گزارش اختصاصی «بسیج» از فعلیت یافتن «مامی توانیم» در «سنگان» عسلویه شرق کشور- 5 و پایانی

گندله سازی گامی دیگر در جهت افزایش بهره وری از سنگ آهن/ گرمای 1200 درجه ای کوره و تبدیل کنسانتره به گندله/ پیش بینی خط آهن برای انتقال محصولات کارخانه سنگان

در کنار کارخانه تولید کنسانتره، محلی برای احداث کارخانه گندله سازی طراحی شده است. پروژه عظیم گندله سازی 5 میلیون تنی از سوی شرکت سرمایه گذاری بانک پارسیان سرمایه گذاری شده و پیشرفت فیزیکی 90 درصدی داشته است.
کد خبر: ۸۸۳۵۶۹۸
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۶
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج ،معدن سنگان و تأسیس کارخانه کنسانتره و تبدیل آن به گندله از یکی از معادن سنگ آهن در شرق کشور با همت جمعی از جوانان و مهندسان با غیرت ایرانی و با بهره مندی از نیرو و توان ملی با سرمایه گذاری بانک پارسیان در قالب شرکت سرمایه گذاری پارسیان و شرکت اوپال پارسیان سنگان از جمله پروژه های عظیم ملی است که در قالب اقتصاد مقاومتی قابل ارزیابی است. 

سنگان 5

بهره برداری درست از معادن کشور نظیر سنگ آهن و جلوگیری از خام فروشی معادن، یکی از اهداف عالی کشور است که سالیان سال مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. بر این اساس، سیر پروژه بهره برداری از سنگ آهن ابتدا از مرحله انفجار در معدن و استحصال سنگ از دل کوه آغاز شده، سپس در مرحله کارخانه کنسانتره ، سنگ آهن تبدیل به کنسانتره می شود، بعد از آن با تاسیس کارخانه گندله، از کنسانتره، گندله ساخته شده،‌ بعد این محصول قابلیت استفاده در مرحله تولید آهن اسفنجی داشته که در نهایت محصول نهایی در مرحله تولید فولاد استفاده می شود. بدین ترتیب واضح است که صادر کردن سنگ اهن خام کمتر ارزشی برای کشور نداشته و بالعکس، راه اندازی و سپس صادر نمودن هریک از مسیرهای کنسانتره، گندله ،‌آهن اسفنجی یا فولاد،‌به مراتب ارزش افزوده بیشتری برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

سنگان 5

طرح عظیم و افتخار آفرینی که می تواند اشتغال زایی فراوانی در منطقه سنگان خراسان رضوی پدید آورده و ارز آوری گسترده ای برای کشور داشته باشد. ضمن آنکه صادرات این محصول مهم و استراتژیک علاوه بر این می تواند بر باور «ما می توانیم» جوانان ایران اسلامی اعم از مهندسان و کارفرمایان و کارگران ایرانی صحه نهاده و این مهم را به اثبات برساند که تکیه بر توان داخلی و ملی و اعتماد به استعداد ایرانی خواهد توانست قله های بزرگ پیش روی ملت را فتح نماید.

سنگان 5

در همین زمینه برای آشنایی با روند تولید کنسانتره و طراحی و ساخت کارخانه گندله سازی و نیز انعکاس عملکرد جوانان ایرانی در خودکفایی این کارخانه و بی نیازی از واردات کالاهای اولیه صنعتی در این مجموعه عظیم و سترگ در راستای شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بر آن شدیم تا با گزارش از نزدیک در این کارخانه، بخشی از تلاش صنعتگران، کارگران و مهندسان ایرانی را بازگو نمائیم.

سنگان 5

گفتنی است در این سلسله گزارش از توضیحات کارشناسانه مهندسان و کارگران این کارخانه نظیر مهندس احمد زاده مدیر پروژه گندله سازی، مهندس جمالی ، مهندس ارجمند و مهندس شریعتمدار از کارشناسان و مهندسان کارخانه اپال پارسیان سنگان استفاده شده است.

* گندله سازی گامی دیگر در جهت افزایش بهره وری از سنگ آهن
در کنار کارخانه تولید کنسانتره، محلی برای احداث کارخانه گندله سازی طراحی شده است. این پروژه عظیم، پروژه گندله سازی 5 میلیون تنی است که از سوی شرکت اپال پارسیان سنگان از شرکت های زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری بانک پارسیان سرمایه گذاری شده است و اکنون پیشرفت فیزیکی قریب 90 درصدی داشته است. گفتنی است مرحله پیش راه اندازی و تست سرد این کارخانه از  به زودی آغاز می شود. چنانچه راه اندازی نهایی و تست گرم طبق برنامه ریزی انجام شده تا تیرماه سال 1396 محقق می شود.  تست گرم این کارخانه عظیم نیز با تزریق مواد صورت می گیرد که در این مرحله تنظیمات نهایی دستگاه ها انجام خواهد شد و همچنین در مرحله pgt برنامه ریزی برای مشخص  شدن راندمان تولید انجام می شود.

سنگان 5

در ابتدای خط پس از تولید کنسانتره، این محصول وارد انبار می شود، کنسانتره برای تبدیل به گندله نیاز به یک سری مواد خاص دارد که باید به آن اضافه شود، این مواد با ترکیب کنسانتره به یک ماده خمیری شکل تبدیل می شود. این ماده خمیری شکل به بخش میکسینگ برده می شود و سر انجام گندله نپخته را تولید می کند؛ این مواد به عنوان گرین بال وارد ماشین پخت می شود.

در مرحله بعد کوره، واکنش های شیمیایی و فیزیکی بر روی مواد اتفاق می افتد که با افزایش دما مواد ناخالص سنگ آهن مانند گوگرد و فسفر بر اثر حرارت از کنسانتره خارج شده و عیار محصول بیشتر می شود.

سنگان 5

در اینجا دمای کوره از 200 تا 1200 درجه سانتی گراد متغیر است که این دما در 5 قسمت ناحیه بندی شده، تقسیم می شود.در یک ناحیه کوره به عنوان خشک کن رطوبت مواد را مرحله به مرحله می گیرد. این مراحل شامل پیش گرمایش، پخت اصلی گندله و... است.

لازم به ذکر است که اندازه کنسانتره در لحظه ورود 36 میکرون است و در گندله سازی این مواد به 16 میلیمتر رسیده و بعد وارد مرحله تولید آهن اسفنجی می شود.

گفتنی است برای اینکه فلزات بتوانند تحمل دمایی خوبی داشته باشند بر روی ماشین پخت، یک سطح از گندله پخته شده ریخته می شود . چنانچه برای حفاظت اجزای ماشین از یک سری گندله پخته شده استفاده می شود.چون دما در این مرحله بسیار زیاد است در خیلی از نقاط برای خنک سازی بدنه کوره از آب استفاده می شود همچنین در داخل کوره 3 تا 4 لایه مواد نسوز بدنه کوره را عایق می کند.

سنگان 5

این مواد سپس در این فرآیند به آخر خط می رسد و گلوله پخته را سایز بندی می کند. در مرحله بعد گندله ای که قطرش بالای 11 میلیمتر است به اول خط بر می گردد همچنین سایز های زیر 5 میلیمتر هم پس از یک مرحله آسیاب به اول خط باز می گردد. زمان اتمام این فرآیند نیز از میکس تا آخرین مرحله، بستگی به میزان سرعت ماشین متغیر است. گفتنی است کارخانه گندله اسزی نیز همچون کارخانه کنسانتره برای 320 روز کاری طراحی شده و اگر تولید 5 میلیون تن گندله در سال را تقسیم بر این تعداد روز کنیم توان تولیدی کارخانه در 24 ساعت بدست می آید.

اما در حال حاضر ساخت نواحی مختلف کوره در کارخانه گندله سازی درحال پایان است و به طور کل تاکنون قریب 90 درصد کار پیش رفته است. مهندسان این کارخانه برنامه دارند تا همزمان با تست سرد تجهیزات کارخانه و به صورت موازی با آن سایر مراحل تکمیلی پروژه انجام شود.

لازم به ذکر است که بخش گندله سازی برای نزدیک به 180 نفر اشتغال زایی مستقیم دارد چنانچه در حال حاضر پیمان کاران در این کارخانه برای شروع به فعالیت کارخانه مشغول فعالیت بوده و نزدیک به 600 تا 700 نفر بر روی پروژه احداث کارخانه گندله کار می کنند.

سنگان 5

در پروژه احداث کارخانه گندله نیز پیمان کار اصلی کار، شرکتی ایرانی است که تجهیزات مختلف را از داخل و نیز کشورهای مختلف خریداری کرده  تا کارخانه را نصب و راه اندازی کند. بر همین اساس شرکت اوپال پارسیان سنگان کار فرما و شرکت آذران نیز به عنوان پیمان کار نصب و راه اندازی تجهیزات در این بخش مشغول فعالیت هستند.

اما برای ذخیره سازی محصولات تولیدی گندله، در همین مکان 2 فضای انبار 235 هزار تنی در نظر گرفته شده است. همچنین از این دو فضای ذخیره سازی امکان بارگیری ریلی و خطی نیز برای انتقال مواد به نقاط مختلف کشور پیش بینی شده است.

سنگان 5

گفتنی در همین زمینه خط راه آهنی برای بارگیری محصولات فعال است که می تواند روزانه 15 میلیون تن سنگ آهن و یا مواد و محصولات مختلف کارخانه های کنسانتره یا گندله را جابه جا کند.
ارسال نظرات