آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد به احتمال زیاد از سال 2020 شاهد کمبود عرضه نسبت به تقاضا در بازار جهانی انرژی و افزایش شدید قیمت نفت خواهیم بود.
کد خبر: ۸۸۳۵۸۱۰
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، آژانس بین المللی انرژی در گزارش چشم انداز 5 ساله خود پیش بینی کرد به احتمال زیاد شاهد افزایش شدید قیمت نفت در بازار جهانی از سال 2020 به بعد خواهیم بود.

در این گزارش آمده است کاهش شدید سرمایه گذاری های نفتی در سال های گذشته باعث شده است که مازاد ظرفیت تولید نفت در جهان به کمترین میزان در 14 سال گذشته رسیده و در نتیجه شاهد افزایش شدید در سال های آینده خواهیم بود.

 آژانس بین المللی انرژی در گزارش 5 سال آینده خود با مبدا سال 2017 آورده است که سرمایه گذاران انتظار ندارند به زودی شاهد افزایش شدید قیمت با کاهش شدید سرمایه گذاری در پروژه های نفتی در سال‌های 2015 و 2016،  خواهند بود.

در صورتی که اقدام مناسبی در راستای جبران این کاهش سرمایه گذاری صورت نگیرد، شاهد کمبود عرضه در سال های 2020 به بعد خواهیم بود و همین امر افزایش شدید قیمت نفت را در پی خواهد داشت.

در گزارش این آژانس آمده است بیشترین افزایش عرضه را از سوی نفت شیل آمریکا شاهد خواهیم بود چرا که در صورتی که حتی قیمت ها در سطح کنونی حدود 60 دلار در هر بشکه باقی بمانند پیش بینی می شود تولید نفت شیل یا سبک آمریکا تا سال 2022 حدود 1.4 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود آورده است که نسبت به دیگر کشورها، آمریکا با سرعت بیشتری به افزایش قیمت نفت واکنش نشان خواهد داد و پیش بینی می شود در صورتی که قیمت نفت در بازار جهانی به حدود 80 دلار در هر بشکه افزایش یابد تولید نفت آمریکا 3 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است در صورت عدم افزایش قیمت نفت و ماندن قیمت ها در محدوده 50 دلار در هر بشکه از ابتدای دهه آینده شاهد کاهش تولید نفت شیل در آمریکا خواهیم بود.

فتیح بیرول، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی معتقد است که ما شاهد موج جدیدی از افزایش تولید نفت شیل در آمریکا هستیم و حجم این افزایش رابطه مستقیمی با قیمت نفت در بازار جهانی دارد.

وی تأکید کرد الان وقت خوشحالی نیست چرا که انتظار نمی رود تقاضا در آینده نزدیک افزایش یابد و در صورتی که شاهد بهبود قابل توجه در سرمایه گذاری نباشیم، در آینده نه چندان دور شاهد نوسان شدید قیمت نفت خواهیم بود.

ارسال نظرات