خبرهای داغ:
مدیرکل امور عشایر فارس خبر داد

اختصاص 90 میلیارد ریال تسهیلات خشک‌سالی به عشایر فارس

مدیرکل امور عشایر استان فارس گفت: در راستای جبران خسارت‌های ناشی از خشک‌سالی‌های اخیر 90 میلیارد ریال تسهیلات از مجموع یک‌هزار میلیارد ریال ویژه عشایر کشور به عشایر کوچ‌رو این استان اختصاص یافته است.
کد خبر: ۸۸۳۸۲۵۴
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
روح‌الله بهرامی در نخستین همایش استانی آموزش ارکان تشکل‌های عشایری با اشاره به این‌که در راستای جبران خسارت‌های ناشی از خشک‌سالی‌های اخیر 90 میلیارد ریال تسهیلات از مجموع یک‌هزار میلیارد ریال ویژه عشایر کشور به عشایر کوچ‌رو این استان اختصاص یافته است در سخنانی اظهار داشت: تسهیلات ارائه‌شده برای هر خانوار 60 میلیون ریال و با بازپرداخت پنج‌ساله با کارمزد چهار درصد است و با اجرایی شدن آن بسیاری از مشکلات این جامعه هدف کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه عشایری فارس با سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر و نیز هشت طایفه  مستقل با 27 هزار و 279 خانوار و 14 هزار و 790 نفر 3.5 درصد جمعیت این استان و 12.5 درصد جمعیت عشایری کشور را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل امور عشایر استان فارس تصریح کرد: از 5.8 میلیون هکتار عرصه طبیعی حدود 5.7 میلیون هکتار معادل 67 درصد قلمرو زیست عشایری است که با بیش از 3 میلیون رأس دام سبک و نیز سالانه تولید 16 هزار تن گوشت قرمز معادل 25 درصد گوشت تولیدی این استان را تأمین می‌کند.

بهرامی بیان داشت: جامعه عشایری فارس با تقدیم یک‌هزار و 200 شهید، 613 جانباز، 147 آزاده و نیز تولید بیش از 57 هزار مترمربع انواع دست‌بافت‌های نفیس از جایگاه ویژه‌ای در میان دیگر ایلات و عشایر کشور برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه چادر عشایر کارگاه تولیدی و اشتغال‌زایی است، افزود: در راستای توسعه صنعت گردشگری عشایری نیز 40 مورد طرح توسط اداره کل امور عشایر فارس تهیه و به حوزه معاونت گردشگری استانداری فارس ارسال شده است که با اجرایی شدن  آن صنعت گردشگری عشایری رونق می‌یابد.

مدیرکل امور عشایری استان فارس اضافه کرد: برای مقابله با فقر و نیز توسعه جوامع محلی و ایجاد اشتغال با همکاری سازمان جهاد کشاورزی این استان 37 صندوق کوچک زنان عشایری با یک‌هزار و 315 عضو راه‌اندازی شده است.

بهرامی بیان داشت: با راه‌اندازی صندوق کوچک زنان عشایری تولید صنایع‌دستی، قارچ، زیورآلات و دوخت لباس عشایری و دیگر محصولات تولیدی توسط زنان عشایری انجام شده است.

وی اظهار داشت: با همکاری سازمان بهزیستی فارس نیز یک‌هزار و 209 معلول عشایری شناسایی و از خدمات اداره کل عشایری نیز برخوردار شده‌اند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: احداث کارخانه خوراک دام قشلاق با اشتغال‌زایی 74 نفر و نیز صندوق صنایع‌دستی با 30 عضو در شهرستان فیروزآباد به‌عنوان پایلوت کشوری از دیگر فعالیت‌های این اداره کل است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها