خبرهای داغ:
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان عنوان کرد
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: «اجرای استراتژی‌ها مستلزم توسعه فرهنگی است که طی آن محتوی برنامه‌ها تقویت می‌گردند، ساختار اثربخش سازمانی پی‌ریزی می‌شوند .
کد خبر: ۸۸۳۸۵۷۳
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، خلیل علی‌محمدزاده در جمع روسا و معاونین دانشگاه آزاد اسلامی همدان استان همدان با بیان اینکه مدیریت استراتژیک یک وظیفه مهم و بلندپایه است، بیان داشت: از ویژگی‌های این سبک مدیریتی توجه دقیق به توزیع منابع در سازمان و نگاه چندبعدی به پدیده‌های مهم در سازمان و محیط است.

وی مدیریت استراتژیک را فرایندی هماهنگ ‌کننده بین منابع داخلی سازمان و فرصت‌های خارجی آن توصیف کرد و اظهار داشت: درصورتی‌که استراتژیک فکر کردن و عمل کردن به‌صورت یک عادت مدیریتی درآید، سازمان‌ها در مسیر تحول مستدام قرار خواهند گرفت.

علی‌محمد زاده مدیریت را محور و قطب اداره جامعه خواند و اظهار داشت: مهم‌ترین کار در مدیریت، برنامه‌ریزی و مهم‌ترین کار در برنامه‌ریزی، اتخاذ تصمیم است.

عضو هیات علمی دانشگاه تصمیم‌گیری را دارای سه رکن، آگاهی از شرایط موجود و جمع‌آوری اطلاعات، استفاده از تجارب و وقایع گذشته و قدرت تحلیل و فهم آنها و نیز مشورت کردن به‌منظور روشن شدن واقعیت‌ها و کسب نظر اجماع آگاهان و دانایان در آن زمینه ذکر کرد و بیان داشت: اگرچه ملاحظات جهانی به‌طور مجازی بر روی تمام تصمیمات استراتژیک اثر می‌گذارند و تجارت الکترونیک از ابزارهای حیاتی در این نوع مدیریت است، لکن محیط طبیعی، موضوع مهم استراتژیک است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه بیش از هر زمان دیگری اداره امور سازمان‌های مختلف وابسته به مدیریت استراتژیک است، گفت: تدوین استراتژی‌ها، اجرای استراتژی‌ها و ارزیابی آنها سه مرحله مهم در مدیریت استراتژیک است.

علی‌محمدزاده منظور از اجرای استراتژی‌ها را، بسیج کارکنان و مدیران برای به عمل درآوردن استراتژی‌های تدوین‌شده، اعلام کرد و افزود: اجرای استراتژی‌ها مستلزم توسعه فرهنگی است که طی آن محتوی برنامه‌ها تقویت می‌گردند، ساختار اثربخش سازمانی پی‌ریزی می‌شوند، تلاش‌های بازاریابی معلوم می‌شوند، سیستم‌های اطلاعاتی به وجود آمده و مورداستفاده قرار می‌گیرند، بودجه‌بندی صورت می‌گیرد و بین عملکرد سازمان و جبران خدمات کارکنان رابطه‌ای معقول برقرار می‌گردد.

وی فعالیت‌های عمده در جریان ارزیابی استراتژی‌ها را شامل بررسی عوامل داخلی و خارجی که پایه و اساس استراتژی‌های کنونی می‌باشند، محاسبه و سنجش عملکردهای واقعی و اقدامات اصلاحی، عنوان نمود و گفت: ارزیابی استراتژیک ازآن‌رو قابل اهمیت فوق‌العاده است که هرگز موفقیت امروز سازمان، ضامن موفقیت در آینده نیست و سازمان‌هایی که مغرور و محصور وضعیت کنونی خود باشند و آینده‌بینی لازم را نداشته باشند، محکوم‌به فنا هستند.

علی‌محمدزاده کار اصلی مدیریت استراتژیک را در مرحله اول، نگاه به سازمان از زاویه رسالت سازمانی ذکر کرد و اظهار داشت: در همین مرحله ارزش‌های سازمان، دورنما و اهداف سازمانی نیز تدوین می‌شوند.

وی یکی از بخش‌های مهم در مرحله تدوین استراتژی‌ها را تحلیل محیطی دانست و گفت: در تحلیل محیط خارجی، فرصت‌ها و تهدیدها و در تحلیل محیط داخلی، قوت‌ها و ضعف‌ها در کانون توجه قرارگرفته و فهرست می‌شوند.

وی جایگاه استراتژی‌ها را در سطح پائین تر از سیاست‌های کلی و نیز جایگاه سیاست‌ها را در سطح پائین تر از استراتژی‌ها اعلام کرد و گفت: سیاست‌ها همان استراتژی‌ها هستند که در زمان معین اجرا می‌شوند؛ به‌عبارت‌دیگر به کمک سیاست‌ها، دو مرحله تدوین و اجرای استراتژی‌ها به همدیگر پیوند می‌یابند.

وی افزود: در سطح پائین تر از سیاست‌ها، تاکتیک‌ها یا راهکارها قرار دارند که روش‌های به‌کارگیری ابزارها تلقی می‌شوند.

وی با اظهار این نکته که مدیران اصلی استراتژیک، مدیران ارشد سازمان هستند، گفت: در سازمان‌های بزرگ و پیچیده مانند دانشگاه آزاد اسلامی، باید مدیران استراتژیک هم در بالا و هم در پائین سلسله‌مراتب مدیریت قرار گیرند.

وی در ادامه اضافه کرد: برای آنکه فرایند اداره استراتژی به خوبی جریان پیدا کند، باید کسانی که برنامه‌ها را اجرا می‌کنند، همان‌ها برنامه‌ها را طراحی و تدوین کرده است.

وی با اعلام اینکه استراتژی ست‌ها در سازمان‌ها عناوین مختلف شغلی مانند مدیرعامل و رییس هیات مدیره و … دارند، بیان داشت: روسای دانشگاه‌ها، روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها به کرسی‌های استراتژیک تکیه داده‌اند و دارای سه مسئولیت اصلی، شامل ایجاد یک بستر برای تحول، ایجاد تعهد و احساس مالکیت در سازمان و نهایتاً ایجاد توازن بین ثبات و نوآوری است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات