خبرهای داغ:
سردبیر نامدار روزنامه رای‌الیوم، با اشاره به شدت‌گرفتن تنش‌ها در روابط ترکیه با دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی، رژیم صهیونیستی را تنها «دوست» آنکارا نامید.
کد خبر: ۸۸۳۸۵۱۳
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،شبکه تلویزیونی المیادین گزارش کرد: عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای‌الیوم در لندن، تاکید کرد رژیم صهیونیستی به تنها دوست دولت ترکیه در جهان تبدیل شده است. 

 
وی در مصاحبه با این شبکه درباره بحران در روابط ترکیه و کشورهای اروپایی گفت: به اعتقاد من، نکته مهم آن است که در نظر داشته باشیم ترکیه و کشورهای اروپایی هر دو عضو ناتو هستند. ترکیه عضو موسس در ناتوست و باید متحد اروپاییها باشد.
 
سردبیر روزنامه رای‌الیوم در ادامه اظهار داشت: درک بعضی از سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، دشوار است. درست است که تبعیض‌نژادی و اسلام‌هراسی در اروپا وجود دارد، اما اعزام 3 وزیر به آلمان و هلند بدون موافقت یا اجازه دولت این کشورها پذیرفتی نیست.
 
عطوان در ادامه تاکید کرد: ترکیه امروز به دوست و نه دشمن نیاز دارد، اما دولت این کشور در چنین مسیری حرکت نمی کند. تبادل تجاری بین آلمان و ترکیه سالانه 36  میلیارد دلار است و اگر این تبادل تجاری آسیب ببیند، تاثیر منفی بر رشد اقتصادی ترکیه خواهد داشت. به ویژه که رشد اقتصادی این کشور به کمتر از 3 درصد رسیده و ارزش لیره هم سقوط کرده است. باید بپرسید روابط ترکیه امروز با چه کشوری خوب است؟ آنکارا روابط تیره‌ای با اتحادیه اروپا، ایران، عراق، مصر و دیگر کشورها دارد. امروز فقط روابط ترکیه با اسرائیل خوب است. 
 
وی در پاسخ به سوالی درباره قدرت گرفتن جریان های راستگرای افراطی در اروپا گفت: دستکم ده میلیون مسلمان در اروپا زندگی می‌کنند که در شرایط خطرناکی قرار می‌گیرند. شمار زیادی از ترکیه‌ای تبارها در آلمان و هلند زندگی می‌کنند. 27 کشور اروپایی با آلمان و هلند بر ضد ترکیه متحد شده‌اند. پایین کشیدن پرچم هلند در کنسولگری این کشور در استانبول، زمینه تشدید تنش‌ها را فراهم کرد.
 
سردبیر روزنامه رای‌الیوم در ادامه با اشاره به اظهارات ضدایرانی مقامات ترکیه گفت: اردوغان تاکنون چند بار باعث تنش در روابط با ایران شده و سپس عقب‌نشینی کرده است.
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها