دکتر ابهری در گفتگو با «بسیج»:

برخی سنتهای نوروزی در پایان سال ریشه ایرانی اسلامی ندارند

آسیب شناس اجتماعی گفت: متاسفانه برخی رفتارهای نادرست در مسیر زمان به آداب و رسوم نوروزی افزوده شده که نه ریشه اسلامی دارد و نه پایه ایرانی.
کد خبر: ۸۸۳۵۱۵۸
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

دکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به سنت های غلط نوروزی در پایان سال بیان داشت: سنت های غلط نوروزی نه ایرانی هستند و نه اسلامی.

وی با اشاره به اینکه با نزدیک شدن پایان سال و عید نوروز مردم آماده برگزاری مراسم های نوروز می شوند افزود: با توجه به دعاهای این زمان که از بزرگان دینی ما نقل شده نوروز یک آئین اسلامی ایرانی است که تجدید حیات طبیعت را خبر می دهد.

این آسیب شناس و پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه دید و بازدید در ایام نوروز نماد صله رحم و تجدید روابط عاطفی است تصریح کرد: صله رحم در این ایام موجب تقویت روحیه و اعصاب خانواده ها می شود.

دکتر ابهری یادآور شد: متاسفانه برخی رفتارهای نادرست در مسیر زمان به آداب و رسوم نوروزی افزوده شده که نه ریشه اسلامی دارد و نه پایه ایرانی.

وی خاطر نشان کرد: "حاجی فیروز"، پیام آور نزدیک شدن به پایان سال است که در روستاها به نام میر نوروزی شناخته می شوند اما متاسفانه امروزه این نماد نوروزی به ابزار گدایی و مزاحمت برای مردم و همچنین ترافیک تبدیل شده است. افرادی که صورت خود را سیاه می کنند و فقط به قصد پول گرفتن اشعار بی ربطی را پشت سر هم ردیف می کنند.

پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی با اشاره به دیگر سنت های غلط نوروزی در پایان سال عنوان کرد: فروش ماهی های سرخ که عمر بسیار کوتاهی دارند یکی دیگر از رفتارهای نادرست است که هر ساله موجب زیان های مختلفی می شود و از چند سال گذشته هم سمندر سیستانی به این موضوع اضافه شده است؛ درحالیکه این حرکت یک رفتار اسرافی بوده و فقط تحمیل هزینه است؛ ماهی های کوچکی که بعضی از آنها فقط چند ساعت عمر می کنند.

دکتر ابهری با بیان اینکه بدترین نوع رفتار در نوروز تشریفات و آداب پرهزینه است مطرح کرد: این کارها موجب تحمیل هزینه های سنگین به خانواده های کم درآمد می شود. هیچ کس برای خوردن به دیدار اقوام و بزرگان نمی رود اما خریدهای سنگین یک حرکت تشریفاتی بوده که باعث فرار خیلی از مردم از دید و بازدیدها در ایام نوروزی می شود.

وی در ادامه متذکر شد: این رفتارها باید هر چه زودتر اصلاح شوند. علاوه بر تمام اینگونه حرکتها چهارشنبه آخر سال نیز باعث ایجاد اضطراب در خانواد ها می شود. برخی شهر ها و خیابانها در این شب تبدیل به میدان جنگ می شوند و سوختگی و قطع عضو و از دست دادن بینائی و حتی مرگ از عوارض چهارشنبه سوزی در پایان سال است.

دکتر ابهری ابراز داشت: امسال بسیاری از جوانان ایرانی به احترام شهدای آتش نشانی و همچنین به نشانه تقدیر از این عزیزان تصمیم گرفته اند از حرکات خطرناک و انفجارهای آزاردهنده و آتش بازی های بی ثمر در این شب خودداری کنند. بیماران قلبی، سالمندان، زنان باردار و کودکان اصلی ترین قربانیان بی گناه یک رفتار بی فایده هستند.

آسیب شناس اجتماعی در پایان بیان داشت: امید داریم با توجه به رفتارهای نیکوی اسلامی ایرانی در نوروز امسال تفاوت چشمگیری با سایر مراسم ها داشته باشیم.


ارسال نظرات
آخرین اخبار