رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره پدیده دستفروشی در شهر تهران اظهار داشت: بیکاری و رکود اقتصادی سبب ایجاد دستفروشی شده است و باید در این خصوص دولت و دیگر دستگاه‌ها اقدامات لازم را برای حذف این مورد انجام دهند.
کد خبر: ۸۸۳۷۴۷۲
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهدی چمران در نشست خبری درباره عملکرد شورای شهر در یک سال گذشته اظهار داشت: در این مدت شورای شهر 538 مصوبه داشته که 101 مصوبه طرح و لایحه بوده، 57 مورد لایحه به صحن شورا آمده و 36 مورد نیز به صورت طرحی بوده که اعضای شورای شهر ارائه داده‌اند. 

وی افزود: 10 مورد نیز مصوباتی بوده که در پاسخ به فرمانداری به تصویب رسیده است و 187 مورد مصوبات نیز درباره آغاز داشته‌ایم. 

چمران افزود: در خصوص نامگذاری‌ها نیز 559 مورد بوده است که بعضی از این نامگذاری‌ها به صورت محله‌ای بوده است. 

وی افزود: طرح‌ها و لوایحی که در سال جاری به تصویب رسیده، مهمترین آنها که در 12 اردیبهشت به تصویب رسید، ساماندهی اسناد و املاک و مستغلات بوده که براساس آن همه املاک و اسناد شهرداری سیستماتیک است که این اقدام عملیاتی شده است. 

رئیس شورای شهر تهران گفت: در سال اول شورا هنگامی که می‌خواستیم لیست اموال را دربیاوریم، در یک مدت زمان طولانی یک لیست اموال دستی ارائه می‌شد و با این مصوبه تمامی املاک سازمان املاک و اسناد و مستغلات شهرداری ساماندهی شده و دارای سیستماتیک است. 

چمران گفت: یکی دیگر از مصوبات امسال، الزام شهرداری تهران به ساماندهی و تفکیک فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی بوده است که مشترکاً فعالیت داشته‌اند که این تفکیک به صورت الزام درآمد و اقداماتی نیز صورت گرفته است. 

رئیس شورای شهر تهران افزود: در تاریخ 31 مرداد تأمین منابع پایدار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و آموزش آتش‌نشانان و شهروندان تصویب شد و منابع مالی آن نیز براساس 3 درصد مصوب شده تأمین می‌شود. 

چمران افزود: برای جابجایی درختان قانونی نداشتیم که اصول آن در 31 مرداد به تصویب رسید و همینطور در 23 شهریور نیز توسعه و بهبود خدمات آتش‌نشانی در ارتباط با برنامه‌های واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرشهری عملیاتی شد. 

چمران گفت: در تاریخ 27 مهرماه نیز اصلاحیه‌ای برای یک مصوبه اعطای تسهیلات به جان‌باختگان و معلولان آتش‌نشان و امداد و نجات داشته‌ایم. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در تاریخ 14 دی نیز مصوبه‌ای در خصوص حفظ و گسترش درختان ولی‌عصر داشته‌ایم که ایراداتی که فرمانداری گرفته بود رفع شد. 

وی افزود: در بودجه سال 96 نیز در تاریخ 30 بهمن به تصویب رسید و تفریق بودجه سال 94 و همینطور الزام شهرداری تهران برای اعلام عوارض سیستماتیک از موارد مهمی بود که در صحن شورا به تصویب رسیده است. 

رئیس شورای شهر تهران افزود: در شورای امسال، املاک نجومی مطرح شد که یکی از بازرسان سازمان بازرسی کل کشور نامه‌ای را در مورد املاک نجومی ارائه داده بود که به دست یکی از اعضا رسید و آن نیز آن نامه را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و منتشر شد، در صورتی که سازمان بازرسی با این نامه فقط طرح سؤال داشت و قطعیت نداشته بود و نباید این نامه پخش می‌شد. 

چمران افزود: انتشار این نامه موج شدید و بزرگی در شهر ایجاد کرد و هنوز هم از سوی مردم مورد سؤال است. 

وی افزود: دادستانی رسماً اعلام کرد این املاک در مورد هیچ‌یک از اعضای شورای شهر واقعیت نداشته است و بررسی‌های لازم در خصوص این نامه صورت گرفت که تاکنون مشخص شده 40 نفر اصلاً ارتباطی با این لیست واگذاری شده نداشتند و مابقی نیز بررسی‌ها در حال انجام است و نتیجه آن مشخص می‌شود. 

وی گفت: برای نخستین‌بار نمایشگاه کتاب در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد که فضایی بزرگ با امکاناتی خوب دراختیار شهروندان قرار گرفت و استقبال خوبی نیز از این نمایشگاه شد. 

رئیس شورای شهر تهران افزود: برگزاری نمایشگاه کتاب سبب شد بقیه نیز تشویق شوند و با تعاملات سازمان نمایشگاه‌ها، تعداد زیادی از این نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل شود و جلسات آن برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در شهر آفتاب در حال برگزاری است. 

چمران درباره حادثه پلاسکو نیز اظهار داشت: این حادثه در 30 دی‌ماه اتفاق افتاد و 9 روز عملیات آواربرداری آن به طول کشید و 16 نفر از آتش‌نشانان و همینطور 4 نفر از شهروندان نیز در این حادثه جان خود را از دست دادند و امیدواریم دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم، ولی باید شهرداری آمادگی کامل را برای مواجهه با اینگونه حوادث داشته باشد. 

وی افزود: تمام تلاش ما این بود که شورای چهارم تخصصی باشد، ولی افرادی بعضی از افراد سیاسی، تکیه بر صندلی‌های سبز زدند، ولی تلاش بود که به صورت تخصصی این شورا برگزار شود، هر چند در این مدت اتفاق‌هایی افتاد که دلخوش نبوده است. 

رئیس شورای شهر تهران افزود: با تمام این فراز و نشیب‌ها، شورای شهر تهران یک گزارش کار قابل قبولی ارائه داده است و امیدواریم در دوره‌های بعدی بتواند به خوبی به فعالیت خود ادامه دهد. 

چمران درباره تفصیلی و بلندمرتبه‌سازیی خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی از سال 92 اجرایی شد، ولی عموم ساختمان‌هایی که در سال 92، 93 و 94 به بهره‌برداری رسیدند، پروانه‌های آنها برای سال‌های قبل از 92 بوده است. در سال 94 و 95 نیز صدور پروانه ساختمان نسبت به سال‌های قبل نصف شده است.

وی افزود: بنده از منتقدین شدید ساختمان‌های بی‌ضابطه هستم که اعلام شده این ساختمان‌ها را مشخص کنند. 

چمران گفت: بعضی‌ها تمام مشکلات را بر گردن رئیس شورای شهر می‌گذارند و خودشان در گوشه‌ای می‌نشینند و تنها تذکر می‌دهند. 

وی گفت: حدود 700 نامه برای شهرداری، شهرداران و... ارسال شده است که خیلی از نامه‌های بنده نیز دستی بوده است. 

رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: در شورای چهارم سیستم نظارتی درست شده است که تمام پروانه‌هایی که صادر می‌شود، بلافاصله در سایت قرار می‌گیرد و دو نفر متخصص معماری نیز سریعاً آنها را چک می‌کنند، ولی اگر هم مشکلی باشد ما سریعاً آنها را رسانه‌ای نمی‌کنیم و کار تبلیغاتی انجام نمی‌دهیم. 

چمران گفت: بنده سه بار نامه نوشتم که یکی از شهرداران باید به دادگاه تخلفات برود، چرا که تخلفاتی صورت گرفته است. 

وی افزود: قطعاً اگر کسی تخلف کند، در مقابل آن می‌ایستیم. 

چمران یادآور شد: در دهه 70 حدود 200 ساختمان ساخته شده است که پروانه نداشته است و بعضی از این ساختمان‌ها نیز هنوز پروانه ساخت ندارند. 

وی درباره تذکرات نیز گفت: تذکرات شفاهی از ابتدای دوره چهارم باب شده است، در صورتی که در دوره‌های قبل باید تذکرات را به صورت کتبی ارائه می‌کردند. 

رئیس شورای شهر تهران درباره تحقق وعده‌هایی که در خصوص ساختمان پلاسکو داده می‌شد، گفت: وزارت رفاه و بعضی از بانک‌ها وعده‌هایی داده بودند که هنوز عملی نشده است و عده زیادی از کسبه ساختمان پلاسکو در پاساژ نور مستقر شده‌اند و بقیه نیز باید سر و سامان بگیرند. 

چمران درباره تحقق مدیریت یکپارچه شهری اظهار داشت: اینکه اجرای مدیریت یکپارچه شهری خلاف قانون اساسی باشد، نظر بنده نیست و از سال 78 که این موضوع مطرح شد، سازمان برنامه و بودجه 23 مورد تصویب کرد و دراختیار شهرداری‌ها قرار گرفت و در دوره دوم شورا و در برنامه چهارم از مجلس حکم گرفتیم که دولت موظف است در ارتباط با مدیریت یکپارچه با همکاری شورای عالی استان‌ها طرحی را درباره مدیریت یکپارچه بدهد که البته در این خصوص وزارت کشور اقدامی انجام نداد و این طرح از سوی شورای عالی استان‌ها بررسی شد. 

وی گفت: در دولت فعلی نیز وزارت کشور طرحی را آماده کرده است درباره مدیریت شهری که در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است و پس از آن به صحن مجلس باید برود که قطعاً به این دولت نمی‌رسد و امیدواریم دولت بعدی دولتی باشد که شوراها را بفهمد، چرا که پیشانی عملیات فرهنگی، عمرانی و اجتماعی، شوارها هستند. 

وی درباره ساختمان‌های ناایمن شهر تهران نیز گفت: ساختمان‌های ناایمنی در سطح شهر وجود دارد که در مقابل حوادث ناپایدار هستند. 

چمران یادآور شد: ساختمان‌های ناایمن و ناپایدار در طرح جامع احصاء شده‌اند که بیش از 2 هزار هکتار ساختمان در بافت فرسوده داریم. 

وی افزود: سازمان آتش‌نشانی نیز لیست ساختمان‌های ناایمن را مشخص کرده است و درجه‌بندی شده است. در مناطق 11 لیست ساختمان‌های ناایمن مشخص است و باید تمامی مناطق ساختمان‌های ناایمن خود را شناسایی کنند. 

رئیس شورای شهر تهران افزود: با ساختمان‌های ناایمن در صورتی که به ایمن‌سازی اقدام نکنند، برابر قانون و حکم دادستانی اقدام خواهیم کرد. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: کار مانده در تهران به رغم همه تلاش‌های صورت‌گرفته زیاد داریم، از جمله آنها نیز ترافیک، آلودگی هوا، بافت فرسوده و ناپایداری‌ها است که باید برای آنها نیز تلاش کرد. 

چمران در مورد پدیده دستفروشان نیز اظهار داشت: بیکاری و رکود اقتصادی نیز سبب دستفروشی می‌شود و اگر چنین خطاهایی پیش بیاید، اجرای قانون سخت‌تر خواهد شد. 

وی افزود: برای جمع‌آوری دستفروشان چقدر نیروی ضربتی و تا چه ساعتی از شبانه‌روز باید فعالیت کنند، بنابراین می‌طلبد که اقدام مؤثری از سوی دولت و دیگر دستگاه‌ها درباره این پدیده صورت بگیرد.

ارسال نظرات