یک دکترای روانشناسی کودک و نوجوان با بیان اینکه سالانه حداقل ۱۸ میليون كودک كم وزن در دنيا متولد می‌شوند كه این رقم در حدود ۱۴درصد از كل تولدها را شامل می‌شود گفت: پيامد مشكلات روانی اين مادران، تولد نوزادان مبتلا به كاهش رشد حركتی، تغييرات رفتاری، مشكلات گوارشی و تأخير در رُشد خواهد بود.
کد خبر: ۸۸۳۸۳۱۸
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، محمد زارع نیستانک، دکترای روانشناسی کودک و نوجوان، با اشاره به اینکه پیشگیری از کم وزنی نوزادان، در دوران بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: تفاوت معناداری بین وزن نوزاد و میزان استرس، افسردگی و اضطراب وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه نایین با استناد به اهداف سازمان بهداشت جهانی، گفت: براساس این اهداف باید در كشورهای در حال توسعه حداقل 90 درصد نوزادان هنگام تولد دارای وزن معادل 2500 گرم يا بيشتر باشند؛ وزن پايين هنگام تولد حاصل زايمان قبل از موعد و يا محدوديت رُشد داخل رحمی است.

وزن پايين هنگام تولد در ايران ۸ درصد گزارش شده است

وی یادآور شد: در ايران ميزان مرگ و مير كودكان زير 5 سال، 32 در هزار و در كودكانی زير 2 سال، 26 در هزار است كه 18 مورد در هزار نفر آنها در ماه اول فوت و اكثر آنها نوزادان دارای وزن پايين هنگام تولد هستند؛ ميزان وزن پايين هنگام تولد در ايران 8 درصد گزارش شده است.

 

وی گفت: تحقیقاتی که انجام داده‌ایم بيانگر شيوع بالای اختلالات روانی دوره حاملگی از جمله اضطراب و افسردگی در كشورهای با درآمد متوسط و فقير است؛ پيامد مشكلات روانی اين مادران، تولد نوزادان مبتلا به كاهش رشد حركتي، تغييرات رفتاری، مشكلات گوارشی و تأخير در رُشد خواهد بود.

زارع نیستانک، تصریح کرد: مادرانی که در طول حاملگی از احساسات و هيجانات منفی رنج می‌برند و سطح بالايی از اضطراب و افسردگی را تجربه می‌كنند، رشد زيستی جنين شان دچار آسيب شده و احتمال تولد نوزادان كم وزن در آنها افزايش می‌يابد.

وی گفت: بین دو گروه مادران نوزادان کم وزن و مادران نوزادان با وزن مطلوب از لحاظ میزان استرس، افسردگی و اضطراب، تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین ضرورت دارد هنگام بارداری این ویژگی‌ها به طور جدی مدنظر قرار گیرد تا از بروز کم وزنی در نوزادان جلوگیری شود.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان در پایان خاطرنشان کرد: در بررسی‌های انجام شده دریافته‌ایم، فشار روانی دوران بارداری، چه بر اثر فشارهای درون خانوادگی باشد و چه ناشی از منابع بیرونی، می‌تواند بر سلامت مادر و جنین اثرات منفی بگذارد؛ یک مادر افسرده، از یک سو به دلیل مصرف داروهای ضد افسردگی و از سوی دیگر به علت پایین بودن سطح انرژی نگرش منفی و ناامیدی نسبت به آینده، مراقبتهای لازم هنگام بارداری را نادیده می‌گیرد.

 

ارسال نظرات