گزارشی از تخلفات آشكار برخي توليد‌كنندگان

توزيع گسترده كالاهايي با وزن دروغين و قيمت‌هاي غيرواقعي

«درج قيمت بعضاً بيش از ۵۰ درصد قيمت واقعي» و «تفاوت ميان حجم قيد شده روي كالا به نسبت وزن واقعي محصول» از جمله مشكلاتي است كه مستقيماً عملكرد سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان را زير سؤال مي‌برد.
کد خبر: ۸۸۳۶۱۴۵
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، اين‌بار نيز اين عملكرد نامناسب صداي مديرعامل انجمن حمايت از مصرف‌كنندگان را در آورده است. مسيح انصاري با برگزاري نشستي خبري به جزئيات تخلفاتي پرداخت كه تمام آنان به نوعي نبود نظارت كافي در حفاظت از حقوق مصرف‌كنندگان را نشانه گرفته است.


اولين دغدغه درج نشدن استفاده از روغن پالم در كالاهاي موجود در بازار است، هر چند وي معتقد است توليدكنندگان به عمد اين كار را انجام نمي‌دهند تا مصرف كننده از اين امر باخبر نشود، البته اشاره‌اي به نام روغن گياهي روي كالاها مي‌شود اما مشخص نيست اين روغن گياهي پالم است يا روغن آفتابگردان و...

از سويي ديگر اين مقام مسئول از قيمت‌هاي واهي روي كالاها مي‌گويد و مثالي مي‌زند. مستندات وي به مثالي در خصوص يكي از توليدات بازار در بخش دستمال كاغذي ختم مي‌شود؛ دستمالي كه قيمت واقعي آن ۸۰۰ تومان است اما روي آن قيمت ۲ هزار تومان درج شده است، البته اين تمام ماجرا نيست. علاوه بر اظهارات اين فعال حقوق مصرف‌كنندگان، در حال حاضر بسياري از كالاها با قيد حجمي خاص در بازار به‌فروش مي‌رسند كه در واقع وزن آن از رقم درج شده بسيار كمتر است اما واقعاً دراين شرايط نظارت سازمان حمايت مصرف‌كنندگان در كجاي كار قرار دارد. دراين بين دو سازمان مسئول رسيدگي به حقوق مصرف كنندگاني هستند كه تا كنون تلاش جدي ازسوي آنان صورت نگرفته است. سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان و سازمان تعزيرات حكومتي قراراست از منافع مصرف كنندگاني حمايت كنند كه هر روز شاهد افزايش بي‌رويه قيمت‌ها والبته كاهش كيفيت آنان هستند. اين درحالي است كه ناكارآمدي برخي از اين سازمان‌ها چون سازمان حمايت اين روزها صداي وزارت صنعت، معدن و تجارت را نيز درآورده است. به گفته معاون وزير صنعت، براي ارتقاي سطح كارايي و تأثيرگذاري هر چه بيشتر سازمان حمايت ضروري است اساسنامه آن اصلاح و از قالب شركتي كه مربوط به دهه ۵۰ است، خارج شود.

از سويي ديگر، در حالي مسئولان وزارت صنعت از اشكال موجود در اساسنامه سازمان حمايت مي‌گويند و دليل ناكارآمدي را در قوانين ۵۰ ساله اين سازمان جست‌وجو مي‌كنند كه در اساسنامه فعلي سازمان حمايت به نكات بسيار خوبي اشاره شده كه در صورت اجراي هر يك از آنان قطعاً سازمان حمايت از شرايط فعلي بيرون خواهد آمد.

مراجعه به مراجع و سازما‌ن‌هاي توليدي و واسطه‌ها و بازارهاي بين‌المللي در داخل و خارج از كشور در تعيين بهاي تمام شده كالاها و تعيين حداقل قيمت و تضمين خريد محصولات كشاورزي و دامي مورد حمايت با همكاري سازمان‌هاي ذيربط از جمله بندهاي مفيد در اساسنامه سازمان حمايت است كه اگر به واقع قصد بر اعمال و نظارت واقعي باشد آن را ممكن مي‌سازد. بنابراين در شرايط فعلي اين سؤال ايجاد مي‌شود كه چرا نظارتي بر عملكرد توليد‌كنندگان نيست و سازمان حمايت از تمام اين تخلفات چشم‌پوشي مي‌كند. شايد نام سازمان حمايت مصرف‌كننده و توليد‌كننده به سازمان حمايت از توليدكننده تغيير يافته و كسي خبردار نيست!
ارسال نظرات