گزارش اختصاصی «بسیج» از تحقق «مامی‌توانیم» در «سنگان»، عسلویه شرق کشور-3
اگر خط تولید کارخانه گندله سازی راه بیفتد کارخانه دوم کنسانتره نیز ساخته می شود تا به سایر بخش ها کمک کند.در اینصورت کارخانه تولید سنگ اهن می تواند با حداکثر ظرفیت کار کرده و از خام فروشی جلوگیری به عمل آید.
کد خبر: ۸۸۳۵۷۱۱
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، معدن سنگان و تأسیس کارخانه کنسانتره و تبدیل آن به گندله از یکی از معادن سنگ آهن در شرق کشور با همت جمعی از جوانان و مهندسان با غیرت ایرانی و با بهره مندی از نیرو و توان ملی با سرمایه گذاری بانک پارسیان در قالب شرکت سرمایه گذاری پارسیان و شرکت اوپال پارسیان سنگان از جمله پروژه های عظیم ملی است که در قالب اقتصاد مقاومتی قابل ارزیابی است. 

بهره برداری درست از معادن کشور نظیر سنگ آهن و جلوگیری از خام فروشی معادن، یکی از اهداف عالی کشور است که سالیان سال مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. بر این اساس، سیر پروژه بهره برداری از سنگ آهن ابتدا از مرحله انفجار در معدن و استحصال سنگ از دل کوه آغاز شده، سپس در مرحله کارخانه کنسانتره ، سنگ آهن تبدیل به کنسانتره می شود، بعد از آن با تاسیس کارخانه گندله، از کنسانتره، گندله ساخته شده،‌ بعد این محصول قابلیت استفاده در مرحله تولید آهن اسفنجی داشته که در نهایت محصول نهایی در مرحله تولید فولاد استفاده می شود. بدین ترتیب واضح است که صادر کردن سنگ اهن خام کمتر ارزشی برای کشور نداشته و بالعکس، راه اندازی و سپس صادر نمودن هریک از مسیرهای کنسانتره، گندله ،‌آهن اسفنجی یا فولاد،‌به مراتب ارزش افزوده بیشتری برای کشور به ارمغان خواهد آورد.
سنگان 3

طرح عظیم و افتخار آفرینی که می تواند اشتغال زایی فراوانی در منطقه سنگان خراسان رضوی پدید آورده و ارز آوری گسترده ای برای کشور داشته باشد. ضمن آنکه صادرات این محصول مهم و استراتژیک علاوه بر این می تواند بر باور «ما می توانیم» جوانان ایران اسلامی اعم از مهندسان و کارفرمایان و کارگران ایرانی صحه نهاده و این مهم را به اثبات برساند که تکیه بر توان داخلی و ملی و اعتماد به استعداد ایرانی خواهد توانست قله های بزرگ پیش روی ملت را فتح نماید.

در همین زمینه برای آشنایی با روند تولید کنسانتره و طراحی و ساخت کارخانه گندله سازی و نیز انعکاس عملکرد جوانان ایرانی در خودکفایی این کارخانه و بی نیازی از واردات کالاهای اولیه صنعتی در این مجموعه عظیم و سترگ در راستای شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بر آن شدیم تا با گزارش از نزدیک در این کارخانه، بخشی از تلاش صنعتگران، کارگران و مهندسان ایرانی را بازگو نمائیم.

گفتنی است در این سلسله گزارش از توضیحات کارشناسانه مهندسان و کارگران این کارخانه نظیر مهندس احمد زاده مدیر پروژه گندله سازی، مهندس جمالی ، مهندس ارجمند و مهندس شریعتمدار از کارشناسان و مهندسان کارخانه اپال پارسیان سنگان استفاده شده است.

* تشریح فرآیند انفجار در معدن تا قرار گرفتن روی نقاله های کارخانه
در ابتدای مسیر، معادن سنگ آهن در دل کوه قرار دارد. در اینجا کارگران با شناسایی آزمایشگاهی سنگ معدن، فرآیند انفجار را آغاز می کنند سپس سنگ های خرد شده در مسیر نقاله ها تا کارخانه تولید کنسانتره به پیش می رود. خط های تولید، شبانه روزی در حال کار هستند و روزانه 12 هزار تن تا 20 هزار تن تولید سنگ معدن خام دارند. شب ها از محل ذخیره سازی سنگ ها استفاده می شود. این ذخیره سازی صورت گرفته برای زمان تعمیراتی است که در مواقع اضطراری در خطوط انتقال سنگ پدید می آید. در این خط تولید، حدود 38 نفر به صورت مداوم و متناوب فعالیت می کنند. این نیرو ها غیر از پیمان کار هستند.

سنگان 3

لازم به ذکر آنکه سنگ هایی که در مرحله انفجار آورده می شود دارای ابعاد گوناگونی هستند که یکی از وظایف کارخانه در این مرحله، همسان سازی ابعاد سنگ ها است. به صورتی که حداکثر اندازه آنها باید 25 سانت باشد.

براساس توضیحات مهندسان این بخش، دستگاه موجود در این خط تولید، اغلب ساخت آلمان هستند که بالغ بر 5 سال از عمر آنها گذشته است. این مهندسان می گویند در آینده امکان دارد که این دستگاهها و نقاله ای که تا خود کارخانه امتداد داشته که حدود 5 کیلومتر درازا دارد نیاز به تعمیرات داشته باشد. 

* ساخت کارخانه دوم کنسانتره در سنگان برای حداکثر سازی ظرفیت تولید
خط تولید سنگ آهن در این مقطع به کمک یک تسمه خط 12 هزار متری کار می کند که هر روز نیاز به بررسی و بازرسی دارد. دستگاه ها از سال 1390 نصب شده و تا کنون نزدیک به 6 میلیون تن تولید داشته اند.محصولات این خط به کارخانه کنسانتره منتقل می شود که در آنجا بخشی از محصول ذخیره شده و بخشی از آن به فروش رسیده و برخی نیز صادر می شود.

سنگان 3

این در حالی است که اگر خط تولید کارخانه گندله سازی سنگان راه بیفتد کارخانه دوم کنسانتره نیز ساخته می شود تا به سایر بخش ها کمک کند. در اینصورت کارخانه تولید سنگ اهن می تواند با حداکثر ظرفیت کار کرده و از خام فروشی سنگ جلوگیری به عمل آید. براساس اظهارات مهندسان این بخش، برنامه استخراج از معدن در اختیار شرکت دولتی ایمیدرو قرار داشته و مهندسان معدن بر اساس نیاز کارخانه کنسانتره که جزو مجموعه شرکت اوپال پارسیان فعالیت می کنند سنگ معدن را استخراج می کنند.

* مدیریت واحد ، هزینه ها را کاهش می دهد
یکی از مهندسان در این بخش به خبرنگار ما گفت: شب ها با پروژکتور نور رسانی می کنیم تا خط تولید متوقف نشود و در روز خط نگهدار و بازرس هرلحظه درحال بررسی 6 کیلومتر خط هستند. 

وی در این گفتگو تنها درخواست خود از مسئولان معدن را چنین عنوان کرد: درخواست ما این است که پیمان کار و کارفرمای استخراج معدن در اختیار ما باشد اکنون کارفرمایی بخش معدن با شرکت دیگر است که هماهنگی با آنها زمان بر است.

سنگان 3

وی ادامه داد: اگر کل خط از معدن تا کارخانه در اختیار ما باشد استهلاک خط را کم می کند و اگر بتوانیم خط را 24 ساعته فعال کنیم و خودمان زمان توقف آن را تعیین کنیم عمر خط زیاد می شود. البته در سال های آینده مدیریت و استخراج معادن باید واگذار شود که امیدواریم این مهم محقق شود. چنانچه اکنون بر روی خط تولید و انتقال، تنها یک مدیریت اعمال می شود . چه آنکه با ادغام مدیریت معادن، هزینه ها نیز کاهش و میزان تولید افزایش خواهد یافت.

* تعمیر و نگهداری خطوط از امکانات بومی 
تنها جزئی که از مجموعه خط انتقال خط ها نمی توان از داخل تأمین کرد نوار خط ها است؛ اما در حال حاضر تعمیر و نگهداری قطعات این دستگاه ها در داخل کشور موجود بوده و یا تولید می شود. البته برخی قطعات معدودی در داخل تولید نمی شوند که واردات آن ها مشکل است که خوشبختانه این قطعات تاکنون ایجاد مشکل نکرده اند.

یکی از مهندسان این بخش به خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: اگر برای این نوار خط ها مشکل ایجاد شود از نوار یدکی استفاده می کنیم. از آنجایی که این نوارها منحصر این کارخانه ما است و شرکت سازنده دستگاه، این نوارها را بر اساس نوع و اندازه سنگ تولید کرده است تا پارگی آنها کم شده و عمر دستگاه افزایش یابد،‌ در صورت نیاز باید به همان کارخانه سفارش جدید نقاله براساس خصوصیات کارخانه و نوع سنگ داده شود تا آنها نیز متناسب با این خط ، نقاله را تولید کنند.
سنگان 3

این مهندس خط انتقال ادامه داد: تا سال گذشته شرکت فونیکس آلمان به ما قطعه نمی داد اما خوشبختانه برای ما مشکلی هم از بابت نوارها ایجاد نشد. از طرفی قطعات زیادی که ما را وابسته به خارج کند کمتر وجود دارد که باید گفت این کارخانه و هزینه کرد آن برای بلند مدت نبوده  و ما کم کم داریم مدیریت بلند مدت می کنیم و درحال برطرف کردن چالش ها و تامین قطعات یدکی دستگاه ها هستیم.
ارسال نظرات