تقلب در تولید مواد غذایی و عرضه آن به متقاضیان و مصرف کنندگان از معضلاتی است که در ایام نوروز با شدت هر چه بیشتری نمود و بروز پیدا می کند.
کد خبر: ۸۸۳۷۶۷۸
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، با نزدیک شدن به پایان سال و آغاز تعطیلات نوروزی، ضریب عرضه، تولید و فروش مواد غذایی تقلبی و ناسالم نیز با شدت هر چه بیشتری همراه می شود.


به واقع، با بالا رفتن میزان خرید مواد غذایی، عرصه برای متقلبان، متخلفان و سود جویان نیز بازتر می شود و در این میان، عده ای برای کسب سود هر چه بیشتر بدون توجه به امنیت و سلامت غذایی می تازند تا بلکه از این بستر و شاید برخی خلاءهای نظارتی، منفعت هر چه بیشتری را به جیب بزنند.

بر اساس آمار و گزارشات منتشر شده در رسانه ها و جراید هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد و ناسالم در طی مدت گذشته معدوم شده است.

اگرچه این حجم از معدوم سازی مواد خوراکی موید تلاش دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط برای حفظ و ارتقای امنیت غذایی مصرف کنندگان است، اما با این وجود سود تولید و عرضه مواد غذایی غیر استاندارد و غیر بهداشتی آنقدر جذاب و قابل توجه است که عده‌ای ناجوانمردانه برای کسب منافع مالی و مادی هر چه بیشتر، با سلامت و جان مردم بازی و معامله می کنند.

* آجیل های خوش آب و رنگ اما آلوده به سموم آلوده

یکی از موادغذایی و خوراکی‌های پر مصرف در این ایام، به آجیل شب عید معطوف می‌شود، در این میان، با افزایش ضریب تقاضا، برخی با عرضه تقلبی و ناسالم آجیل، سلامت مصرف کنندگان را به مخاطره می اندازند.

مسعود علیشاهی، کارشناس صنایع غذایی با اشاره به لزوم دقت نظر مضاعف مصرف کنندگان در تهیه و خرید محصولات غذایی اظهار داشت: تجارب سنوات گذشته موید این واقعیت تلخ است که متأسفانه با افزایش تقاضا برای تهیه و خرید محصول یا محصولاتی خاص، انگیزه ها و وسوسه تولید و عرضه مواد غذایی ناسالم نیز تشدید می شود.

وی افزود: از لحاظ ظاهری، تفاوت چندانی میان آجیل های مرغوب و تقلبی وجود ندارد، اما در خصوص کیفیت آنها، فاصله ای جدی میان خشکبار سالم و ناسالم وجود دارد.

علیشاهی عنوان کرد: تحقیقات و پژوهش های انجام شده موید این واقعیت است که آجیل های ناسالم آلوده به سمی موسوم به ((آفلا توکسین)) هستند که برای سلامت انسان بسیار مخاطره آمیز است.

کارشناس صنایع غذایی گفت: مصرف چنین آجیل هایی در میان مدت و بلند مدت خطر ابتلا به سرطان را نیز تشدید می کند و این موضوع نشان دهنده عمق عوارض و پیامدهای آجیل های آلوده و ناسالم است.

*تولید شیرینی های ناسالم بصورت زیر زمینی

سعید مصوری منش، کارشناس تغذیه با اشاره به افزایش ضریب تقاضا برای خرید شیرینی در ایام نوروز، گفت: در طول سالهای گذشته شاهد بوده ایم که متأسفانه برخی از شیرینی های تولیدی به‌صورت زیرزمینی و با استفاده از مواد خوراکی و روغن های ناسالم طبخ و عرضه می شوند.

وی افزود: استفاده از روغن های سوخته، پالم و خامه های آنالوگ که از چربی‌های گیاهی تهیه شده‌اند بخش دیگری از واقعیت تولید شیرینی های ناسالم است.

مصوری منش عنوان کرد: بخش دیگری از مخاطرات غذایی این ایام مشمول عرضه گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و سوسیس و کالباس ناسالم می‌شود که در سایه مشغله خانه تکانی و دید و بازدیدهای عید، عرضه آن تشدید می‌شود.

این کارشناس تغذیه گفت: متاسفأنه در طول هفته‌ها و ماه‌های گذشته، شیوع آنفولانزای مرغی، نگرانی ها درخصوص احتمال ابتلا به این عارضه را تشدید کرده که بهترین و مؤثرترین راهکار برای جلوگیری از آن، خرید و تهیه مواد غذایی، پروتئینی از اماکن و مراکز مورد اطمینان و مجوز دار است.
ارسال نظرات