معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده:

برخورداری از عزم ملی در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور ضروری است

برخورداری از عزم ملی در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور ضروری است، به طوری که در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96نیز در راستای هماهنگی و انسجام میان دستگاه‌های اجرایی و سران قوا در جهت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی پیش‌بینی شده است.
کد خبر: ۸۸۳۶۲۷۶
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در جلسه هم اندیشی دختران جوان و برگزیده استان زنجان گفت: دولت با عملکرد مناسب خود در حوزه زنان و خانواده زمینه را برای ایجاد برابری شغلی زنان و مردان فراهم نموده، تا هر دو قشر از حقوق قابل احترامی برخوردار باشند و در این راستا، اقدام به تدوین اسناد سیاستی به منظور ایجاد تعادل جنسیتی در بازار کار نموده است.

شهیندخت مولاوردی فعالیت های دانش‌بنیان را در ایجاد فضای مناسب اشتغال بویژه برای بانوان موثر دانست و افزود: در این حوزه توازن و تعادل میان محیط کار و زندگی بانوان حفظ می شود و زنان و دختران در جامعه می توانند در کنار فعالیت‌های تخصصی و اجتماعی خود در زمینه توسعه کشور، به ایفای نقش های خانوادگی نیز بپردازند.

وی با بیان اینکه دهه آینده دهه بهره‌گیری از روش‌های نوین، فناوری اطلاعات، نانو تکنولوژی و بایو تکنولوژی است، که باید برای رسیدن به بازار اقتصاد دانش بنیان از ظرفیت‌های موجود جامعه و تخصص افراد در حوزه زنان استفاده شود، اظهار داشت: در حال حاضر، 320 شرکت دانش بنیان در سطح کشور وجود دارد که مدیر و یا رئیس هیات مدیره آنها را بانوان تشکیل داده اند.

مولاوردی به برنامه های پیش بینی شده حوزه زنان و خانواده در تدوین برنامه ششم توسعه اشاره و تصریح کرد: باید از عملکرد کلیشه ای در حوزه زنان فاصله بگیریم و با معرفی شاخص‌های جدید در این حوزه برای داشتن خانواده سالم و پایدار تلاش جدی نماییم که در این راستا ستادی تشکیل شده و معیارها به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ گردیده است.

این مقام مسول یادآور شد: در سند پکن در زمینه مسائل زنان تعهداتی در نظر گرفته شده، که کشور ما نیز نسبت به آن چه متعهد شده در چارچوب عدالت جنسیتی پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.

وی به ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده در شهریورماه سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: پس از ابلاغ این سیاست ها اقدامات موثری در زمینه تقسیم‌کار بین دستگاهی انجام شده و دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده نیز تعریف شده که امیدواریم با تحقق سیاست ها و برنامه های ارائه شده شاهد بهبود وضعیت زنان و خانواده درجامعه باشد.

مولاوردی، با بیان اینکه برای تبیین فرصت ها، دستاورد ها، عملکرد ها در کنار توجه به موانع و چالش‌ها باید بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب بازخوانی انجام شود، خاطرنشان کرد: ما در وضعیت پنجره جمعیتی به سر می بریم، به طوری که یک سوم جمعیت را جوانان تشکیل می دهند که نیمی از این میزان را زنان به خود اختصاص داده اند و انتظار می‌رود بتوانیم از این فرصت طلایی که آرزوی بسیاری از کشور هاست در همه عرصه ها استفاده نماییم.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ، همچنین بر ضرورت هماهنگی میان دستگاه های مرتبط با حوزه زنان و امور خانواده تاکید کرد و گفت: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دارای ساختار ستادی بوده و ماموریت آن شناسایی ظرفیت های ملی، محلی، دولتی، غیر دولتی و بین المللی در راستای بهبود وضعیت زنان و خانواده در کشوراست.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داده، سیاست انکار و سرپوش گذاشتن بر آسیب های اجتماعی، مشکلات را حل نخواهد کرد، ادامه داد: دیگر زمان آنکه مشکلات را حوزه آسیب های اجتماعی به صورت مخفیانه و پشت درهای بسته طرح و بررسی نماییم، سپری شده است.

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه، در حال حاضر تمامی کارگزاران نظام در حضور رهبر معظم انقلاب اقدامات 6 ماهه انجام شده در حوزه آسیب های اجتماعی را گزارش می دهند و ایشان نیز بر کنترل آسیب های اجتماعی در سطح جامعه تاکید دارند اظهار داشت: برخورداری از عزم ملی در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور ضروری است، به طوری که در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96نیز در راستای هماهنگی و انسجام میان دستگاه‌های اجرایی و سران قوا در جهت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی پیش‌بینی شده است.

مولا وردی خاطر نشان کرد:آسیب های اجتماعی رابطه تنگاتنگی با مباحثی همچون فقر فرهنگی، اقتصادی و بیکاری دارد که برای حل این مشکلات باید ارتباط تاثیرگذاری بین نهاد خانواده با دین، اقتصاد و سایر نهاد ها به وجود آید که دستیابی به این امر همکاری چندجانبه دستگاه های مربوطه را می طلبد.

وی در ادامه به انواع تحولات ساختاری در خانواده که متاثر از شرایط جامعه بوده، اشاره کرد و گفت: باید سیاست‌گذاری‌ها مبتنی بر واقعیت باشد و با ارائه راه حل های مناسب و اصول مشترک در جهت حل مشکلات تلاش نموده و با رویکرد فرهنگی از باید ها به باورها، از اقدام محوری به اثر بخشی و نیز از مرحله تبلیغ به تعمیق برسیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ، با بیان اینکه شعار 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' منحصر به امسال نبوده و همواره این موضوع نیاز کشور است و باید هر زمانی مورد توجه قرا گیرد، ادامه داد: مولفه 'درون زایی' اقتصاد مقاومتی به یک معنا همان کار آفرینی است که در آن برون گرایی نیز مطرح شده است و در این میان باید اقتصاد و تولید را در کشور جدی بگیریم.

مولاوردی ، در این نشست همچنین به تبیین، جایگاه و شخصیت حضرت فاطمه زهرا(ص)اشاره کردو افزود:متاسفانه پس از قرن ها و پس از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی نتوانسته ایم شخصیت چند بعدی این حضرت را بصورت شایسته به نسل جدید منتقل نماییم.

وی با ابراز تاسف از اینکه ایران به‌عنوان دومین کشور استفاده کننده لوازم آرایشی در جهان شناخته می‌شود ، یادآور شد: باید با معرفی شخصیت بانوی بزرگوار عالم به جوانان ، تلاش کنیم جامعه ای شاد، برابر، حق طلب ، مهرورز و ایثارگر پرورش دهیم.

ارسال نظرات