دادستان عمومی و انقلاب شهرستان درگز با بیان اینکه اصل هشتم قانون اساسی “امر به معروف و نهی از منکر” را به عنوان یک وظیفه همگانی تعریف کرده است لذا قانون و مجلس از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت می‌کند.
کد خبر: ۸۸۳۸۳۲۰
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
خلیل‌اله برزنونی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، اذعان داشت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول عملی اسلام و از مهم‌ترین و عالی ترین واجبات اسلامی است که در آیات متعددی از قرآن کریم به آن اشاره شده است و در آیه ۷۱ سوره توبه، خداوند متعال اجرای امر به معروف و نهی از منکر را از صفات مردان و زنان مومن و موجب نزول رحمت خداوند عنوان نموده است.
 
وی افزود: اصل هشتم قانون اساسی "امر به معروف و نهی از منکر” را به عنوان یک وظیفه همگانی تعریف کرده است؛ بنابراین این فریضه الهی تنها بر عهده یک ارگان، نهاد یا سازمان خاص نیست و علاوه بر نهادهای مسئول، باید همه مردم و به ویژه دلسوزان جامعه به این امر اهتمام بیشتری ورزند.
 
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان درگز با بیان اینکه امر به معروف، دعوت به خوبی‌هاست و نهی از منکر، باز داشتن از بدی‌هاست؛ خاطر نشان کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ترک شود؛ سرانجام دامنه گناهان و معاصی جامعه، رشته زندگی اجتماعی بشریت را از هم گسیخته خواهد کرد و مفاسد و معایب بزرگ دامن‌گیر جامعه می‌شود.
 
وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر باید در خانواده و جامعه تبدیل به یک کار عرفی و معمول شود.
 
وی به قوانین حمایتی از آمران به معروف و ناهیان از منکر اشاره کرد و گفت: کسانی‌که در جامعه این واجب الهی را انجام می‌دهند از حمایت‌های قانونی برخوردار می‌شوند.
 
وی ادامه داد: مطابق قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر نمایند قابل تخفیف و یا تعلیق نیست.
 
برزنونی یادآور شد: براساس تبصره ماده ۵ قانون مذکور اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند؛ مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست و افراد می‌توانند در آن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر بپردازند و هیچ شخص حقیقی یا حقوقی حق ندارد مانعی ایجاد کند.
 
وی افزود: فضاهای مجازی نیز مصداق حریم عمومی جامعه هستند و نیاز به امر به معروف و نهی از منکر در آن احساس می‌شود.
 
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان درگز همچنین در رابطه با فضای مجازی عنوان کرد: همانگونه که استفاده از فضاهای مجازی امروزه در خانواده ها بیش از گذشته افزایش یافته است ؛ متاسفانه همزمان با آن، وقوع جرایم مرتبط به آن نیز رشد پیدا نموده است.
 
وی افزود: با توجه به مجازات‌های سنگین برای اینگونه جرایم در صورت وقوع جرم در فضاهای مجازی توسط افراد، با آنها مطابق قانون برخورد می‌شود؛ بنابراین لازم است؛ همه کاربران شبکه‌های اجتماعی به دقت از آن استفاده نمایند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها