یک فوق تخصص درد، با بیان اینکه استفاده از ازون، با توجه به عدم عوارض جانبی، ساده و کم هزینه بودن آن نسبت به روش‌های قبلی محبوبیت زیادی در دنیا پیدا کرده است، گفت: استفاده از این روش در درمان بیماران مبتلا به دیسک با اثر بخشی ۷۰ درصد قابل انجام است.
کد خبر: ۸۸۳۸۳۰۷
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، مجید حیدریان، فوق تخصص درد با اشاره به اینکه کمر درد، بیماری شایعی است که در ۷۰ درصد انسان‌ها حداقل یکبار در طول عمر اتفاق می‌افتد، گفت: مسیر درمانی این بیماری در گام اول شامل درمان‌های ساده و غیرتهاجمی است که غالب بیماران را به زندگی اولیه برمی‌گرداند.

وی اضافه کرد: مشکل زمانی جدی می‌شود که بیمار به درمان‌های اولیه پاسخ مناسبی نمی‌دهد و عمل جراحی را پیش روی خود می‌بیند؛ مشکلات پس از انجام جراحی باز دیسک کمر که در بعضی موارد اتفاق می‌افتد و احتمال عدم پاسخ به جراحی باز در قریب به 20 تا 30 درصد بیماران، پزشکان را تشویق می‌کند تا به فکر انجام اقدامات درمانی کم تهاجمی باشند تا بدون ایجاد تغییر در بافت‌های طبیعی بدن در درمان بیرون زدگی، دیسک استفاده شوند؛ به این روش‌های کم تهاجم، روش های مداخله‌ای یا اینترونشن گفته می‌شود که در 70 تا 80 درصد بیماران مبتلا به بیماری دیسک کمر به عنوان یک درمان حد واسط بین درمان‌های اولیه و جراحی باز قابل انجام است.

حیدریان گفت: روش هایی مانند: عمل بسته دیسک با دکمپرسور، لیزر –آر اف، دیسکوژل و اخیرا استفاده از ازون که باتوجه با تاثیر خوب عدم عوارض جانبی و ساده و کم هزینه بودن نسبت به روش‌های قبلی محبوبیت بیشتری پیدا کرده تا جایی که در اغلب کشورهای اروپایی کلینیک‌های مخصوص "ازون تراپی" در درمان کمردرد راه اندازی شده و در کتاب تعرفه‌های پزشکی عمل دیسک با ازون به صورت یک عمل مستقل مانند جراحی باز در نظر گرفته شده است.

این فوق تخصص درد تاکید کرد: در درمان دیسک با ازون نکاتی قابل توجه وجود دارد که بیماران قبل از انتخاب این روش برای درمان دیسک آسیب دیده شان باید بدانند تا این روش به جای اینکه به عنوان یک رویا در گریز از عمل جراحی برایشان مطرح شود، تبدیل به واقعیتی شود که در درمان قطعی بیماری شان بکار رود.

 

 

"ازون تراپی" در چه بیمارانی کاربرد دارد؟

حیدریان، با اشاره به اینکه در چند سال اخیر تبلیغات، بحث‌ها و صحبت‌های زیادی در مجلات، رادیو تلویزیون، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده که استفاده از این روش را در درمان دردهای مفصلی عضلانی و دیسک کمر مطرح کرده‌اند، گفت: مواردی در انتخاب این روش‌ها اهمیت دارند که بیماران باید مدنظر داشته باشند.

این فوق تخصص درد، افزود: این روش در درمان همه موارد دیسک قابل استفاده نیست و معیارهای آکادمیک استفاده از این روش باید رعایت شود تا بهترین پاسخ گرفته شود؛ بیماران قبل از انجام این روش باید به دقت معاینه شده و ام آر ای و گرافی آنها بررسی شود چون در بعضی بیماران نباید از این روش استفاده شود.

وی تصریح کرد: انجام عمل دیسک با ازون حتما باید در اتاق عمل و تحت شرایط کاملا استریل انجام شود؛ تمام تزریق‌هایی که در ناحیه ستون فقرات و به ویژه دیسک انجام می‌شود، در صورت عدم رعایت شرایط کاملا استریل می‌تواند عفونت‌های بسیار خطرناکی را در فضای کانال نخاع ایجاد کند، پس حتما باید در اتاق عمل انجام شوند.

 

 

حیدریان، خاطرنشان کرد: تزریق ازون باید با مونیتورینگ وسیله تصویربرداری بنام فلوروسکوپ باشد تا محل تزریق گاز در دیسک به صورت میلیمتری و به طور مستقم دیده شود؛ بدون انجام تصویربرداری تزریق ازون فقط در عضلات و بافت‌های سطحی انجام شده است که عملا در درمان دیسک نقشی ندارد.

وی گفت: این کار باید به وسیله‌ی متخصصی انجام شود که مدرک آکادمیک انجام عمل‌های اینترونشن را داشته باشد تا از ایجاد عوارض جلوگیری شود؛ درکشور ما این کار توسط پزشکان فوق تخصص درد و متخصصین رادیولوژی که مدرک اینترونشن دارند انجام می‌شود.

حیدریان، یادآور شد: تجربه پزشک در انجام صحیح این روش بسیار موثر است و زمان انجام این عمل در این حالت کمتر از 30 دقیقه است که درد چندانی ندارد؛ استفاده از ژنراتور تولید ازون مناسب که بتواند غلظت بسیار دقیقی از ازون را تولید کند در انجام درمان مناسب و جلوگیری از عوارض بسیار مهم است.

وی گفت: انجام برنامه بازتوانی مناسب تحت نظارت پزشک پس از انجام عمل قسمتی از درمان است که حتما باید به صورت جدی در نظر گرفته شود؛ با توجه به کم هزینه بودن این روش در صورت رعایت شرایط فوق، استفاده از "ازون تراپی" در درمان بیماران مبتلا به دیسک با اثر بخشی 70 درصد قابل انجام است.

این فوق تخصص درد با اشاره به اینکه استفاده از ازون از سال 1998 به عنوان یک روش درمانی در درمان دیسک استفاده شده و "کلینیک درد ماهان" از اولین کلینیک‌هایی است که در این زمینه در ایران شروع به کار کرده و بیش از 1500 مورد عمل دیسک با ازون در این مدت زمانی بدون عارضه و موفقیت 70 تا 80 درصد انجام شده است، گفت: استفاده از ازون در درمان دردهای عضلانی و اسکلتی کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است به شرطی که اصول انتخاب بیماران و تکنیک انجام کار به درستی رعایت شود.

 

ارسال نظرات