باید دید آیا تغییراتی شبیه تغییر رئیس سازمان سینمایی در ماه‌های پایانی دولت، در بخش‌های دیگر هم با همین سمت و سو ادامه خواهد یافت و آیا تغییر و تغییرات اینچنینی فقط کارکرد انتخاباتی دارد؟
کد خبر: ۸۸۳۵۵۶۸
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، از چند ماه پیش و با برکناری سه وزیر، تغییرات در دولت تدبیر کلید زده شد. همان وقت خیلی‌ها به این امر معترض بودند. اعتراض به اینکه چرا در دولت مدعی تخصص ( که بارها نادرست بودن این ادعا ثابت شد) برای چند ماه آخر دولت آرایش متفاوتی اتخاذ می‌کند. بعضی‌ها این تغییرات را با تغییرات دولت قبل مقایسه می‌کردند و از بی منطق بودن آنها می‌گفتند. تغییراتی که اگر در دولت‌های قبل اتفاق می‌افتاد، همین حضرات با واژه‌های«تغییرات اتوبوسی» و « دولت کوتوله‌ها» و «بی ثباتی در دولت» و ...به رگبارشان می‌بستند و هزار یادداشت علیه دولت بی ثبات و چرایی تغییرات اتوبوسی و ... می‌نوشتند. همان حضراتی که امروز خود را به ندیدن و نشنیدن زده اند.

اما عجیب اینکه تغییرات به همانجا و چند تغییر نزدیک به آن ختم نشد. پیش از جشنواره بحث رفتن ایوبی، مطرح بود اما همه آن را چیزی در حد شوخی می‌دانستند. یعنی با هیچ منطقی جور در نمی‌آمد که سه چهار ماه مانده تا پایان دولت، رییس سازمان سینمایی عوض شود. اما بالاخره این شوخی رنگ واقعیت گرفت و امروز در شرایطی که مدتی بسیار کوتاه تا انتخابات باقی مانده است رییس سازمان سینمایی عوض شد.

 

تعجب نکنید

عجیب‌تر و شوخی‌تر اینکه ظاهرا تغییرات دیگری هم در راه است و این بازی بامزه همچنان ادامه دارد. حالا و بعد از این کار عجیب وزیر، هیچ تغییری دور از انتظار نیست و اگر دو روز مانده به انتخابات یا حتی یک هفته مانده به آمدن مدیران جدید حکم عزل و جایگزینی در معاونت فرهنگی و هنری صادر شد یا حتی محمد مهدی حیدریان که امروز حکمش صادر شد، یکهفته قبل از پایان کار دولت عزل شد و مثلا تابش جای او را گرفت نباید تعجب کرد.

این اتفاقها عملا تغییری در وضعیت سینما بوجود نمی‌آورد. مدیریت سینمایی با همه تاثیرات مثبت و منفی که در سینما داشت و با همه ضعف‌ها و قوتهایش و با همه خوب و بدهایش قاعدتا در این یکی دو ماه چاره‌ای جز ادامه همان وضعیت قبلی نداشت و حالا هم ندارد. محمد مهدی حیدریان ناگزیر است همان کارها و همان سیاستها را ادامه دهد. سیاستهایی که از قضا دست کم در چها پنج ماه اخیر که او مشاور ارشد وزیر بود، مستقیما از زیرنظر او میگذشت و حاصل تصمیم‌ها و نوع عملکرد اوست.

وزن تندروها بیشتر می‌شود؟

اگر به‌راستی وزیر به دلیل اصلاح امور و ایجاد تغیرات مثبت در سازمان سینمایی این تغییرات را انجام داده بود که علی‌القاعده نباید حیدریان را جایگزین ایوبی می‌کرد. چرا که او دست کم از زمانی که وزیر جدید آمده است یک پای اصلی همه اتفاقات در سازمان سینمایی بوده و اگر مشکلی وجود داشته باشد یحتمل به همان اندازه که سوی پیکان اتهامات متوجه ایوبی باشد، به همان مقدار هم متوجه حیدریان است. پس در واقع قصد و غرض، تغییر در ساختار و بهینه سازی و ...نبوده و نیست. آنچه دلیل انجام این تغییرات است، احتمالا دستوری است که از ناحیه بالاتر از وزیر صادر شده است. دستور تغییر بدنه فرهنگ و هنر از اعتدال گرایی به اصلاح طلبی است. یعنی ایوبی که روحیه نزدیک به اعتدال داشت در ماه‌های پایانی دولت می‌رود و محمد مهدی حیدریان که مدیریت سینمایی را در دولت اصلاحات داشته است جایگزین او می‌شود. حالا باید دید آیا این تحلیل درست است و تغییرات، احتمالا در بخش‌های دیگر بجز وزارت ارشاد هم با همین سمت و سو ادامه خواهد یافت یا خیر  و آیا این تغییر و تغییراتی از این دست صرفا کارکرد انتخاباتی دارد یا نه؟

ارسال نظرات