شهردار تبریز در نخستین همایش ملی نگرشی نو در حقوق شهروندی، مدیریت واحد شهری را از ضرورت‌های نخست تحقق منشور حقوق شهروندی خواند و بر لزوم تسریع در اجرای این الگوی مهم مدیریتی تاکید کرد.
کد خبر: ۸۸۳۶۴۰۷
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، صادق نجفی با بیان این مطلب اظهار داشت: برخورداری از خدمات ممتاز و باکیفیت، حق بدیهی شهروندان است؛ با این‌حال، این موضوع، در اثرتلاقی مدیریت‌های مختلف، با نارسایی هایی مواجه است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، از یک طرف، بخش عمده‌ای از بودجه و توان شهرداری‌ها صرف طرح های آسفالت‌‌ریزی می‌شود، اما از سوی دیگر، شرکت‌های خدماتی، با حفاری‌های خود، آسفالت شهر را مخدوش می‌کنند؛ به این ترتیب، آسفالتی که ضرورت مهم شهر و حق اساسی شهروندان است، بر اثر دوگانگی در برنامه‌های اجرایی، از میان می‌رود.

نجفی با بیان این‌که تصویب و اجرای قانون مدیریت واحد شهری، می‌تواند نقطه پایان این تلاقی‌ها باشد، یادآور شد: شهرداری‌، تنها یکی از قطعات پازل اداره شهرها است، با این حال، بیش از هر مجموعه دیگری، به صورت مداوم و مستقیم با شهروندان در ارتباط است.

وی با بیان این‌که روزانه بیش از۳۰ هزار شهروند، به بخش های مختلف شهرداری تبریز مراجعه می کنند، گفت: این حجم از مراجعات حضوری، ایجاب می‌کند که برنامه‌های آموزشی در هر دو بخش شهروندان و کارکنان، با استمرار و محتوای بیشتریپیگیری شود؛ در این راستا، شهرداری تبریز در سه سال اخیر، با اجرای فرآیندهای هوشمند، کاهش اقدامات دستی و استفاده از ظرفیت فضای مجاری، گام‌های موثری را برای تکریم ارباب رجوع و سالم‌سازی محیط اداری برداشته است.

نجفی یادآور شد: تبریز، با پیشینه مدنیت چهار هزار ساله و پیشتازی فکری و فرهنگی، نخستین شهری است که پس از رونمایی از منشور حقوق شهروندی توسط رئیس‌جمهور، میزبانی نشست ویژه تبیین اینمنشور را با حضور اساتید و کارشناسان، عهده‌دار شده است.

شهردار تبریز اظهار داشت: امروزهاطلاعات، ارتباطات و مطالبات شهروندان نسبت به گذشته، تفاوت‌های اساسی یافته است؛ از این رو، معتقدم تحقق حقوق شهروندی،از سوی بخش‌های مدیریتی،باید با مسئولیت‌پذیری و حساسیت بیشتری پیگیری شود.

وی ادامه داد: تبیین حقوق شهروندان در عموم ابعاد، از طریق آموزش و فرهنگ سازی میسر است، بخش‌های مدیریتی هر جامعه، موظف هستند مطابق حدود قانونی، پاسخگوی مطالبات هر شهروند باشد؛ در مقابل، شهروندان نیز تکالیفی در قبال شهر و دیگر شهروندان دارند؛ شهری که شهروندانش، به حدود اجتماعی یکدیگر واقف بوده و حقوق هم را محترم بشمارند، در تمام ساختارهای عمومی، از انسجام و نظم برخوردار خواهد بود.

نجفیبا اشاره به این‌که عمده تحولات ساختاری شهرداری‌ها در یک دهه اخیر، با آغاز فعالیت شوراهای اسلامی شهر شهر، متوجه همین ارتباط دو سویه بوده است، گفت: این رویکرد در سال‌های گذشته، با ورود شهرداری‌ها به حوزه‌های مهم فرهنگی و اجتماعی و همچنین توجه ویژه دولت به موضوع حقوق شهروندی، از نگرش‌های صرفاً مطالعاتی و تبلیغاتی خارج شده و در آستانه ورود به حوزه‌های اجرایی قرار گرفته است.

شهردار تبریز بیان کرد: شهرداری تبریز در سه‌سال گذشته، رویکرد کلی خود را بر مبنای هوشمندسازی پیش برده و این اصل را از زیرساخت‌های مهم در مباحث حقوق شهروندی می‌داند. ارتقای شاخص‌های تکریم ارباب رجوع و تحصیل رضایت عمومی، ایجاد توازن در بودجه‌های عمرانی و اجتماعی، تاثیرگذاری در اصلاح آسیب‌های اجتماعی، تقویت مناطق کم‌برخوردار و اجرای برنامه‌های مستمر فرهنگی و آموزشی، عمده اقدامات شهرداری در مسیر حقوق شهروندی بوده است.

ارسال نظرات