حجت الله عبدالملکی گفت: رشد نقدینگی کنونی فاقد تاثیرات منطقی در اقتصاد کشورمان است دولت گذشته به خوبی توانسته رشد نقدینگی را در مسیر تولیدی سوق دهد.
کد خبر: ۸۸۳۷۹۲۰
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۹

حجت الله عبدالملکی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: انضباط مالی یکی از شاخص‌های رشد اقتصادی و مدیریت یهینه در مخارج دولتی است که می‌تواند در کوتاه مدت باعث کاهش فقر شود و در بلندمدت هم می‌تواند فقر زدا باشد.

وی با بیان اینکه انضباط مالی در دولت وجود ندارد افزود: واقعیت این است که  نقدینگی از رشد زیادی برخوردار است. عدم انضباط مالی موجب شده است تا در شرایط رکود با افزایش نقدینگی مواجه شویم متاسفانه بخش تولید از تغییر و تحول اساسی برخوردار نیست ؛ اقدامات انجام شده از سوی شبکه بانکی، از رویکرد تولید محوری برخوردار نیست که مورد بررسی باید قرار بگیرد.

این اقتصاددان در ادامه بیان داشت:  شکل‌گیری نقدینگی دارای یکسری مراحل خاصی است ؛ بانک مرکزی پایه پولی را افزایش می دهد و بعد از این که پول پر قدرت به شبکه بانکی وارد می‌شود میزان نقدینگی عددی خاص می شود و همین عدد ضریب فزاینده پولی را نشان می‌دهد و موجب می‌شود که حجم پول نهایی در اقتصاد خلق شود. این پول  توسط بانک مرکزی خلق می شود از اینرو شبکه بانکی ما از پولی که در شبکه بانک مرکزی می گیرد سرمایه پول جدیدی به میزان 5برابر پول قبلی ایجاد می‌کند.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه افزایش رشد نقدینگی در شرایط رکود اقتصادی تاثیرات منفی بر اقتصاد خواهد داشت افزود:  افزایش نقدینگی در زمانی که در شرایط رشد اقتصادی به سر می‌بریم می‌تواند تولید داخلی را افزایش دهد ولی در شرایط کنونی که اقتصاد کشورمان به سر می‌برد رشد نقدینگی، از جمله  اقدامات ناپسند و مذموم در مدیریت اقتصادی کشور است.

عبدالملکی خاطر نشان کرد: رشد نقدینگی کنونی فاقد تاثیرات منطقی در اقتصاد کشورمان است؛ بارها دولت یازدهم، انتقاداتی را نسبت به رشد نقدینگی در دولت گذشته داشته است این در حالی است که دولت گذشته به خوبی توانسته بود رشد نقدینگی را در مسیر تولیدی سوق دهد.  

این اقتصاددان در ادامه گفت: اگر بخش زیادی از نقدینگی در دولت گذشته صرف مسکن مهر هزینه شد نشان دهنده این است که نوعی رسیدگی به منابع  داخلی شکل گرفته است. اگر همین میزان افزایش نقدینگی بتواند تاثیر کمی هم بر تولید داشته باشد تا حدی زیادی قابل قبول است. اما  در شرایط فعلی که رکود اقتصادی و تعطیلی واحدهای تولیدی وجود دارد هیچ منطقی برای افزایش نقدینگی وجود ندارد.

عبدالملکی در خاتمه افزود: بخش زیادی از تسهیلات بانکی و نقدینگی بابت کمبود معوقات بانکی هزینه می‌شود سهم فراوان معوقات بانکی مربوط به معوقات دولتی است در مدت سه ساله اخیر، میزان بدهکاری دولت به بانک ها افزایش داشته باشد، بخشی از معوقات بانکی  هم به بخش خصوصی مربوط می‌شود که هر دو حالت هم نامطلوب است ، اعتقاد بنده بر این است که میزان محدودی از تسهیلات شبکه بانکی به بخش تولید و سرمایه گذاری اختصاص داده شده است .خلاصه مطلب این است که مازاد نقدینگی شکل گرفته توسط بانک مرکزی و شبکه بانکی هیچ توجیه اقتصادی ندارد و به ضرر اقتصاد کشورمان است.

ارسال نظرات