جنگل های وسیع، کوه های مرتفع و دره های زیبا در کنار آبشارها و رودخانه های خروشان و روستاهای پلکانی سروآباد را به عنوان یکی از مناطق ویژه گردشگری تبدیل کرده است و در ایام مختلف سال شاهد حضور هزاران گردشگر در نگین سرسبز کردستان هستیم.
کد خبر: ۸۸۳۶۲۵۵
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، سروآباد در فاصله 92 کیلومتری غرب سنندج و در همسایگی شهرستان مریوان قرار دارد و مهمترین منطقه استان از لحاظ اهمیت و تعدد جاذبه های طبیعی است.
 
 
قسمت اعظم منطقه هورامان که دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و طبیعی قابل توجهی است در این شهرستان واقع شده است.
 
 
جنگل های وسیع، کوه های مرتفع و دره های زیبا در کنار آبشارها و رودخانه های خروشان و روستاهای پلکانی این منطقه را به عنوان یکی از مناطق ویژه گردشگری کردستان و حتی ایران تبدیل کرده است و در ایام مختلف سال شاهد حضور هزاران گردشگر در نگین سرسبز کردستان هستیم.
 
 
تفرجگاه درکی و دزلی
 
دزلي و دركي نام دو روستاي سرسبز و زيباي كوهستاني مي‌باشند كه در فاصله 30 و 35 كيلومتري سروآباد قرار گرفته‌اند جاده دسترسي به اين تفرجگاه آسفالت بوده و مسير آن به عنوان ورود به منطقه اصلي اورامان از اهميت خاصي برخوردار است در فصل بهار به علت روحيه شاد مردم منطقه، گروه‌هاي موسيقي و رقص كردي بسياري به صورت خودجوش در اين مكان برنامه اجرا مي‌نمايند كه ديدن آن در كنار مردمي كه در دامن طبيعت زيبا لباس‌هاي محلي زيبا پوشيده‌اند خالي از لطف نيست بازديد از اين منطقه در برنامة تمامي تورهاي استان گنجانده شده است.
 
جاذبه هاي گردشگري در شهرستان سروآباد+عکس 
 

 رودخانه سیروان

این رودخانه در جنوب غربی استان جریان دارد که پس از دریافت آب بخش های جنوب غربی، غرب و مرکز استان مانند قشلاق، گاوه رود و گرده لان به نام سیروان خوانده می شود.

بخش عمده این رودخانه در شهرستان سروآباد و منطقه باستانی هورامان جریان دارد و سپس در خاک عراق پس از پیوستن به رودخانه دیاله وارد رود بزرگ دجله می شود و در واقع این رود طولانی ترین رودخانه استان می باشد.
 
جاذبه هاي گردشگري در شهرستان سروآباد+عکس 

حواشی این رود بسیار زیبا است و بستر و کناره های آن زیستگاه انواع پرندگان و ماهیان می باشد که از لحاظ بهره برداری تفریحی و توریستی بسیار مناسب است.
 

** اورامان (هورامان)

هورامان شامل مناطقی از جنوب غربی استان است که قسمتی از شهرستان های سنندج و کامیاران و بخش زیادی از سروآباد را در بر می گیرد.
 
جاذبه هاي گردشگري در شهرستان سروآباد+عکس 
 

مشخصه اصلی هورامان ساختار طبیعی آن شامل کوه های سر به فلک کشیده، جنگل و رودخانه است و از لحاظ فرهنگی شامل مناطقی است که با لهجه کردی هورامی صحبت می کنند.
 

طبیعت کوهستانی که شامل کوه های رفیع و دره های عمیق است، مردمی سخت کوش را پرورده نموده که نمود عینی آن در تمام شئونات زندگی مانند معماری پلکانی، کشاورزی پلکانی، اعتقادات خالص دینی و تعهد به برگزاری آداب و رسوم قدیمی نمایان شده است.
 

روستای شگفت انگیز اورامان تخت

این روستا به عنوان مرکز اورامان در 65 کیلومتری جنوب غربی سروآباد قرار گرفته و مردم اورامان معتقدند که زمانی این روستا مرکز حکومت و پایتخت حکام محلی بوده است و در فرهنگ منطقه کلمه 'تخت' به معنی پایتخت است و نشان از عظمت این منطقه در گذشته دارد.
 
 
جاذبه هاي گردشگري در شهرستان سروآباد+عکس 

در حال حاضر این روستا تبدیل به مرکز بخش شده است و حدود 540 خانوار در آن سکونت دارند.
 
 

نمای این روستا نه تنها به خاطر معماری پلکانی خانه های آن بسیار دیدنی است بلکه به خاطر شکل هرم گونه روستا که قلعه ای باستانی در رأس آن قرار دارد بر جذابیت های آن افزوده است.

برگزاری مراسم سالانه پیر شالیار در بهار و زمستان، پوشش گیاهی، لباس کامل کردی، موسیقی عرفانی، روحیه مضاعف مهمان نوازی، کوچ ییلاقی به مناطق مرتفع کوهستانی ارزش دوچندانی به هورامان تخت داده است.
 

راه دسترسی به هورامان تخت از طریق سه راهی موسوم به حزب الله و سپس روستاهای دزلی و درکی بوده که تمام مسیر آسفالت است.
 
 
جاذبه هاي گردشگري در شهرستان سروآباد+عکس 
ارسال نظرات