبانه روز به طول می انجامد.

در بیشتر خانواده ها، کار خانه تکانی با همکاری سایر اعضای خانواده انجام می شود، اما برخی از شهروندان کار خود را با تعاون و همکاری همدیگر و با مشارکت چند خانواده انجام داده و هر روز خانه تکانی یکی از منازل را انجام می دهند.

منطقه سرچشمه هرات، گرمه کرخنگان، بهارخیزه چنارناز از جمله جاهای شلوغی است که امروز شستن فرش در آن بیشتر از جاهای دیگر نظرها را به خود جلب می کند .

شستن فرش و قالی ها و دیگر اسباب منزل با تمامی زیبایی خود روی دیگری هم دارد و باعث زیاد شدن میزان مصرف آب مشترکین نیز می شود.

خانه تکانی و شستن یا تعویض کردن اسباب و وسایل منزل هر سال حال و هوای دیگری به خانه ها می بخشد، اما چیزی که از همه اینها بیشتر در این روزهای پایانی سال به زندگی مردم صفایی دوباره می بخشد، خانه تکانی دلها و زدودن غم و اندوه سالی است که پشت سر گذاشته ایم از این رو بیایید در کنار خانه تکانی دلها برای آنکه سالی پر از امید، شادی و مهربانی داشته باشیم دلهایمان را نیز از کدورت ها پاک کنیم.

ارسال نظرات