در حالی حدود دو سال از تصویب دستورالعمل خرید و اجاره هواپیما که بر اساس آن ورود هواپیمای با سن بالای ۱۵ سال ممنوع شد، می گذرد که رییس سازمان هواپیمایی کشوری توپ ورود هواپیماهای پیر را به زمین رییس سابق انداخت.
کد خبر: ۸۸۳۷۶۴۷
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، آذرماه سال 93 وزیر راه و شهرسازی با حضور در ساختمان سازمان هواپیمایی کشوری و با همراهی معاون سابقش در این سازمان از دستورالعمل تاسیس شرکت های هواپیمایی رونمایی کرد.

حدود یکماه بعد از این رونمایی و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر ممنوعیت ورود ورود هواپیماهای با سن بالای 15 سال به کشور،  معاونت وقت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری از تصویب دستورالعمل جدید خرید و اجاره هواپیما خبر داد و گفت: با تصویب دستورالعمل جدید از این پس تنها به هواپیماهای با سن زیر 15 سال اجازه اجاره یا خرید داده می‌شود.

حمید حبیبی با بیان این‌که دستورالعمل قبلی به دلیل وجود تبصره هایی، هواپیماهای با عمر بیش از 30سال وارد کشور می‌شد، افزود:هر چند محدودیت هایی روی سن هواپیما ایجاد شده اما براساس آئین نامه جدید مراحل اداری کاهش و مراحل ورود و پذیرش هواپیما تسهیل شده است.

وی ادامه داد: در گذشته ورود 50درصد هواپیماها به کشور با دریافت معافیت از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری صورت می گرفت که احتمال اعمال برخی سلایق شخصی در روند ورود وجود داشت اما با تصویب دستورالعمل جدید هم اکنون مشخصات ورود هواپیما شفاف شده است.

وی تاکید کرد: همچنین امکان بازرسی هواپیماها در داخل وجود دارد و چنانچه شرکتی متقاضی ورود هواپیما به کشور باشد می تواند بازرسی را در داخل انجام دهد. هر چند براساس دستورالعمل جدید ورود هواپیما که هم اکنون به تصویب شورای عالی هواپیمایی رسیده است باعث می شود حجم سرمایه گذاری برای ایرلاین افزایش یابد اما در راستای ارتقا کیفیت و کاهش سن ناوگان هوایی کشور، به طور حتم رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت.

بنا به این گزارش ، با وجود تاکید عالی ترین مقام وزارت راه و شهرسازی و تصویب دستورالعمل جدید خرید و اجاره هواپیما اما با چراغ سبز سازمان هواپیمایی کشوری تعدادی از ایرلاین های داخلی اقدام به خرید و ورود هواپیماهای 20 ساله کرده اند.

اواخر هفته ای که گذشت علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به ورود هواپیماهای 18 و 20 ساله توسط برخی ایرلاین ها با بیان این‌که فضای مالی کشور امکان ورود هواپیمای نو را به ایرلاین‌ها نداده  لذا آنها ناچار به ورود هواپیماهای ارزان قیمت هستند، افزود: ایرلاین‌ها  توانمندی‌های مالی متغییری دارند و با توجه به منابع مالی داخلی به سمت خرید هواپیماهای ارزان قیمت می‌روند.

وی با بیان این‌که سازمان هواپیمایی کشوری اجازه ورود هواپیما با سن بسیار بالا را نمی‌دهد، تصریح کرد:‌ شرکت‌های هواپیمایی ناچار به خرید هواپیماهای دست دوم هستند و این امر مغایر سیاستی که ما دنبال می‌کنیم نیست.

عابدزاده دیروز در حاشیه ورود اولین ایرباس 330 نو به کشور در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این که چرا با وجود دستور وزیر راه و دستورالعمل های مربوطه باز هم شاهد ورود هواپیماهای پیر به ناوگان هوایی کشور هستیم و این که آیا این مسئله مغایر با دستورالعمل های موجود نیست، گفت: ورود هواپیماهای 20 ساله به کشور مغایر دستور وزیر راه مبنی بر ممنوعیت ورود هواپیمای بالای 15 سال نیست.

وی افزود: دستورالعمل ورود هواپیما به کشور مصوبه شورای عالی هواپیمایی است که جنبه های مختلف را درباره ورود یک هواپیما به کشور را مورد توجه قرار می دهد.

وی با اشاره به این که همه هواپیماهایی که تاکنون وارد شده بر اساس دستورالعمل بوده است، ادامه داد:  از سال گذشته تا امروز تلاش کردیم مجوز ورود هواپیمای تولید شده زیر 1998 میلادی را صادر نکنیم و مجوز تعدادی هواپیما هم وارد کشور شده قبلا صادر شده و مربوط به یک سال اخیر نیست و مربوط به گذشته است.

وی با بیان این که سیاست دولت در این رابطه کاملا مشخص است، گفت: ظرف یکسال اخیر موفق شدیم متوسط سن ناوگان هوایی را یکسال کاهش دهیم که موفقیت بسیار ارزشمندی است و نشان می دهد سیاست های خوبی بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی  با بیان این که افزایش سن ناوگان طی 30 سال اخیر اتفاق افتاده است، گفت: جوان کردن ناوگان هوایی نیازمند زمان است.

عابدزاده تاکید کرد: ورود هواپیماها (18 و 20 ساله) مغایر با سیاست های توسعه ناوگان نیست و به صورت مثبت بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که باید تلاش کنیم تغییر ساختاری را در حمل و نقل هوایی انجام دهیم و اقتدار صنعت را سطح بین المللی ارتقا دهیم، افزود: یکی از اعتبارات ما این است که رضایت مسافران را داشته باشیم حفظ حقوق شهروندی یکی از مسائلی است که امروز در حمل و نقل هوایی دنبال می شود.

بنا به این گزارش، معاون وزیر راه و شهرسازی به صراحت تاکید می کند ورود هواپیمای 20 ساله را با دستورالعمل خرید و اجاره هواپیما مغایرتی ندارد. اما نکته عجیب در پروسه ورود این نوع هواپیماها انداختن توپ صدور مجوز به زمین معاون سابق وزیر راه و شهرسازی است. معاونی که پی از ماه ها کشمکش اوایل سال گذشته استعفا داد.

ارسال نظرات