محقق و پژوهشگر حوزه زن وخانواده گفت: گفتمان زن حقیقی و الگوی سوم توسط مقام معظم رهبری رمز گشایی شد و جهان امروز تشنه این گفتمان است که باید برای انتقال این الگو به جامعه و نسل جوان همت شود.
کد خبر: ۸۸۳۶۴۶۸
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، مهری سویزی در همایش گرامیداشت بسیج جامعه زنان که امروز در کانون بسیج جوانان ارومیه برگزار شد با اشاره به لزوم تشریح و تبیین الگوی سوم زن مسلمان ایرانی اسلامی برای زنان جهان، گفت: وقتی الگوی سوم برای زنان مطرح می شود یعنی الگوهای دیگری نیز وجود دارد اما این الگو سخن تازه ای را پیش چشم جهانیان گشود.

وی افزود: سالهای گذشته وضعیت زن بطور عام و در جهان اسلام بطور خاص و در جامعه قبل از اسلام در حجاز بطور خاص وضعیت نابهنجاری داشت چرا که زن دو سرنوشت بیشتر نداشت یا هیچ انگاری یا کالا انگاری.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه هیچ انگاری سهم زن از حاشیه زندگی بود که شخصیت زن در این دیدگاه نایده گرفته می شود، اظهار کرد: زنی که به چشم کالا نگریسته می شد بعنوان وسیله ای برای لذات و تمتع، آنهم برای نازلترین غریزه در نظر گرفته می شود.

وی با اشاره به اینکه انقلاب پیامبر 4 رکن داشت، تصریح کرد: اولین رکن انقلاب پیامبر رکن توحیدی، عدالت خواهی دومین رکن، و سومین رکن انقلاب پیامبر مبارزه با سنن جاهلی و چهارمین رکن احیای حقوق زن بود.

سویزی گفت: احیای حقوق زن در اسلام چنان جایگاهی داشت که چهارمین رکن انقلاب پیامبر به شمار آمد.

وی خاطر نشان کرد: در طول 13 سال حضور پیامبر در مکه و ده سال حکومت پیامبر در مدینه وی جمعا 12 سال برای جامعه سازی صرف کرد آنهم جامعه ای که در جاهلیت سپری می کردند.

محقق و پژوهشگر اظهار کرد: بنا به فرمایش امام (ره) شاه می خواست در این مملکت زن، زیبا و فریبا باشد اما ما می خواهیم زن کارآمد و جدی باشد و در مقدرات اساسی مملکتش دخالت کند.

وی لزوم حفظ شئونات اسلامی برای زنان در جامعه را ضروری عنوان کرد و افزود: زنی که در خیابان با حفظ شئونات اسلامی وارد نمی شود مانند کشتی شکسته است که هم خود و هم دیگران را غرق می کند.

سویزی ادامه داد: امام و گفتمان امام می خواهد وقتی زن وارد جامعه می شود کارآمد و جدی باشد و با شخصیت انسانی ظهور پیدا کند.

محقق و پژوهشگر مسائل زنان با اشاره به آیات قرآنی گفت: خداوند فریضه حجاب و عفاف را 17 بار در قرآن تکرار فرموده و اینقدر تأکید آنهم از جانب خالق انسانها نشان دهنده اهمیت بسیار این موضوع است.

وی اظهار کرد: زن کارآمد و جدی متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی و الگوی سوم، ضمن حضور کارآمد در جامعه نگاهش به کانون خانواده باید نگاه با استانداردهای شایستگی باشد و منشأ آرامش و رشد و پیشرفت در خانواده و جامعه باشد.

سویزی افزود: این نگاه در دوران امامت و زعامت مقام معظم رهبری با همان صلابت و امامتی که امام مطرح کرد شرح داده شده است و رهبر معظم انقلاب نیز دیدگاههای بسیار مترقی و بالنده در موضوع زنان و خانواده دارند.

وی گفت: زن حقیقی یا همان الگوی سوم، الگویی که به زن به حاشیه رانده شده و فراموش شده نه می گوید و به زن کالایی در خدمت نظام سرمایه داری و شهوت نه می گوید است و این جایگاه همان جایگاه زن حقیقی است، زنی که شخصیت او متوازن است.

وی با بیان اینکه بهترین تعبیر درباره الگوی سوم و زن حقیقی کلید واژه توازن است، افزود: زن به هنگام حضور در جامعه باید چراغ تحرک جنسی را خاموش و چراغ تحرک انسانی را روشن کند و بر چگونگی حضور اجتماعی خود آگاه و واقف باشد.

سویزی الگوی سوم زن مسلمان ایرانی اسلامی را گفتمان زن حقیقی عنوان کرد و گفت: این الگو توازن در عقلانیت و عطوفت به خانواده و عزت در حضور اجتماعی دارد.

این نویسنده و محقق در پایان خاطر نشان کرد: گفتمان زن حقیقی و الگوی سوم توسط مقام معظم رهبری رمز گشایی شد و جهان امروز تشنه این گفتمان است که باید برای انتقال این الگو به جامعه و نسل جوان همت شود.

ارسال نظرات