معاون اول روحانی که ریاست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را بر عهده دارد، تلاش کرده پای سایر دستگاه‌ها به غیر از دولت را به میان بکشد.
کد خبر: ۸۸۳۷۷۳۸
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، یک روز پس از انتقادات صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی از عدم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، نامه‌ای از اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی خطاب به آیت‌الله جنتی منتشر شد که محتوای آن عجیب و قابل تامل بود.

جهانگیری در این نامه، ادعاهایی درباره موفقیت دولت در اجرای این سیاست‌ها مطرح کرد که گویی وی اصلاح سخنان رهبر معظم انقلاب را نشنیده است.

* فصل‌الخطاب رهبری

روز پنجشنبه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، سخنان مهمی درباره نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی مطرح کردند.

ایشان  تکرار تعبیر «اقتصاد مقاومتی» را در بیان مسئولان، کارشناسان و صاحب‌نظران، نشانه پذیرش این چارچوب فکری برشمردند و افزودند: مهم این است که این چارچوب در عمل تحقق یابد.

ایشان با یادآوری اینکه در سال ۹۴ نیز مسئله اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته بود، افزودند: چون آن سال، حرکت مطلوبی در عمل شکل نگرفت، سال ۹۵ را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری کردیم.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته مسئولان دولتی کارهای قابل توجهی در این زمینه انجام داده‌اند اما این، فقط بخشی از کارهای لازم است.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر همه کارهای ضروری در موضوع اقتصاد مقاومتی انجام شده بود، امروز تفاوت محسوسی را در اوضاع اقتصادی کشور و زندگی مردم شاهد بودیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: به رئیس‌جمهور محترم هم گفته‌ام که بیان شاخص‌های کلان خوب است البته اگر آمارها قابل خدشه نباشد، اما به‌هرحال این‌ها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثر نمی‌گذارد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه راه‌هایی برای اثرگذاری عینی در زندگی مردم وجود دارد، افزودند: شکایات مردم و دیدگاه‌های صاحب‌نظران به‌دست ما می‌رسد و باید در مسائلی نظیر تولید، اشتغال، از بین بردن رکود به معنای واقعی کلمه، قاچاق و واردات و صادرات به‌گونه‌ای عمل کرد که مردم تأثیر آن را در زندگی خود کاملاً احساس کنند اما اکنون این‌گونه نیست.

ایشان «جذب سرمایه‌گذاری خارجی» را اقدامی مثبت برشمردند اما افزودند: تاکنون میزان کمی از توافقات خارجی محقق شده است، بنابراین نباید به امید و انتظار سرمایه‌گذاری آن‌ها نشست بلکه باید آن کاری را که خودمان می‌توانیم، در داخل انجام دهیم.

ایشان در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: اقتصاد مقاومتی با مبانی محکم فکری و نظری، تنها راه علاج مشکلات کشور است و باید اجرا شود.

انتقادات صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اجرای اقتصاد مقاومتی، به نوعی فصل‌الخطاب درباره عملکرد دولت در این زمینه محسوب می‌شود.

با این حال، یک روز پس از سخنان رهبر انقلاب، رسانه‌های دولتی از نامه اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی به   آیت الله احمد جنتی رییس   مجلس خبرگان رهبری خبر دادند.

در این نامه، جهانگیری ادعاهایی مطرح کرده که در تناقض کامل با فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

جهانگیری در این نامه ادعا کرده که دولت یازدهم در زمینه بهبود معیشت مردم، عملکردی فراتر از انتظار داشته است.

جهانگیری همچنین مدعی شده که اقتصاد کشور در سال 1395، مقاومتی‌تر شده و معیار ادعای خود را آمارهای رسمی اعلام کرده است.

معاون اول روحانی همچنین تلاش کرده پای سایر دستگاه‌ها غیر از دولت را به اجرای اقتصاد مقاومتی به میان بکشد و خواستار استیضاح آنان شده است.

او همچنین با لحنی تند در واکنش به انتقاد آیت‌الله جنتی از نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی نوشته است:‌ انتظار دارم که برای جبران حق تضییع شده خیل عظیم فعالان که با وفاداری به رهنمودهای مقام معظم رهبری تلاش گسترده ای انجام داده اند، به نحو شایسته اقدام فرمایند.

جهت اطلاع جهانگیری

1- جهانگیری در حالی ادعای مقاوم‌تر شدن اقتصاد کشور در سال 95 را بر مبنای آمارهای رسمی عنوان کرده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره استنادات دولت به آمارها اینطور گفتند:  «به رئیس‌جمهور محترم هم گفته‌ام که بیان شاخص‌های کلان خوب است البته اگر آمارها قابل خدشه نباشد، اما به‌هرحال این‌ها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثر نمی‌گذارد.»

رهبر معظم انقلاب به جای استناد به آمارها، راه درست شناخت از وضعیت اقتصاد کشور را هم پیش پای دولت گذاشتند و آن جایی بود که گفتند: «شکایات مردم و دیدگاه‌های صاحب‌نظران به‌دست ما می‌رسد.»

این نکته نشان می‌دهد که اگر دولتمردان به جای خوش‌خیالی به آمارهای خودساخته، واقعیات اقتصاد کشور را در بطن جامعه و از مردم و فعالان اقتصادی جویا می‌شدند، اینطور همچون جهانگیری عملکردشان را عالی و درخشان نمی‌دانستند.

جهت‌گیری اشتباه جهانگیری در سخنانی که روز پنجشنبه بیان کرد نیز به خوبی واضح است.

جهانگیری پیش از ظهر روز پنجشنبه در مراسم افتتاح چند طرح در کاشان با دفاع از عملکرد دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی بر ضرورت اکتفا به آمارها در این باره تاکید کرد و گفت: هم اکنون که در روزهای پایانی سال 95 هستیم برای ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت کافی است به شاخص ها و آمارها مراجعه کنیم. رشد مثبت اقتصادی، تورم تک رقمی و افزایش رشد سرمایه گذاری همگی نشان از عملکرد مثبت دارد اما این ها به معنای آن نیست که هیچ نقطه ضعفی در کارها نبوده است.

وی با بیان این‌که «برخی اصرار دارند که اقتصاد کشور را کوچک نشان دهند»، خاطر نشان کرد: براساس دیدگاه آنها اقتصاد ایران به چند واحد صنعتی محدود می شود و زمانی که برخی از این واحدها با مشکل مواجه شوند، می گویند که کل صنعت کشور تعطیل شده است. بیش از صد هزار واحد کوچک و متوسط در کشور وجود دارد و قضاوت ها باید بر اساس واقعیت ها و مبتنی بر شاخص‌های آماری باشد.

 در واقع این سخنان جهانگیری که هم‌زمان با سخنان رهبر معظم انقلاب در روز پنجشنبه در جمع اعضای خبرگان مطرح شد، فاصله فکری رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی دولت با فرامین رهبری را نشان می‌دهد.

2- جهانگیری در این نامه ادعا کرده که دولت یازدهم با اجرای اقتصاد مقاومتی، در زمینه بهبود معیشت مردم، عملکردی فراتر از انتظار داشته است.

علاوه بر این که عامه مردم این ادعا را قبول ندارند، رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در این باره به صراحت   با تأکید بر اینکه راه‌هایی برای اثرگذاری عینی در زندگی مردم وجود دارد، فرمودند: «شکایات مردم و دیدگاه‌های صاحب‌نظران به‌دست ما می‌رسد و باید در مسائلی نظیر تولید، اشتغال، از بین بردن رکود به معنای واقعی کلمه، قاچاق و واردات و صادرات به‌گونه‌ای عمل کرد که مردم تأثیر آن را در زندگی خود کاملاً احساس کنند اما اکنون این‌گونه نیست.»

پیش از این نیز 27 بهمن‌ماه رهبر معظم انقلاب  در دیدار مردم آذربایجان شرقی بر گله‌مندی مردم از شرایط اقتصادی تاکید کردند: «به مسئولین عرض میکنم که این حضور مردمی در بیست‌ودوّم بهمن را به حساب گلایه نداشتن آنها از فعّالیّتهای ما مسئولین به حساب نیاورید. مردم گله‌مندند؛ از بسیاری از چیزهایی که در کشور میگذرد، مردم گله‌مندند. مردم با تبعیض میانه‌ای ندارند؛ هرجا تبعیض ببینند، احساس ناراحتی و رنج میکنند. هرجا کم‌کاری ببینند همین‌جور، هرجا بی‌اعتنائی به مشکلات ببینند همین‌جور، هرجا پیش نرفتن کارها را ببینند همین‌جور؛ مردم گله‌مندند.....

ما امروز دچار مشکلیم، نمیشود مشکلات مردم و گلایه‌های مردم را نادیده گرفت؛ مسئولین باید جدّی بگیرند. مسئله بیکاری مهم است، مسئله رکود مهم است، مسئله گرانی مهم است؛ اینها مسائلی است که وجود دارد....»

3- معاون اول روحانی  تلاش کرده پای سایر دستگاه‌ها به غیر از دولت را به ماجرای کوتاهی در اجرای اقتصاد مقاومتی به میان بکشد و خواستار استیضاح آنان شده است. این نوعی فرار از مسئولیت از جانب کسی است که رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

جهانگیری اگر وظیفه‌اش به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را درست اجرا کرده باشد، باید گزارش بدهد که کدام دستگاه، کم‌کاری کرده است نه اینکه وقتی دولت مورد سوال قرار می‌گیرد، بگوید عملکرد سایر دستگاه‌ها را هم بپرسید.

ضمن آن که نقش هر یک از ارکان کشور و قوا در اجرای اقتصاد مقاومتی،  به اندازه سهم آنها از مدیریت اقتصادی کشور است. وقتی اکثر ارکان تصمیم‌گیری در اقتصاد کشور در اختیار دولت است، 80 درصد اقتصاد کشور همچنان دولتی است، بیش از 200 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت و 800-700 هزار میلیارد تومان بودجه سالانه شرکت‌های دولتی است، طبیعی است عمده کار اقتصاد مقاومتی هم به دوش دولت است.

4- جهانگیری همچنین با لحنی تند در واکنش به انتقاد آیت‌الله جنتی از نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی نوشته است:‌ انتظار دارم که برای جبران حق تضییع شده خیل عظیم فعالان که با وفاداری به رهنمودهای مقام معظم رهبری تلاش گسترده ای انجام داده اند، به نحو شایسته اقدام فرمایند.

این نوع سخنان جهانگیری در حالی است که آیت‌الله جنتی در اجلاس خبرگان، انتقاد کوتاهی از عملکرد دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی داشتند. اما گویا ظرفیت انتقادپذیری دولت یازدهم آنقدر پایین است که از دو سه جمله انتقاد رئیس مجلس خبرگان، تا این حد برافروخته می‌شوند که حتی بی‌توجه به سخنان صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی که فصل‌الخطاب درباره کوتاهی در اجرای اقتصاد مقاومتی است، به منتقدان می‌تازند تا در آستانه انتخابات 96، کم تحرکی و رخوت دولت سالخورده روحانی کمتر عیان شود و دولتمردان بدون ارائه کارنامه روشن از 4 سال مدیریت بر کشور و صرفا با تکرار کلیات و حواله به آینده، وارد کارزار انتخابات شوند.

منبع: مشرق
ارسال نظرات