رئيس اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان سمنان گفت: مرمت اضطراري رواق ميدان شريعتي سمنان آغاز شد.
کد خبر: ۸۸۳۷۷۴۶
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان، حميدرضا دوست‌محمديدر جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرمت موضعی آجرهای آسیب دیده ستون‌های رواق میدان شريعتي شهر سمنان آغاز شده است.

وي با بيان اينكه اين ميدان در قسمت‌هایی دارای هسته ای فلزی است، پوشش نما از نوع آجر و پوشش گنبدی آن از نوع باریکه طاق است، گفت: بر اثر بارش‌های اخیر، قسمت‌هایی از سازه رواق و بام میدان شریعتی به علت نفوذ باران دچار آسیب‌های کالبدی شدید شد.

وي افزود: با اقدام سریع در رفع خطر در محدوده‌هایی از سازه گنبدی و ستون رواق اين ميدان، نسبت به مرمت و استحکام بخشی‌های لازم شامل شمع زنی، احداث پشت بند سازه بتونی با پوشش نهایی آجر نمای قزاقی با پی بتونی و مرمت قسمت های آسیب دیده آجری در بستر دیوار و نمای ستون آجری اقدام شده است.

دوست محمدي با اشاره به اينكه رواق ميدان شريعتي سمنان به عنوان یک معبر عمومی سرپوشیده و قسمتی از فضای شهری در مالکیت عمومی است، گفت: از زمان احداث اين بنا تا کنون هیچگونه مرمت یکپارچه و اساسی در بام بنا انجام نشده بود.

وي افزود: انجام اقدامات موضعی در اضافه كردن لایه‌های ایزوله بر روی هم، موجب ایجاد بار اضافی و خارج از عرف در بام اثر شده و همین موضوع موجب کمانش قسمت‌هایی از ستون های بنا مشرف به میدان شده است و بايد در ادامه برنامه مرمت و استحکام بخشی بنا، ضمن تقویت سازه ای ستون‌ها با احداث پشت بند، كار سبک سازی بام و ایزوله مجدد و اصلاح آب روها انجام شود.

رئيس اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان سمنان گفت: مقرر شده است مرمت و ساماندهی پوشش این معبر با مجوز شورای اسلامی شهر سمنان در برنامه عمرانی شهرداری سمنان قرار گیرد که در این خصوص لایحه ای نیز از سوی شهرداری سمنان به شورای شهر ارائه شده است.

وي افزود: مرمت قسمت‌هایی از سازه بنا با احداث پنج پشت بند تقویتی آجری در سال 1393 توسط اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان انجام شده است.

بنای رواق میدان شريعتي سمنان و واحدهاي تجاری مشرف به این میدان، در زمان پهلوی ساخته شده و حدود نیم قرن قدمت دارد.

این میدان در گذشته به میدان تیر انداز معروف بود ولی هم اکنون نام آن به میدان شریعتی تغییر یافته ولی با این حال هنوز بسياري از مردم این میدان را به نام قدیم آن میدان تیر انداز می شناسند.

ميدان شريعتي (تيرانداز) سمنان در بافت تاريخي سمنان و در خيابان امام سمنان واقع شده است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها