خبرهای داغ:
نماینده استان فارس مطرح کرد

عدم متولی و سیاست گذاری فرهنگی؛ مهمترین آسیب جامعه عشایری

حجت الاسلام عباسی به نقش عشایر در مرزبانی، مرزداری و حراست از مرزهای جغرافیایی در کنار سایر اقوام، اشاره کرد و گفت: امروز می بایست از مرز اعتقادی و فرهنگی دفاع کرد.
کد خبر: ۸۸۳۶۲۵۷
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷

به گزارش سرویس بسیج عشایری  خبرگزاری بسیج، "حجت الاسلام عباسی" رئیس مجمع شورای عالی بسیج عشایری استان و نماینده استان فارس در همایش هم اندیشی سران و بزرگان و معتمدین جامعه عشایری کشور که در محل سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، با اشاره به آیه 200 از سوره آل عمران «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، دلایل نجات و برخورداری از آرمانهای بلند جامعه انسانی و الهی را، 3 اصل مهم صبر، مقاومت و مرزداری دانست که هر کدام از آنها در شکل گیری حرکتهای ماندگار یک جامعه و رساندن آن به اهداف بلند اجتماعی موثر است.

 

وی افزود: جامعه دینی تلاش می کند همه اقتضاعات و توانمندیهای اجتماعی را به اوج موفقیت برساند، که مناسفانه در دنیای امروز که دنیای وحشی گری، استکبار و استبداد منشی و چپاول است، اگر بخواهیم قیام کنیم و در برابر این تجاوزها بایستیم، بعد از ایمان و توکل بر خدا، مقاومت و صبر مهمترین عامل موفقیت است.

 

حجت الاسلام عباسی تصریح کرد: در مبانی دینی و اندیشه اسلامی؛ صبر یعنی مقاومت کردن و مشکل را ذوب کردن و از سر را برداشتن نه آنکه با مشکل سازش کردن و تسلیم شدن در برابر آن؛ و مقاومت، یعنی تمام ظرفیتهای فکری، علمی، اقتصادی و تمام توانمندیهای خود را به کار بردن و مانعی را از سر راه برداشتن و اقتدار داشتن است.

 

وی به نقش عشایر در مرزبانی، مرزداری و حراست از مرزهای جغرافیایی در کنار سایر اقوام، اشاره کرد و گفت: امروز می بایست از مرز اعتقادی و فرهنگی دفاع کرد.

 

نماینده استان فارس با اشاره به اینکه دشمن، جنگ را به عرصه فرهنگ و جنگ نرم کشانده است، بیان داشت: می بایست در این عرصه با استفاده از افراد توانمند و ظرفیتهای موجود از اعتقادات، ارزشهای اجتماعی و فرهنگی حراست و مرزبانی نمود.

 

وی با اشاره به اینکه نگذاریم عوامل مختلف، اقتدار ملی را خدشه دار کند، افزود: می بایست اقتدار ملی را حفظ کرد، زیرا اقتدار ملی بزرگترین و اساسی ترین سرمایه است که باید هر کس در هر مقام و منسب و موقعیت اجتماعی از آن حراست نماید.

 

حجت الاسلام عباسی با اشاره به اینکه بسیج به عنوان ارزش و دستاورد ماندگار انقلاب، اقتدار ملی را محقق کرده است، خاطرنشان کرد: بسیج به عنوان شجره طیبه صالحین و میراث ماندگار در عرصه های مختلف انقلاب نقش های بسیار ارزنده ای در عرصه های امنیت، اقتصاد مقاومتی و... داشته است که بسیج عشایر در کنار سایر اقشار بسیج هم این نقش را ایفا کرده است.

 

وی به تعامل وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بسیج عشایری به عنوان مدافع جامعه عشایری یاد کرد و گفت: این دو نهاد با همکاری و بهره مندی از یکدیگر می توانند معضلات و مشکلات جامعه عشایر را رفع نماید.

 

نماینده استان فارس به ظرفیت های فرهنگی در جامعه عشایری از جمله؛ وجود استعدادهای درخشان، وجود حوزه های مقاومت بسیج از طوایف مختلف، وجود مدارس شبانه روزی، بکارگیری نیروهای توانمند در عرصه های علمی، مذهبی، ورزشی و... اشاره کرد و گفت: وجود زندگی عشیره ای و ایلی و قبیله ای در پرتو انسجام و همدلی، تشکیل قریب به ده هزار حلقه صالحین و 750 نفر حافظ قرآن با وجود نبود امکانات و فضاهای آموزشی و اعزام فرزندان واجد الشرایط به حوزه های علمیه از جمله ظرفیت های جامعه عشایری است.

حجت الاسلام عباسی، اولین و مهمترین آسیب فرهنگی جامعه عشایری را عدم متولی و سیاست گذاری، نظارت و ارزشیابی فرهنگی در جامعه عشایری دانست و افزود: متاسفانه فعالیتهای فرهنگی به جای اینکه براساس ارزشهای دینی و انقلابی صورت گیرد براساس ذوق و سلیقه و ذائقه عمومی انجام می شود.

وی، عدم سهم عشایری از بودجه فرهنگی سازمانها و ادارات فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عدم حضور نماینده فرهنگی عشایر در شورای فرهنگی عمومی استانها و شهرستانها که به عنوان متولی در جهت آسیب شناسی فرهنگی نقش دارد را از آسیبهای فرهنگی جامعه عشایری برشمرد.

نماینده استان فارس، آمیخته شدن فرهنگ سنتی با انحرافات و خرافات، نبود کرسی نقد و بررسی فرهنگ جامعه عشایری به منظور بیان نقاط قوت و ضعف در رسانه ها از جمله: مطبوعات، صدا و سیما و...، عدم ایجاد توسعه آموزش و استفاده از نیروهای توانمند عشایر در تولید برنامه های فرهنگی متناسب با بافت زندگی عشایری و همچنین عدم الگوسازی فرهنگی با معرفی چهره های ماندگار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و مذهبی عشایر را از دیگر آسیبهای این قشر زحمت کش دانست.

 


ارسال نظرات