سوغات فرهنگی نوروز

انعکاس قدمت جنوب کرمان در صنایع دستی سنتی/«حصیر»نخستين زيرانداز بشر

صنایع دستى سنتی جنوب کرمان جلوه اى از هنر، فرهنگ و تمدن كهن این سرزمین است كه روح هر بیننده اى را در نقوش و ظرافت خود غرق مى‌سازد و صنایع دستی سنتی به دست آمده از برگ درخت خرما یکی از بهترین سوغات فرهنگی این منطقه محسوب می شود.
کد خبر: ۸۸۳۸۱۳۳
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  حصيربافی يا بافت بوريا بی‌گمان يکي از قديمی‌ترين صنايع دستی و شايد کهن‌ترين آنها باشد؛ نمونه‌های به‌دست آمده در بين النهرين و آفريقا گواه آن است که حصيربافی و سبدبافی، منشاء نه فقط نساجی بلکه سفالگری يا کوزه گری نيز بوده است.

 

 

پروفسور آرتور پوپ، کسی که معماری ایران را به مردم جهان معرفی کرد، معتقد است که نخستين زيراندازهای بشری از نی و گياهانی که در باتلاق‌های سفلای بين النهرين روئيده، تهيه شده و به‌هم انداختن ساق گياهان و در آوردن بافته‌ای «حصير» مانند، اولين قدم در دستيابی انسان به شيوه‌های توليد قالی بوده است؛ از اين رو با قاطعيت می‌توان اظهار کرد که نخستين زيراندازهای تهيه شده توسط انسان، بافته‌های حصيری بوده و اولين سرپناه‌ها نیز به کمک حصير و نی پديد آمده است.

امروزه، تنها آثار تاریخی وسیله جذب گردشگر به سرزمین‌های در حال توسعه چون ایران، که اغلب دارای تمدن کهن هستند، نیست، بلکه همراه آن فرآورده‌های دستی و هنرهای سنتی با طرح‌ها و نقش‌های ویژه خود نیز می‌توانند مکمل دیدنی‌های تاریخی هر کشور باشند.

از سوی دیگر هنرهای سنتی و صنایع دستی می‌توانند مهم‌ترین منبع درآمد ارزی ایران پس از نفت و در واقع عمده‌ترین درآمد ارزی غیرنفتی به‌شمار آیند. بنابراین صنایع دستی هر استان نه تنها بخشی از نیازهای ارزی آن استان را تامین می‌کند که در جلب توجه گردشگران و آشنایی آنها با گوشه‌ای از فرهنگ و هنر مردم آن استان هم موثر است.

اگر تعطیلات نوروز به جنوب کرمان رفتید می‌توانید صنایع دستی سنتی آن را با به عنوان سوغات به شهر و دیار خود ببری چرا که ماده اولیه مورد نیاز برای این صنایع، برگ درخت خرماست.

نوروز فرصت خوبی است تا به شهرها و استان‌های مختلف سفر کنیم و با فرهنگ و آداب و رسوم مردم آشنا شویم. چه خوب که از هر شهر و استان، تکه‌ای با خود به یادگار آوریم که سوغات ویژه آن دیار است.

تمامی این صنایع دستی سنتی در هتل کپری قلعه گنج در معرض دید عموم است و می توانید همه آنها را از جنوب کرمان خرید و بعنوان سوغات به شهر خود ببرید.


ارسال نظرات
آخرین اخبار