رییس بنیاد البرزشناسی؛

رسوم البرزی‌ها در آستانه سال جدید / از نوروزی‌خوانی تا کل‌چهارشنبک و یور

مهراب رجبی گفت : مهمترین رسم البرزی‌ها در آستانه سال جدید چاووشی‌خوانی است.
کد خبر: ۸۸۳۵۴۳۹
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، مهراب رجبی رییس بنیاد البرزشناسی، اظهار کرد: با نزدیک شدن به سال نو شاهد جنب و جوش خاصی در بین مردم هستیم.
 
رسوم البرزی‌ها در آستانه سال جدید / از نوروزی‌خوانی تا کل‌چهارشنبک و یور 

وی ادامه داد: در روزهای پایانی سال بازار خانه‌تکانی و خرید عید داغ می‌شود و گوش کوچه و خیابان‌ها از صدای پای مردمانی پر می‌شودکه می‌خواهند سال جدید را با دست پر آغاز کنند.

رجبی افزود: ساکنان هر یک از شهرهای ایران برای استقبال از بهار آداب و رسومی دارند که بسیار منحصر به فرد و جالب هستند.  

این محقق با اشاره به رسوم مهم البرزی‌ها در روزهای نزدیک عید ابراز کرد: در آستانه سال نو مهم‌ترین رسم البرزی‌ها «چاووشی‌خوانی» (نوروزی خوانی) است كه «حاجی فیروز» در دهه‌های اخیر جای نوروزی‌خوانی را گرفته، ولی درگذشته البرزی‌ها با این شخصیت مانوس نبوده‌اند.

وی افزود: در گذشته نوروزی‌خوانان در اواسط اسفند شعری با مضمون آموزش تعالیم دینی، دعا و نیایش می‌خواندندکه درآن  از 12 امام شیعیان نام برده می‌شد و در ترجیع‌بندآن «نوروز سلطان اومده،گل به‌گلستان آمده» تكرار می‌شد.

رییس بنیاد البرزشناسی توضیح داد: پس از مراسم نوروزی‌خوانی، چهارشنبه‌سوری یا به زبان البرزی «كل چهارشنبك» به معنی چهارشنبه‌كوچك و بی‌اهمیت برگزار می‌شد.

رجبی تصریح کرد: به اعتقاد البرزنشینان قدیمی سال 360 روز است و پنج روز آخر، جزو سال محسوب نمی‌شود و باید به جشن و خوشی بگذرد و جدی نیست.

وی‌ با اشاره به برگزاری مراسم قاشق‌زنی در چهارشنبه آخر سال‌ گفت: در جشن چهارشنبه آخر سال یا همان چهارشنبه‌سوری، مراسمی به نام «قاشق‌زنی» وجود داشت كه طی‌آن مردان با آبروی خانواده چادری بر سر می‌انداختند و به شكل ناشناس به در خانه همسایه‌ها می‌رفتند و با قاشق به قابلمه یاكاسه‌ای ضربه می‌زدند و اهل هر خانه نیز مقداری غذا و آذوقه در اختیار فرد می‌گذاشتند و به این شكل به همنوع خود در این جشن كمك می‌کردند.

رجبی با اشاره به دیگر رسم البرزی‌ها در روزهای پایان سال افزود: سبزه سبزکردن نیز از رسوم قطعی البرزی بود و این كار به این دلیل انجام می‌شد كه ‌كشاورزان برای پیش‌بینی و كاشت نوع محصول، از بذر هر گیاهی مثل گندم، جو، ماش و سایر محصولات مقدار كمی سبز می‌كردند و هر كدام بهتر به عمل می‌آمد، در سال زراعی همان محصول‌كاشته می‌شد و به این وسیله كشت و كارشان را تنظیم می‌كردند و ارزیابی سال آینده كشاورزی را برنامه‌ریزی می‌كردند.

وی ادامه داد: برخلاف‌ كاری‌كه به تازگی مرسوم شده است، سبزه‌ها یا در زمین كاشته می‌شد و یا خوراك دام‌ها می‌شد، ولی اكنون با رهاكردن آن در دل كوه و دشت، اسراف و محیط‌زیست را آلوده می‌كنند.

رئیس بنیاد البرز‌شناسی از خانه‌تکانی به عنوان دیگر رسم البرزی‌ها نام برد و اضافه کرد: در خانه تكانی البرزی‌ها مراسمی وجود داشت به نام «یور» كه ریشه از یاور و كمك دارد، در این مراسم همه زن‌های همسایه جمع می‌شدند و به نوبت به خانه یك نفر می‌رفتند و با كمك یكدیگر خانه‌تكانی را انجام می‌دادند، كه بار سنگین این كار به دوش یك نفر نباشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها