عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد

لزوم اجتناب از خام فروشی منابع نفتی

محمدحسین فرهنگی با بیان اینکه باید فروش فراورده های نفتی جایگزین فروش نفت خام شود افزود: باید تولید و عرضه فراورده های نفتی را به شکل جدی و در کوتاه ترین زمان در برنامه های کلان کشور قرار داده شود.
کد خبر: ۸۸۳۸۵۲۲
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۱

محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: توجه به این نکته ضروری است که کشورمان نیاز به منابع درآمدی دارد و بالطبع فروش نفت خام و تولید داخلی در دو قطب محوریت درآمدی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه باید فروش فراورده های نفتی جایگزین فروش نفت خام شود افزود: باید تولید و عرضه فراورده های نفتی را به شکل جدی و در کوتاه ترین زمان در برنامه های کلان کشور قرار داده شود  از اینرو به برنامه ریزی مدون و جامع نیاز دارد لذا باید از خام فروشی منابع مهم و استراتژیک نفتی اجتناب داشته باشیم.

فرهنگی در ادامه بیان داشت: تردیدی نیست که بخش های مختلف اقتصادی کشورمان نیاز به منابع مالی فراوانی دارند از جمله می توان به پروژه ه های عمرانی اشاره کرد، منابع درآمدی قابل اطمینان یکی از مسائل مورد نیاز در اقتصاد است.

وی در خاتمه افزود: با توجه به اینکه اقتصاد کشورمان در شرایط تغییر پذیری به سر می‌برد و تحریم ‌های اقتصادی به طور کامل برطرف نشده است از اینرو حمایت از تولید داخلی باید بیشتر مورد توجه و بررسی  قرار بگیرد . از اینرو ضروری است که درآمد حاصل از تولید ملی نسبت به فروش نفت خام پیشی بگیرد؛ کاهش قیمت نفت در تحقق درآمد نفتی تاثیرگذاری فراوانی دارد و باید حساسیت لازم را نسبت به مدیریت منابع نفتی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از الزامات مهم تدوین سند ملی راهبرد انرزی کشور است که به عنوان سند بالادستی بخش انرژی کشور برای یک دوره 25 ساله اقدام و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. اما علیرغم اتمام مهلت قانونی 6 ماهه و حتی زمان برنامه، اقدام اساسی در خصوص تهیه این سند بالادستی راهبردی صورت نگرفته است.لذا ضرورت داشت در خصوص تهیه این سند و هر گونه اسناد بالادستی ذیربط تا قبل از تدوین برنامه ششم توسعه روشن می‌شد.

گفتنی است متاسفانه در حال حاضر بخش های مختلف انرژی به صورت جزیره ای فعال بوده و سیاست‌های کلانی که همه را در یک چارچوب هدایت کند، وجود ندارد. برای مثال صنعت برق که خود سهم مهمی در بخش انرزی داشته و حتی مصرف کننده تولیدات صنعت نفت است نیاز به بازبینی در سیاست‌ها و ساختارها دارد.

از اینرو جایگزینی صادرات فراورده های نفتی، گاز و پتروشمی به جای صدور نفت خام و گاز طبیعی ضروری است. از سویی دیگر هم باید افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه( بر اساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فراورده های نفتی با تاکید بر برداشت‌های صیانتی از منابع شکل بگیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار