آیت الله علم الهدی:

آنچه که جریانات سیاسی باید بعنوان یک اصل در نظر بگیرند ولایت فقیه است/ مرز ابتذال و موسیقی و کاربرد آن در هنر مشخص نیست

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تاکید کرد: آنچه که جریانات سیاسی باید بعنوان یک اصل در نظر بگیرند ولایت فقیه است در غیر این صورت با آن به مقابله خواهیم برخواست.
کد خبر: ۸۸۳۸۵۰۷
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی  در نشست صمیمی با نخبگان علمی و فرهنگی دانشجویی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد به سوالات مسئولان و دبیران تشکلات دانشجویی پاسخ داد.
 
وی در خصوص تقسیم بندی اصول گرا و اصلاح طلب اظهار داشت: باید بررسی کرد این تقسیم بندی چقدر صحت دارد که متاسفانه از آنجا که جریان اصولگرا را مقابل جریان اصلاح طلب قرار می دهند می توان نتیجه گرفت که این نوع تقسیم بندی به لحاظ علمی صحیح نیست چرا که ما در جریان اصلاحات افرادی را داریم که گفتمان سیاسی انان اصول‌گرایی است و بالعکس و بنده اعلام می‌کنم که نه اصولگرا هستم و نه اصلاح طلب بلکه اصل گرا هستم.
 
وی ادامه داد: آنچه که جریانات سیاسی باید بعنوان یک اصل در نظر بگیرند ولایت فقیه است. ما بر اساس توحید قائل به حکومت الله هستیم و مظهر اجرایی کردن چنین حکومتی ائمه معصوم (ع) هستند و در غیاب امام معصوم(ع) بر عهده مجتهد جامع الشرایط است و همیشه باید این را مد نظر قرار دهیم که اندیشه های سیاسی ما در پرتو اصل ولایت فقیه باید باشد.
 
وی در پاسخ به این سوال یکی از دانشجویان که چرا مشهد دچار تک صدایی شده و فقط صدای جریان اصولگرا شنیده می شود، اظهار داشت: جریان سیاسی مثل کعبه نیست که زیارت شود بلکه همانند یک رود است که باید قدرت نفوذ در افکار و قلوب مردم را داشته باشد و یکی از عوامل اصلی نفوذ هم این است که آن جریان مبتنی بر جریان جامعه باشد.
 
امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: این تصور که یک جریان و گفتمان اجازه ظهور و بروز جریان دیگر را نمی‌دهد تصور غلطی است.
 
وی خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد جریانی اصول نظام را زیر سوال ببرد نظام حاکم، با آن جریان مقابله می‌کند و جریان‌های دیگر که موافق با اصول نظام اسلامی نیز هستند به مقابله با جریان مخالف برمی‌خیزند.
 
علم الهدی ابراز داشت: ما در دو چیز در دنیا نسبت به سایر کشورها متمایز هستیم اول در مساله ارائه قابلیت‌ها و موفقیت‌ها بر اساس شایسته سالاری و دوم اینکه تنها کشوری هستیم که خودمان برای خودمان تصمیم می‌گیریم.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگر سخنان خود در خصوص اسلامی‌سازی علوم انسانی در دانشگاه‌ها یادآور شد: ما در سال های گذشته امتیاز پژوهشکده علوم انسانی اسلامی را برای دانشگاه فردوسی و بودجه مربوط به آن را مطالبه کردیم.
 
وی ابراز داشت: در خصوص اسلامی سازی علوم انسانی در مرحله اول باید اساتید نسبت به این امر استارت کار را بزنند ولی متاسفانه برخی اساتید معتقد به اسلامی بودن رشته‌های علوم انسانی نیستند و تا زمانی که به این مهم معتقد نباشند کاری از دست حوزه بر نمی‌آید.
 
علم الهدی در ادامه در خصوص فعالیت‌های هنری در دانشگاه‌ها بیان داشت: هزینه فعالیت‌های هنری فاخر و حساب شده بسیار بیشتر از هزینه کارهای علمی است که با بودجه دانشگاه نمیتوان از عهده این کار برآمد.
 
وی در ادامه افزود: هنر در دانشگاه که بعنوان سر و مغز جامعه محسوب می‌شود باید محتوایی کار شود بطوریکه به سمت جنبه‌های ارزشی سوق پیدا کند که دستگاه‌های کشور یا بنیه این کار را ندارند یا تا آخر پای کار نمی‌مانند در صورتی که هنر ابزار خوبی برای انسان‌سازی است و هنر در محیط دانشگاه فضای علمی دانشگاه را ارتقا می‌دهد.
 
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به بحث هنر موسیقی پرداخت و گفت: مشکلی که ما در این عرصه از هنر داریم این است که متاسفانه در طول تاریخ این هنر در خدمت ابتذال و عیاشی بوده است بعنوان نمونه همه عیاشی های ناصرالدین شاه همراه با موسیقی بوده است .
 
وی بیان داشت: متاسفانه مرز ابتذال و موسیقی و کاربرد آن در هنر مشخص نیست.
 
علم الهدی به جایگاه جوانان در عرصه فرهنگی اشاره کرد و افزود: جوانان اگر با ابتکار وارد عرصه فرهنگی شوند دیگر پیران هیچ جایگاهی نخواهند داشت ولی متاسفانه در جامعه کنونی ما با جوانان همانند بچه برخورد می‌شود و این به فرهنگ خانواده برمی‌گردد که دچار مشکل شده است و با جوانان برخورد بچه‌گانه دارند.
 
وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها ابتر است، اظهار داشت: متاسفانه دانشجویان به محض فارغ التحصیلی فعایت‌های فرهنگی خود را قطع می‌کنند و این یک اشکال است و دستگاه‌های مدیریتی دانشگاه نسبت به اصلاح این امر باید اهتمام بورزند.
 
وی در پایان به تعارض افکار با ادبیات درست در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: تعارض و برخورد اندیشه‌ها در محیط جامعه سبب ایجاد ناهنجاری‌هایی می‌شود و جایگاه آن در حوزه و دانشگاه است واگر این برخورد اندیشه‌ها در این دو محیط نباشد پویایی بوجود نخواهد آمد.
 


ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار